help!!! Dikke benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

help!!! Dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 12:06

Mijn merrie krijgt ineens heel snel dikke benen. Ik ben sinds half april weer rustig aan met haar gaan rijden want ze is op 10 april bevallen van een hengstje OK dan! . ze krijgt nu elke keer dikke benen de dag nadat ik met haar gereden heb. Het zijn vooral de voorbenen en dan het meeste aan de binnenzijde net boven de kogel. ik rijd nog maar een half uurtje en dan worden ze al dik Huilen . de merrie staan op een eiwit arm voer ( nat hooi en wat lucerne) en ze loopt twee tot drie uurtjes per dag in het weiland. ze heeft wel eens vaker last gehad van dikke benen maar dat was na een meerdaags concours of als ik een wedstrijd had gereden op een slechte bodem. Ik snap echt niet wat er aan de hand is en hoop dat iemand een oplossing heeft of een goede suggestie.
bedankt....

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:03

Zoals ik lees heeft ze een veulen. Dan zou ik niet minderen met die eiwitten, deze heeft ze echt nodig voor de melkproductie. Gras en merriebrok is zeker aan te raden. Strijkt ze met de voorbenen? Anders strijklappen of peesbeschermers om. Na het werk is het goed ong. 10 min. op het harde te stappen. Na het werk benen afspuiten is ook goed voor de doorbloeding. Misschien wat meer weidegang, beweegt ze ook meer

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 22:05

Ik rijd altijd met peesbeschermers om en heb nu ook bandage's geprobeerd. Ik moet altijd al 10 tot 15 min over de weg stappen om bij de bak te komen en afspuiten doe ik ook elke dag na het rijden. dus hier kan het allemaal niet aan liggen. aan weide gang kan het ook niet liggen want in de winter staat ze ook altijd op stal en dan heeft ze nergens last van.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:00

Nog maar weer wat vragen?
Hoe is de stand van benen en hoeven en weet je zeker of ze bij het bewegen zich niet raakt? Binnenzijde is opgezwollen, als ze wat x-benig staat wordt deze kant meer belast. Hoe oud is ze?
Zoals ik lees heeft ze het alleen door het rijden (belasten) dus daar moet de oorzaak in te vinden zijn, zodat je het probleem kan oplossen.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:09

ik sluit me aan bij vivian001, een merrie met veulen heeft behoefte aan veel eiwitten en aan vers gras! 3 uurtjes weidegang is niet zo veel, en voor het veulen al helemaal erg weinig! Die hebben juist veel beweging nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Maar je vraag gaat over de dikke benen. Als je te weinig eiwit hebt, kan je ook last van vochtophoping krijgen. Ze zal er wel voor zorgen dat haar veulen voldoende krijgt en dat gaat nu dus ten koste van zichzelf. Jij moet dat weer aan gaan vullen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:58

Stalbenen soms?s'nachts stalbandages omdoen en smorgens weer afdoen en op harde weg wat stappen..dat deden wij vroeger altijd met Gos en dat hielp perfect..Succes.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 10:37

Ik voer de merrie juist een eiwit arm voer omdat ze van eiwit juist dikke benen krijgt. ik kan absolut geen kuilgras voeren want dan staat ze binnen een halve dag met onwijs dikke benen.
de merrie is 8 jaar oud, stand van de benen is gewoon goed ze is klinisch en rontgenlogisch 4 jaar geleden goed gekeurd. het is niet alleen de binnenkant net boven de kogel maar daar zit het meeste vocht verder zit eigenlijk in heel het onder been een beetje vocht.
het komt inderdaad door de belasting maar hoe kan dat dan de merrie is veel meer gewend ik kon altijd makkelijk 1,5 uur rijden met haar en nu ineens niet meer. ik ga maandag maar de DA bellen en dan weer naar de kliniek..

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 10:41

Citaat:
3 uurtjes weidegang is niet zo veel, en voor het veulen al helemaal erg weinig! Die hebben juist veel beweging nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.


Mijn situatie is gewoon niet anders ik beschik maar over een klein stuk land en als ik ze er dus langer op zou laten lopen blijft er geen grassprietje over.
Het veulen ontwikkeld zich trouwens prima want hij is echt onwijs groot.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:17

Scheve mond met ontwikkeling bedoel ik niet zozeer de hoogte, maar de kwaliteit van z'n beenwerk. Kan je ze niet ook bv een paar uurtjes in de bak zetten? Veel succes maandag iig OK dan! .

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:28

Dit keer sluit ik mij aan bij paars. Het is echt goed voor gehele ontwikkeling van het veulen om zeker overdag buiten onbeperkt te kunnen bewegen.
Maar het is toch vreemd dat zo'n jonge merrie al problemen heeft met het vocht. Lijkt wel iets mis te zijn met doorbloeding of het lymfesysteem.
Verstandig dat je idd maar even een DA belt. Succes! OK dan!