wondjes van horzels en dazen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

wondjes van horzels en dazen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 01:17

Mijn merrie krijgt allemaal wondjes van de dazen heeft iemand hier een tip voor??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:39

De huid afspoelen met lauw water met een scheutje azijn, helpt ook een beetje tegen de irritatie en eventuele bultjes.
Om het dazenprobleem (het lijkt wel of er ieder jaar meer komen) een beetje beheersbaar te houden, voeren we het hele jaar door knoflooksnippers. en zomers zoweel mogelijk suikerarm voer. Dus geen slobber of biks met melasse weinig of geen appels en zeker geen suikerklontjes. Want hoe zoeter het bloed, hoe meer last van dazen.
Paarden die alleen gras krijgen zomers hebben vaak ook veel minder last van dazen. Maar ja, als jouw paard regelmatig werkt, kan dat dus niet. Knoflook en suikerarm lost het niet helemaal op, maar kan het probleem wel aanzienlijk verbeteren. Wat de knoflook betreft, dat werkt niet van de een op de andere dag, daar begin je pas na een paar weken iets van te vernemen. succes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:04

Evt. met een vliegendeken in het land zetten. Op de hals kan je er weinig aan doen (of je moet zo'n totaal-deken op doen...). Zelf vind ik dat Atex Daas spray nog het beste werkt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:18


Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 18:31

geen wondertip jammer hoor Lachen nee hoor maak maar een geintje.
Mijn merrie krijgt al geruime tijd dagelijks knoflook en die tip over afsponzen met water en azijn ga ik zeker doen.
het viel me gewoon op dat het dit jaar wel vroeg begint en dit is het eerste jaar dat ze er ook wondjes vankrijgt raar hoor maar in ieder geval bedankt voor de tips!!