verslagen droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

verslagen droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 19:50

Mijn pony heeft dezelfde symptomen als een paard met verslagen droes: abcessen in het lichaam die bij tijd en wijle actief gaan opspelen en hem ziek maken.
In feite valt hier weinig aan te doen, hij krijgt op dit moment pijnstillers omdat ik denk dat hij pijn heeft.
Wat ik me afvraag: wie heeft dit ooit meegemaakt en hoelang duurde dat? Wat was de levensverwachting? Dat dit tzt dodelijk is is me nu wel duidelijk, maar wat is wijsheid?

Nu heeft hij veel goede dagen maar is dan opeens heel slecht en heeft veel pijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:14

Van Sharif dachten we vorig jaar ook dat ie verslagen droes had, volgens mijn dierenarts waren er dan 2 opties, een kruisje slaan en langdurige antibiotica of euthanasie.
Gelukkig had hij het niet maar ik weet zeker dat ik voor euthanasie had gekozen, Shar had duidelijkveel pijn. Ik denk dat je goed naar de signalen van je paard moet luisteren.
veel sterkte en wijsheid toegwenst.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 08:30

Een poosje geleden heeft een vriendin van mij een paard gehad met verslagen droes..
Droes is een hele vervelende ziekte waar eigenlijk niets aan te doen als ze het eenmaal hebben... Bij haar paard is het naar binnen geslagen en ze hebben het dier hierdoor in moeten laten slapen..

Heeft jouw paard wel verslagen droes?? Volgens mij is dat nl niet iets dat af en toe opspeelt.. Ze krijgen droes en ze worden beter of het slaat naar binnen met alle gevolgen van dien... Als het naar binnen slaat is er, net wat Polly zegt, niet veel aan te doen..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 09:45

Het paard van mijn man heeft een verslagen droes gehad.
Hij stond toen elders in training en werd daar ook in de wedstrijden uitgebracht. Hij kreeg op een gegeven moment hoge koorts, DA erbij, antibiotica, 2 dagen later niets meer aan de hand. Zaterdag erop weer naar de wedstrijd, zondagmiddag hoge koorts, DA erbij, opnieuw antibiotica, dinsdag weer goed en zaterdag weer op wedstrijd en ja hoor..... daar ging hij weer. (mind, wij wisten op dat moment nog van niets). Zondag avond hebben ze dan eindelijk ons gebeld........ Je begrijpt dat ik woest was. Ik heb hem maandagochtend direct opgehaald en door gebracht naar Emmeloord en had binnen het uur de uitslag, verslagen droes. Ik heb hem in Emmeloord achter moeten laten, want thuis had ik er nog zo'n 45 staan op dat moment, waaronder een paar hoogdrachtige en een paar pasgeboren veulens, dus dat ging niet.
Hij is 4 weken in Emmeloord gebleven en 100% genezen thuisgekomen.
Vorige maand (nu 8 jaar later) is hij 19 geworden en is nog steeds zo zot als een deur, dus je ziet het hoeft niet altijd verkeert af te lopen..
Waarom het bij dit paard toen een verslagen droes werd is simpel. Na de eerste koorst aanval kreeg hij antibiotica, waaop hij inderdaad (volledig?) opknapte. Alleen....... het was een kort werkende antibiotica en omdat hij daarna weer goed leek is hij eigenlijk meteen weer aan het werk gezet en dus een week later weer terug op af.
Dit is eigenlijk precies mijn probleem met direct antibiotica geven bij koorts. Je bestrijdt de symptomen zonder de oorzaak te weten en doordat ze dan snel weer opknappen krijgen ze niet de kans om goed uit te zieken. Koorts is niet altijd negatief, het is een teken van het licchaam dat er een flinke infectie aan de gang is en dat de afweer volop aan de gang is om dit te bestrijden. En oke, ze zijn er flink ziek van en staan stilletjes in een hoekje, natuurlijk, het lichaam heeft alle energie nodig om de infectie te overwinnen. Soms kun je je afvragen of er niet vaak te snel naar de spuit gegrepen wordt en of het niet beter is om (gecontroleerd) de natuur zijn gang te laten gaan. Kijk dat dit niet in alle gevallen kan, accoord, met zwakke, oude, pasgeboren of drachtige dieren heb je geen keus, maar doe het dan ook goed met een uitgebreide kuur en een zeer lange herstel periode.
Als ons paard destijds niet steeds (ivm de wedstrijden) die antibiotica had gehad, dan had hij gewoon een normale droes gekregen ( vervelend bij een 11 jarig paard en ook niet helemaal ongevaarlijk) inclusief een snotneus en de abcessen en ja dat had hem zijn wedstrijd seizoen gekost, nou en....... Nu belandde hij doodziek in de kliniek en na die 4 weken, heeft hij nog een jaar volledig op rust (lekker in de wei) gestaan. We hebben hem nooit weer uit handen gegeven en hij is daarna een lekkere recreatie sok en leerpaard geworden, nog steeds trouwens.
Denk er maar eens over, ben benieuwd naar jullie reactie.

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:38

Je hebt wat mij betreft zeer gelijk dat je geen antibiotica moet geven als je niet weet wat er aan de hand is. Koorts is een natuurlijke en noodzakelijke reactie van het lichaam op schadelijke processen. Als wij koorts krijgen nemen we dan ook hoogstens paracetamol als de koort de spuigaten uitloopt, maar antibiotica krijgen wij mensen niet zo snel. Bij paarden lijken de DA's dat graag te willen geven als koortsremmer. Mag je soms geen paracetamol geven aan paarden? Dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:45


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:47

Geen idee eigenlijk, ik heb inderdaad wel eens een paar kinderasperientjes aan een veulentje gegeven, in overleg met de DA, (Ik kan me jammer genoeg absoluut niet meer herinneren waarom) maar of dit vaker wordt toegepast ????? Het lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje lastig, gezien het gewicht van een paard, hoeveel zou je er dan wel niet moeten geven?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:52

Ben het niet eens met de stelling : geen antibiotica geven als je niet weet wat er aan de hand is, als een paard zeer hoge koorts heeft is het wel degelijk van belang dat hier wat aan gedaan wordt.
Ben het eens dat de dierenarts heel goed moet onderzoeken wat de symptomen zijn en niet zomaar meteen antibiotica moet voorschrijven maar bij mijn veulen heeft de antibiotica zijn leven gered en had zeker niet een dag moeten wachten.
Ik denk dat het voor elk paard verschillend is en daarvoor bestaat er dus ook een veearts.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:55

Vonnie, er staan inmiddels hier op medisch nog een paar jongere berichten, nl, Opnieuw droes, van Gijs en op pag. 2 onderaan : Droes hoe herken je dit, van Griebels. In beiden komen alle aspecten van droes uitvoerig aan de orde, kijk maar.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:59

Klopt Nadezda, maar dat heb ik er ook duidelijk bij gezet, dacht ik.
Hoe is het trouwens met jouw atactische jaarlingetje verder gegaan, ik ben destijds ivm met verhuizing een poosje uit beeld geweest, dus dat heb ik waarschijnlijk gemist.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:56

bij een merrie van mij dachten ze eerst ook dat ze verslagen droes had, omdat alle symptomen daarop wezen..

bleeka chteraf een totoaal andere ziekte te zijn, het ging hier om diverse kankergezwellen...

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 14:53

Kitten, jouw verhaal lijkt het meest erop, het is nl. wel zo dat er abcessen in zijn lijf zitten, maar via een andere bloedvergiftiging, dus dan krijg je hetzelfde: een ontsteking slaat naar binnen en verspreidt zich via de bloedbaan door het lichaam waarna zich abcessen vormen..
Kitten, die 4 weken kreeg je dan ook medicijnen of alleen rust?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 16:14

Hij kreeg een loeizware antibiotica kuur, niet helemaal zonder risico's, maar erwas weinig keus, want het had al veel te lang geduurd. Toen ik hem echter mee naar huis nam, was hij van de medicijnen af en moest goed voer ( hij had een beste jas uit getrokken) en een lange rust periode de rest doen. En zoals je inmiddels weet, is dat gelukt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:51

Het probleem bij antibiotica is dat het niet in de abcessen kan komen. Maar er bestaan wel degelijk middelen die je tegelijkertijd met de antibiotica kunt geven die er voor zorgen dat het dan toch de abcessen ingaat. Ik ken een geval van Rhodococcus (abcesvorming in de longen) die zo behandeld is, met goed resultaat. Dus bespreek het even met de DA, er valt misschien nog wat aan te doen.