koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 13:18

mijn paard staat op aubiose omdat hij te veel stro at. Nu heeft hij afgelopen week echter koliek gehad van de aubiose.
Ik wil hem nu toch weer op stro zetten.
Heeft iemand tips over hoe ik ervoor kan zorgen dat hij niet te veel stro eet??
Zonnebloemolie geven zodat hij niet verstopt raakt??

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:32

Hoi,

Ik ken het probleem kloliek maar als te goed.Mijn jaarling heeft er ook heel erg last van nou moest ik van mijn dierenarts lijnzaad koken maar dat duurde me te lang.Nu geef ik al ruim een half jaar zonnebloem olie en ik kan je zeggen dat ze in al die tijd geen koliek meer heeft gehad dus het werkt goed.

Even over de bodem bedekking:een vrouwtje bij ons op stal die heeft een paard en die eet ook al zijn stro op nou heeft die als bedekking zaagsel genomen en voor de bezigheid geef ze hem ongeveer 2 plakken stro per dag en ik kan je zeggen dat het goed werkt.

Succes er mee en ik hoop dat je hier wat aan heb.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:01

Ja maar er zijn ook wel andere oorzaken voor koliek, denk aan maagoverlading, verstopping van de darm gedeelten, zandophoping in de dikke darm, darmbloedvatverstoppingen door parasieten, afsluiting en liggingsveranderingen van darmgedeelten etc. De meest voorkomende vorm van koliek is de zg. krampkoliek, die aanvalsgewijs optreedt.De heftige kolieksverschijnselen kunnen even plotseling verdwijnen als ze begonnen zijn.Je moet ook nooit een paard volop koud water laten drinken als je hem gewerkt hebt.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:22

Greetje heeft gelijk: Er kan ook een andere oorzaak of een combinatie van factoren zijn.
Wat betreft je vraag: Ik heb gehoord dat paarden afblijven van stro als je er groene zeep overheen gesproeid hebt.
Je zou ook vlasstro kunnen proberen ipb aubiose.
Sterkte!

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 00:24

Hoi,

Ik zou hem ook op zaagsel zetten en goed opletten dat hij dat niet gaat eten want dat is veel schadelijker dan stro! Verder zou je elke dag hem zemelen kunnen geven dit heeft een laxerende werking en gaat verstoppingen tegen mijn paard eet uit verveling haar mest op en krijgt uiteraard ook zaagsel binnen de dierenarts heeft mij dit geadviseerd en ik moet zeggen dat dit heel goed helpt! Verder zou je hem ook op de een af andere manier hem bezig kunnen houden zodat hij niet meteen zijn bodembedekking gaat opeten een biksbal of een jollybal zou misschien wat voor je zijn!
Succes ermee!

ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 15:58

Ik heb mijn paard sinds vandaag toch weer op stro gezet, en als hij daar nu toch weer koliek van krijgt weet ik het ook niet meer.
Ik blijf hem olie bij zijn voer geven.
Hij komt regelmatig uit stal, dus zich echt vervelen lijkt mij sterk.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 20:51

je kunt hem ook op zaagsel zetten !!

Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:13

Zemelen zijn inderdaad heel goed voor de vertering maar hou wel in de gaten dat hier veel eiwitten in zitten, niet elk paard kan hier tegen.

Het paard meer hooi geven zodat hij geen zin krijgt in zijn stalbedekking.