adviezen voor behandeling pismerrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:53

Citaat:
Heeft iemand anders daar ook ervaring mee??? Of zijn er ook een heleboel mensen bij wiens paarden het WEL 4 - 5 maanden werkt???


ja,bij ons op stal heeft het bij een sportmerrie 3 of 4 maanden gewerkt, maar dit was geen "pismerrie" De prikpil werd gegeven, omdat een ruin (die dekhengst is geweest) bij haar in de trailer stond en het werd levensgevaarlijk met die 2 samen......

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 13:29

Maar was die merrie in de omgang enzo gewoon normaal en braaf? Of was het altijd al een zure merrie, ook met poetsen en rijden??
Gr. @

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:42

Citaat:
Maar was die merrie in de omgang enzo gewoon normaal en braaf? Of was het altijd al een zure merrie, ook met poetsen en rijden??


nee, deze merrie is altijd braaf (extra braaf als ze hengstig is)normaal trapt ze andere paarden de wei uit, maar als ze hengstig is mag iedereen bij haar komen knuffelen. Dus precies het omgekeerde, waarvan jij last hebt. Vandaar ook dat mijn merrie de prikpil moest omdat ze te aanhankelijk was tegenover de ruin (ex dekhengst) in de trailer. Haha!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:55

ff weer mn topic bovenaan zetten...
K ga vanmiddag de dierenarts eens bellen of hij 'prikpillen' heeft!!! Ik hoop het, anders moet ik weer de regio door gaan bellen!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:56

de prikpil moet iedere DA wel hebben. Ze gebruiken het ook voor honden die niet loops mogen worden Knipoog

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 13:21

Nou, deze DA dus niet!!! Ze ging haar collega vragen, maar zelf had ze er niet van gehoord...
Fijn is dat!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:24

gisteren heb ik mijn dierenarts laten kijken bij mijn pismerrie
maar baarmoeder ontsteking had ze hoogstwaarschijnlijk niet, dat was een van de minst vaak voorkombare oorzaken van een pismerrie
de ruinen staan nu ergens anders, nu is ze niet hengstig!!!
dus zijn advies was : ruinen weghouden !!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 09:54

Hee mensen,
gister was ik weer (net als vorige dagen natuurlijk) naar Nardy geweest, en ze gilde naar me! (de trut...) Verder was ze gewoon weer voorbeeldig en lief met poetsen, niks aan de hand. Nu wil ik toch wel eens weten hoe ik nou het beste op een gillende merrie kan reageren: boos toespreken, 'hee' roepen, tik verkopen, negeren? Waarom gilt zo'n beest ook eigenlijk (ik raakte haar niet eens aan) Het kan zijn dat ze het niet leuk vind om me te zien ('heb je háár ook weer, Ze gilde wel meteen toen ze om de hoek kwam en me zag...), maar daarna laat ze zich gewoon pakken en poetsen enzo. Als ze me echt niet wil zien gaat ze toch gewoon in de hoek staan met de kont naar me toe?? Helemaal omdat ik boos 'hee' naar haar riep toen ze naar me gilde.

Tsja, hoe reageer je daar nou op? Dat moet ik ff weten, ze zal het heus nog wel eens vaker doen, vooral als mn broer er weer eens opklimt Knipoog

Karin_1
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:23

Hallo, Heb alle berichten gezien over pismerrie en regumate. Ons verhaal is als volgt: Onze merrie kreeg elke keer koliek nadat ze hengstig was geweest, ze is er al 3 (!) keer aan geopereerd (is inmiddels al 3 jaar geleden) Daarna is besloten om elke dag regumate te geven, zodat ze niet meer hengstig werd! En dat werkte!!! voor een jaar....daarna werd ze ondanks de regumate toch weer hengstig..dosis verdubbeld maar die werking duurde ook niet lang en kost heel veel!! Daarom besloten om haar eierstokken weg te laten halen, en die bleken na onderzoek een overproduktie hadden van hormonen..Een half jaar ging het goed, daarna werd ze WEER hengstig!! En dat zonder eierstokken!!! We weten het niet meer, DA weet het ook niet meer, klinieken niet...dus nu gaan we als laatste proberen om toch zo'n knikker te laten "plaatsen"...
We doen dit puur om koliek te voorkomen, maar verder is ze ook een enorme pismerrie en agressief! (Naar ons niet meer zo, maar blijft altijd erg opletten!) En het gekke is, dat in dat half jaar nadat haar eierstokken verwijderd waren, ze een geweldige merrie was!! Vriendelijk, graag werken (dressuur), vrolijk! Je kon gewoon zien dat ze goed in haar vel zat!! We hebben nog 1 "troef" achter de hand: wil er nog eens een osteopaat naar laten kijken...(n.a.l. van artikel in de bit) heeft iemand daar ervaring mee? met een paardenosteopaat? hoor graag, Groetjes Karin