Hoe vaak wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Hoe vaak wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:49

Ik vroeg me af hoe vaak je een paard met een shampoo die speciaal voor paarden is bestemt mag wassen.

1x in de maand?

1x in de week?

Ik heb eigenlijk geen idee... Verward

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:52

Zo min mogelijk lijkt me het beste omdat je dan het natuurlijke afweersysteem van de huid in stand houdt, zoals de vetlaag enzo voor als het regent. Maar hij gaat er niet dood van als je het elke week doet Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:54

Ja ik dacht het ook met die vetlaag enz...
Teershampoo is dat ook zegmaar zo 'vetlaagafhalent?'

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:55

als je je paard vaak wast, en ze staat 24/7 buiten ... dan heb je veel meer kans op verkoudheid enzo
omdat dan idd de vetlaag weg gewassen word.. ik denk dat teerzalf precies hetzelfde doet..
ik heb een schimmel en was haar ook regelmatig, maar ik zet r dus nu niet meer in de regen buiten , voorkomen is beter dan genezen he Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:56

Ik weet niet wat teershampo is?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 22:01

Tegen paarden met staart en maneneczeem, het kan ook gewoon voor 'normale' paarden gebruikt worden.
Het is bacterie reinegint zegmaar.
IK heb d'r vandaag ook met dat spul gewassen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:20

? Ken ik niet
Maar je hoeft niet zo voorzichtig te zijn hoor, het is niet erg om hem te wassen.. als je hem maar niet zonder deken in de regen zet daarna of in die week idd..

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:23

teer schampo is een middel dat goed werkt tegen zomerexeem, maar idd ook goed helpt voor gewone paarden hoor,
ik was royena normaal 1 keer in de 2 weken omdat dat beter is voor de zomerexeem, dan was ik dr dus ook met teerschampo.
idd is elke dag wassen niet goed, maar 1 keer in de week maakt echt niet uit hoor.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 22:30

oke haha (ik had het ook wel gewoon op stal aan jou kunnen vragen)

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:33

Lenn schreef:
? Ken ik niet
Maar je hoeft niet zo voorzichtig te zijn hoor, het is niet erg om hem te wassen.. als je hem maar niet zonder deken in de regen zet daarna of in die week idd..


Ja, maar de waterdichte deken die ik nu heb is gevoerd ( 300 grams vulling ofzo) dat is dan gelijk zo warm!
En als het 's nachts inneens gaat regenen...
dan kan ik er niet zomaar 1 2 3 heen!
Wat moet ik doen... Scheve mond

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:02

als je niet elke dag wast valt dat best wel mee hoor, idd niet m een dek op doen nu is veel te warm, mits het een zomerdek is maar dat is niet zo.
gewoon op zn hoogtst 1 keer in de week wassen, niet vaker.dan maakt dat echt niet uit hoor

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:17

Ik was het lijf van Duvel in principe nooit met shampoo. Ik vind het niet nodig. Zijn benen (sokjes) en staart was ik wel regelmatig met shampoo voor de wedstrijden, zijn manen eens in de zoveel tijd, en het lijf komt eigenlijk nooi shampoo op, alleen maar water of wter met wat spul voor zijn spieren, na een flinke training.

Het lijkt me zeker niet goed om een paard zijn lijf iedere dag te wassen met shampoo, iedere week vind ik persoonlijk ook nog erg veel. Ik maak liever geen watje van mijn paard door de natuurlijke vetbalans in zijn huid/vacht ervan af te wassen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:49

Marije_jiplover, heb jij een schimmel? Ik dus wel en die moet ik gewoon wassen wil ik een beetje toonbaar op een wedstrijd verschijnen, mijn andere ponies(vos en koffievos) was ik ook nooit. Ik ben het wel met je eens dat een pony zo min mogelijk gewassen moet worden vooral als ze buiten staan.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:32

Ik heb inderdaad geen schimmel (soort van bewust niet). Maar wel een haflinger met erg lichten buik en benen en billen.
En wij hebben een speciale paardenstofzuiger, daar krijg ik de witte manege-pony's ook echt wit mee zonder ze te wassen. En die haalt het huidvet er niet vanaf, maar wel het stof en vuil, dat is echt ideaal, behalve dan dat Duvel er bang voor is, maar die is dan ook gelukkig een donkere vos.
Maar de meeste paarden vinden de massage van de paardenstofzuiger heerlijk en dan is het echt een onmisbaar hulpmiddel in onder andere de ruiperiode.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:39

Zo'n stofzuiger vindt ik echt te duur, ik heb de ponies thuis staan dus kan niet een stofzuiger lenen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:39

ik heb mijn pony nu vijf jaar....

ik heb hem helemaal nog nooit gewassen!

in de zomer spoel ik hem wel regelmatig af, maar geloof dat een paard geen shampoo nodig heeft om naar bloemetjes te ruiken,,hun eigen geur is veel lekkerder..

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 20:05

kim16 schreef:
Marije_jiplover, heb jij een schimmel? Ik dus wel en die moet ik gewoon wassen wil ik een beetje toonbaar op een wedstrijd verschijnen, mijn andere ponies(vos en koffievos) was ik ook nooit. Ik ben het wel met je eens dat een pony zo min mogelijk gewassen moet worden vooral als ze buiten staan.


Ja ik heb een schimmeltje.
Maar ik was haar bijna nooit.
Maar ik gebruik zo'n 'toverblok' weet je wel, daar gaat het ook heel goed mee.
Maar met wassen word ze nog witter! Tong uitsteken

Nagelbijten / Gniffelen en ze krijgt zo'n zacht babyhuidje.... Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat ik het niet vaker als 1 keer in de maand ga doen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 20:06

o, sorry je had het niet tegen mij........ Bloos!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:32

hihi ja idd wassen is niet echt nodig opzich ik doe het bij mn fjordje omdat ze zomerecxeem heeft en deze (teer) schampo werkt goed daar tegen (t verhelpt het niet helemaal hoor helaas) dus waarom niet he hhii, ik was dr ongeveer 1 keer in de 2 weken met shampo de andere keeren (in de zomer) spoel ik dr gewoon af.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:43

Mijn paardje wordt bijna elke dag afgespoten, en ik was haar zowizo 1 keer in de week helemaal met shampoo, maar dan doe ik dat met mensenshampoo... als je paard de hele dag op het land staat lijkt het voor mij niet echt goed, maar als je je paard gewoon met dekens hebt staan maakt het niet zoveel uit denk ik ..

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:52

rockey schreef:
Mijn paardje wordt bijna elke dag afgespoten, en ik was haar zowizo 1 keer in de week helemaal met shampoo, maar dan doe ik dat met mensenshampoo... als je paard de hele dag op het land staat lijkt het voor mij niet echt goed, maar als je je paard gewoon met dekens hebt staan maakt het niet zoveel uit denk ik ..


Staat je paard nu nog met dekens dan?

Ik was Dees eigenlijk alleen af en toe in de zomer.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:52

Ja ik spoel mijn pony (vooral met dit warme weer) ook iedere dag af. Maar ik ga haar denk ik maar 1 x in de maand wassen ofzo.
Niet zo vaak.
Maar Dusty staat dag en nacht nu op de wei, anders deed ik het wel vaker.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 11:58

En....zolang ik haar nu heb (2 jaar) heb ik haar maar 1 x gewassen met shampoo.....Bloos!...
Maar ondanks dat ze een schimmel is zie je niet heel erg het verschil. Ze word nooit geel.
Mar als ik haar gewassen heb is ze spierwit, da's ook wel weer mooi...
Van afspoelen zonder shampoo worden ze ook schoon

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:45

Ik spoel de paarden elke dag af in de zomer,de voetjes worden elke dag met shampoo gewassen daarna goed droog gemaakt hoeven gevet,en zonodig wat talkpoeder in de kootholte.Ik was 1x in de week met shampoo,en als ze echt heel vies zijn een keertje extra.Ik gebruik altijd baby shampoo,en doe ze na het wassen een dekentje op,als het heel warm is ook maar dan een dun vliegen dekentje.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 18:47

ohja...
nou dat ga ik niet doen, jij rijd zeker wedstrijden?
Zo schoon hoef ik m'n ponytje nou ook weer niet te hebben haha

Ik maak er liever geen kasplantje van..