heef iemand verstand van een maanoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

heef iemand verstand van een maanoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 19:29

mijn pony heeft een maanoog gehad en de dierenarts zegt dat het terug kan komen maar daar zijn geen medicijnen voor als ie het nog niet heeft. wat kan ik doen om het tegen te gaan??? ik heb al knoflookpoeder maar helpt dat echt???? ik heb ook zeewier dat zit er doorheen.
weet iemand nog iets dat helpt???? alvast bedankt

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:55

een maanoog is gewoon een blauw oog,en is dus gewoon iets genetisch net zoals jij en ik een bepaald kleur oog hebben. Hij kan er dus prima doorheen kijken, en is niets iets wat komt en gaat.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:52

Wat Iowara zegt is correct, dit is genetisch bepaald, daar worden ze mee geboren en dit gaat niet weg, vooral bij tinkers kom je dit veel tegen, bij rijpaarden kom je het tegen als de witte aftekening van een bles of een kol over een of beiden ogen komt.
Wat jouw paard of pony heeft, is waarschijnlijk maanblindheid ( bestaat ook nog een andere naam voor, maar dat ben ik even kwijt). Dit is een ontsteking van de oogbol. In een vroeg stadium, schijnt dit nog wel te behandelen te zijn, maar kan inderdaad terugkomen. Meestal eindigt dit echter in totale blindheid van het betreffende oog en vaak zal het oog verwijderd moeten worden. Knoflook en zeewier is goed voor je pony, maar helpt hier niet tegen. Advies van een Paardenarts of kliniek lijkt me meer dan wenselijk, temeer daar een dergelijke ontsteking uiterst pijnlijk schijnt te zijn. Sterkte.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:04

Denk inderdaad dat jouw dierenarts maanblindheid bedoelt. Dit kan door veel oorzaken komen - het zit in het autoimuumsysteem en keert dus steeds terug. Als je mazzel hebt duurt het een tijd - heb je pech dan komt het na 3/4 weken al terug. Belangrijk is dat je het oog goed in de gaten houdt. Het eerste signaal is dat zijn pupil kleiner wordt. Dit zie je door er met een lampje in te schijnen en te vergelijken met het andere oog. Je moet dan direct gaan behandelen met druppels etc om te voorkomen dat er snel erge schade optreedt. Met iedere aanval worden ze nl. wat blinder. Hoe sneller je erbij bent des te meer schade je kunt voorkomen. Hou eens in de gaten wanneer je paard een aanval krijgt. Ik heb het meegemaakt steeds na het ontwormen met ivermectine. Vermijdt stress situaties en zorg dat zijn weerstand op peil blijft (vitaminen). Het is belangrijk dat hij buiten als de zon schijnt een masker op heeft. Na een aanval is het oog lange tijd nog gevoelig voor licht en zon kan een nieuwe aanval opwekken. Ik raad je de supermask aan. Ter extra bescherming kan je hier uv-werende folie innaaien. Als je wilt kan ik je wel een stuk toesturen per post, ik heb het nog liggen. De aanvallen zijn echt zeer pijnlijk, dus zorg dat je er op tijd bij bent en een dierenarts inschakelt. Helaas kan je er verder niets aan doen (preventieve medicijnen), dus vooral hopen op geluk dat het niet snel terugkomt en evt. heel snel behandelen. Sterkte.

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 21:30

jah het is inderdaad maanblindheid en uuuuh weet iemand daar nog iets voor

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 21:32

bedankt voor je tip