haf steekt z'n tong uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

haf steekt z'n tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:10

Mijn haflingertwenter steekt af en toe d'r tong uit ,en laat 'm dan buiten d'r mond hangen,weet iemand waarom ze dit doet?

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:57

Het kan verschillende oorzaken hebben een beetje afhankelijk van de situatie.. dus aan jou de vraag: wanneer doet ze het en bijt ze ook op haar tong?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 07:24

Ze doet het niet de hele dag door ofzo,nou ben ik ook niet de hele dag bij d'r,maar volgensmij doet ze 't alleen als ze net d'r eten(brok,muslie)opheeft,ik zal d'r wel ff wat meer op gaan letten...ze word in julie 2 jaar,zou het iets met d'r tanden te maken kunnen hebben,zo haal ik me allerlei dingen in me hoofd,he,en ze eet trouwens wel normaal ..

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:48

alex (het paard waar ik op rij) die staat na het eten ook altijd heel raar te doen.. dan staat hij met zijn tong voedselresten achter zijn kiezen vandaan te punnikken (denk ik..)

dat ziet er zo uit Haha! :
Afbeelding

het kan iets met de tanden te maken hebben.. als de dierenarts er een keer is zou je kunnen vragen of deze ook even in de mond van je paard wil kijken.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

Het kan natuurlijk ook een stalondeugd zijn (ik weet niet eens of ze wel op stal staat, maar dat maakt niet uit) Ze is gewoon verslaafd aan endorfine wat dan vrijkomt. Daar hoeven ze helemaal niet gefrustreerd voor te zijn om een stalondeugd te ontwikkelen. Mijn verzorgpaard heeft namelijk een luizenleventje, hoeft geen reet te doen, de hele dag op de wei en dan 's nachts op stal. Toch gaat die (ook na het eten) als verdoofd, ogen op half zeven, aan haar liksteen staan likken. Een onschuldige stalondeugd, dus!
Dat wil niet zeggen dat die van jou dat ook heeft, misschien is er wel wat met haar tanden, maar als daar niets mee is, dan kan dit het ook best zijn.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:41

Het kan inderdaat luchtzuigen zijn. Paarden doen dat vaak na het eten. je kan het onschuldig noemen maar als het erger wordt (behoorlijk vele erger) kunnen paarden er koliek van krijgen. en hebben ze de buik vol lucht zitten. wat ze doen is een slok lucht in de slokdarm zuigen en idd daar komt endorfine bij vrij. Paarden zuigen lucht omdat ze zich vervelen of omdat ze gestresst zijn. Je moet eens opletten wat hij doet nadat hij die tong eruit steekt? Als hij er dan hi uitziet9alsof hij drugs gebruikt) dan is de kans dus groot dat hij luchtzuigt.
Stel dat hij het doet dan is het noodzaak om het hem af te leren want het kan dus de oorzak zijn van een spijsverteringsstoornis, vermagering en windkoliek. als hij het op de staldeuren doet of zich ergens op vastbijt moet je die delen insmeren met een smerig goedje zodat hij het niet meer lekker vind om te doen. misschien moet je het dier een speeltje geven. skippybal wilgentakken. heeft ie een speelkameraadje?
het kan ook een oorzaak zijn van de stres die van buikpijn af komt. Misschien kan hij wel niet tegen het voer dat je hem geeft.(ander voer proberen).
Ik zeg natuurlijk niet dat dit het probleem is. het is maar een suggestie. Hopelijk heb je er wat aan.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:27

kan ook zijn dat ze na het eten resten tussen de kiezen/tanden hebben nahngen die ze op die manier schoon willen maken.

kijk maar es naar jezelf als je iets hebt gegeten en er blijft wat tussen je kiezen hangen. dan gebruik je ook je tong om dit er tussen uit te peuteren..

wel even in de gaten houden, blijft het zo dat is en bezoekje van de tandarts niet onnodig..

bij een twee jarige kan het ook van het wisselen komen..

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Wij hebben ook een paard op stal die te pas en te onpas zijn tong uitsteekt. Ook tijdens het rijden!
En dit is inderdaad een vrij heftige luchtzuiger... Goed opletten dus.

Het lijkt trouwens alsof andere paarden op stal het soms nadoen, dat is heel vreemd...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:56

mijne doet het ook, vouwt ie zn tong dubbel, steekt hem rechtvooruit en gaat er dan op staan bijten tot t puntje paars is Scheve mond ken trouwens nog 2 paarden die dat precies t zelfde doen, geen idee, zullen ze zich wel vervelen ofzo?

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:43

annemiekie schreef:
Het kan natuurlijk ook een stalondeugd zijn (ik weet niet eens of ze wel op stal staat, maar dat maakt niet uit) Ze is gewoon verslaafd aan endorfine wat dan vrijkomt. Daar hoeven ze helemaal niet gefrustreerd voor te zijn om een stalondeugd te ontwikkelen.


bij een stalondeugd doet het er inderdaad niet toe of ze wel of niet op stal staat, een stalondeugd doet zich echter door verveling wel eerder voor op stal.

ik vraag me alleen af of dit dat kan zijn, een paard kan inderdaad bijvoorbeeld blijven weven door een fijn gevoel veroorzaakt door endorfine, alleen is dat geen stof die echt vrijkomt bij beweging? ik kan me niet voorstellen dat de tong uit de mond laten hangen zorgt voor het aanmaken van endorfine.

maargoed, ik ben ook geen kenner Knipoog

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:36

Het kan zijn dat hij niet alleen zijn tong uitsteekt maar daarbij ook luchtzuigt. Het luchtzuigen is "een" manier om de stof endorfine aan te kamen in de hersenen. hier raakt een paard aan verslaafd.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:43

ja, dat is waar, bij het luchtzuigen kan het wel, maar zou je dat niet moeten horen dan?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:20

Buitenruiter;zoals jouw paard doet ,doet de mijne niet hoor,mijn haf heeft z'n tong recht naar beneden hangen,en hangt ér ook maar 'n klein stukkie uit,ik heb niet 't idee dat ie etensresten tussen z'n tanden wil halen ofzo,maar vandaag heeft ze 't niet gedaan,tenminste;ik was de hele middag en avond 'zowat bij d'r,maar heb niks gezien,maar 'n paard dat luchtzuigt,die doet dat toch regelmatig,en niet om de dag ofzo?