paard 'losgebroken' : Kan dit kwaad? graag reactie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

paard 'losgebroken' : Kan dit kwaad? graag reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 10:02

Hallo, ik krijg zonet een telefoontje van de pensionstal, dat mijn paard vanacht uit de stal is gekomen (iemand heeft de deur niet goed dicht gedaan) en nu heeft hij zeker 4 kilo brok opgegeten met allerlei poedertjes van een ander paard (brok, meusli, poedertjes tegen bronchitis, reactine)... Bloos!


Kan dit kwaad????????????????? Verward


Kan ik nog wel rijden vandaag? of moet ik hem juist laten bewegen??? Verward

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:06

doe maar even rustig aan, je moet even afwachten wat voor een reactie zijn lichaam op het gegeten voedsel en poedertjes geeft. Ik zou aan het einde van de middag pas wel of niet gaan bewegen, maar in elk geval even opletten op zijn gesteldheid!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:10

4 kilo brok is nog niet dramatisch hoor en ik denk dat hij van die poeiertjes weinig last zal krijgen.
Ik neem aan dat dat de hoeveelheid van 1 keer was.Lekker gaan rijden vandaag.Je merkt snel genoeg als er iets mis is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:12

Idd wat taverno zegt. 4 kilo is nog geen ramp, maar wel goed opletten! Kijk naar zijn lichaamstaal!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:04

idd. juist gaan rijden om 2 redenen:
- wanneer er bewogen wordt reinigt het lichaam juist, dan wordt alles in actie gezet. Bedenk dat de benen van het paard de pompen van het lijf zijn, wanneer je een paard laat bewegen gaat het bloed sneller stromen, en worden alle niet gewenste stoffen dus sneller uit het lichaam gewerkt.
- En als je gaat rijden merk je het ook beter wanneer het paard zich evt. niet helemaal goed voelt. Hij kan overigens best een beetje down zijn.

ik zou voor de zekerheid wel even navragen wat er precies door dat voer heen zat. bij voedingssupplementen en dat soort dingen is er niks aan de hand, maar zat er zware medicatie in is het verstandig even een veearts te bellen of deze in dit geval kwaad kunnen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:49

Hoeveelheid valt mee. Bij ons op stal heeft een paard wel eens 15-20 kg opgegeten. Bij grote hoeveelheden als je er snel bij bent, kan de maag leeggepompt worden. Rustig aan beweging geven is vaak het beste (niet teveel/hard laten werken). Hoe is het nu met haar? Het beste is wel dat voer in paardvriendelijke tonnen (die ze niet open kunnen krijgen) opgeborgen wordt, daar kan je dit mee voorkomen.

JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:50

bedankt voor de reacties,

alles gaat prima! hij heeft ongeveer 4 kilo brok gehad en 2.5 kilo meusli, daarbij wat homeopatische poedertjes.

we hebben alle voer ook in afsluitbare voertonnen, maar toevallig die avond stonden er een paar bakken (4) op voorraad omdat een stalgenootje een paar dagen niet zou komen.

OK dan!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:36

Mooi Lachen