zwaar gekneusd been, bewegen of rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

zwaar gekneusd been, bewegen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 16:54

Een van mijn paarden heeft van de week geprobeerd of hij over de bakomheining heen kon springen. Dat mislukte, met als gevolg de bovenste balk helemaal doormidden. Eerst dacht ik dat hij er niets aan over had gehouden, maar gisteren zag ik dat de buitenkant van zijn achterbeen heel dik was. Met het afspuiten zag ik ook een blauw/rode plek zitten. Hij heeft hem dus flink gekneusd. Moet ik hem nu juist wel laten bewegen, of kan ik hem beter stalrust geven? Hij loopt niet kreupel.
Als ik zelf iets flink gekneusd heb, loop ik er ook niet veel mee?

ortiz

Berichten: 82
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:56

die van mij heeft (waarschijnlijk) ook een gekneusde spier in zijn been. van mijn DA moest ik hem op het land laten rusten. en afspuiten. verder nix
Laatst bijgewerkt door ortiz op 09-06-04 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:58

Ik zou stappen, na het stappen koelen. Als het paard kreupel zou zijn (wat hij niet is) zou je hem twee dagen complete boxrust kunnen geven. Voor de rest het land op, hij kan zelf wel aangeven wat hij kan of niet.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:03

Heb jij dat nu weer?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:04

Bij beweging zal het bloed goed blijven stromen en hierbij de afval stoffen afvoeren.

Ik denk dat als je hem stilzet het eigenlijk nog erger wordt.

Weide rust dan kan ie zelf bepalen wat ie doet.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:28

Ik ben het eens met de weide-rust, en vaak koelen. Een kneusing geneest niet goed als je te veel beweegt, en idd in de wei bepalen ze zelf hoe veel ze doen...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:30

Als het paard niet in beweging blijft wordt het stijf en het is ook minder goed voor de doorbloeding.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 17:31

Ik ben alleen een beetje bang, dat hij gaat lopen hollen. De dazen zijn nl sinds 3 dagen weer flink actief hier. Misschien is hij daarom ook wel over het hek gesprongen? Vandaag heb ik hem afgespoten, en wat laten stappen en rustig draven, net wat hij zelf wilde. (behalve die ene spurt, daar heb ik hem maar even tegengehouden)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:43

Inderdaad stappen en goed afspuiten. Helemaal rust zou ik niet doen want dat is meestal alleen maar meer werk. Als je hem niet in de wei wilt laten hou hem dan op stal of in een kleine paddock als hij op stal staat moet je hem er wel een aantal keren per dag uithalen. Maar het beste is om hem vier keer per dag af te spuiten dus dan ben je er toch al.

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:47

5x per dag 10 minuten stappen over het harde en daarna afspuiten met koud water

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 00:05

Niet werken! niet stilzetten!
weidegand is idd. goede oplossing, als hij er pijn aan heeft rent hij echt niet. Het liefst wel alleen op een stukje land zetten, of met een paard dat hem niet gaat lopen treiteren, zodat hij alsnog overbelast. Ben je toch bang dat er op het land iets misgaat? vaak rustig stappen, rustig opbouwen, maar als hij aangeeft dat het te snel gaat, even rust nemen.