kreupel of toch artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

kreupel of toch artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 09:04

hoi hoi,
mijn pony is nu al een tijdje kreupel links VOOR,..
ze heeft links ACHTER spat. het gekke is, dat haar Linkervoorbeen niet warm of dik is, maar ze er toch erg kreupel op loopt... ik heb overal gevoeld, nergens rare dingen,.
nu spuit ik al ongeveer 2 weken 3 keer per dag 20 min af, maar het wordt er niet beter op.
nu heb ik gisteren niet afgespoten, om te kijken of het verschil geeft. en jahoor, vandaag loopt mijn pony al een stuk beter..
wat nu?.. het blijkt dus dat het van koelen niet beter wordt,.. en als ik niets doe het wel vooruitgang brengt.. kan dit artrose zijn ergens in haar voorbeen?ookal is het niet warm of dik, en nergens zit vocht?

ik dacht dat het misschien ook aan haar rug kon liggen, maar ik rijd niet meer op haar, dus dat is wel erg onwaarschijnlijk. misschien zit het in haar nek? (ik heb ook haar nek gevoeld en gebogen enzo, niets raars aan..)

ik snap er niets meer van..
wat denken jullie? (ook of ik wel doormoet gaan met afspuiten of niet,,)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:10

Kan het niet zo zijn dat doordat hij het achterbeen ontlast, kreupel op het voorbeen lijkt. Vaak is dit heel moeilijk te zien.
Vraag je DA maar eens, of beter laat foto's maken, want alleen dan kun je zien of die spat zich verder negatief ontwikkelt, of dat er inderdaad sprake is van bot artrose.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 11:53

hmm, als ze het achterbeen ontlast, belast ze juist rechtvoor (diagonaal dus) lijkt mij..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:59

Grinnik, klopt maar is niet altijd een wet van meden en perzen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 12:26

neej ok, maar haar rechter voorbeen is wel altijd het warmst--> als ze op stal heeft gestaan, dus ik denk dat ze die dan echt meer belast... toch? en je kan ook zien dat ze schuin staat, en met voetje geven moet ze eerst helemaal "omschakelen" en dan pas kan ze het rechtervoorvoetje geven.. met links voor is dit helemaal geen probleem,
maar wat raad jij me aan te doen? blijven afspuiten(kan dit schadelijk zijn . stel het toch artrose is?) of gewoon laten?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:40

Hmmmm, dit is een lastige. Koud afspuiten van een "" te" warm been is aan te raden, maar als er arthrose in het spel is, heeft je paard meer baat bij een goede doorbloeding en is koud water weer af te raden. Eerlijk gezegd, denk ik toch dat je even bij je DA te raden moet gaan, hier zitten nogal wat verschillende haken en ogen aan, hij kent jouw pony neem ik aan, dus hij kan je wel vertellen, wat hier het beste is.
Overigens blijf ik er bij dat foto's maken de beste optie is, want dan pas kun je echt zien hoe de zaken er voor staan. sterkte

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 23:31

ach ja, foto's.. om haar nu helemaal naar utrecht te vervoeren?,, ik rijd niet meer, ze is vrolijk, denderd nog leuk rond in de wei,.. neemt af en toe het loopje met me.. hmm,.. als ik gewoon weet dat het artrose is,,.. vind ik het niet nodig om foto's te laten maken.. wat eruit komt is toch al bevestigd dan (na het bezoek van de DA) toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 00:42

muiszje schreef:
ach ja, foto's.. om haar nu helemaal naar utrecht te vervoeren?,, ik rijd niet meer, ze is vrolijk, denderd nog leuk rond in de wei,.. neemt af en toe het loopje met me.. hmm,.. als ik gewoon weet dat het artrose is,,.. vind ik het niet nodig om foto's te laten maken.. wat eruit komt is toch al bevestigd dan (na het bezoek van de DA) toch?



Voor fotos hoef je niet helemaal naar Utrecht. In Amsterdam en omgeving zit ook wel een kliniek waarbij je dat onderzoek kan doen. Kan ook een onschuldige zweer zijn, maar ik zou wel even naar de veearts gaan met haar.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:43

voordat je jezelf allemaal illusies loopt te maken over wat het wel of niet kan zijn, zal ik naar de dierenarts gaan.

Bij mirk begon iedereen ook allemaal te doktoren, toen hij kreupel was, en niks bleek waar te zijn. Foto's doen wonderen, en verhelderen alles. Je zit niet meer in onzekerheid, wat de uitslag ook zal zijn...

Succes.