Afvallen: minder brok of minder kuil en hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Afvallen: minder brok of minder kuil en hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:58

Kore heeft pas geleden 2 weken stil gestaan vanwege een wond aan haar been. Ze stond toen op half voer, en gewoon normaal hooi. Ze is toen een beetje afgevallen, en ik vond dat wel de goede kant op gaan, Kore heeft wel een paar kilootjes teveel, geen overgewicht ofzo hoor!
Nu had ik dus besloten dat ze maar even op half brok moest blijven staan, met wel gewoon kuil, hooi, en dikke wei. Echter was ze afgelopen week met rijden wat aan de slome kant, ze zag er niet fit uit. Nu zei mijn instructrice net dat dat zeer waarschijnlijk een energie tekort is. Ze heeft het brok zeker nodig, en ik zou op het ruwvoer moeten minderen.

Wat is jullie mening hierover? Het gaat om een paardje wat wel een uur per dag hard aan het trainen word gezet. Rest van de dag weidegang en stal. Voor foto`s zie link in mijn onderschrift.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:10

Ik heb zelf 3 paarden die aanleg hebben om dik te worden Schijnheilig .
Zet je paard ten eerste een paar uurtjes per dag in het land. Vervang stro door zaagsel of ander bodembedekking dat ze niet kan eten. Nooooooit hooi minderen. Het hooi zorgt voor een goede darmwerking en een paard hoort eigenlijk de hele dag wat te knabbelen te hebben. Kuil zou ik niet meer geven. Met je biks kan je de energie bepalen.

Als je dan gewoon je training doet wat je normaal doet, valt ze van zelf af.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:18

Ze staan nu af en toe hele dagen en af en toe halve dagen op het land. Weidegang vind ik het belangrijste wat er is, dus daar ga ik niet op inkorten... Ze staat wel op stro, maar eet er eigenlijk niet veel van, naar mijn mening. Ze krijgen verder vaak een soort gemalen droog gras, het is geen hooi, ik weet eigenlijk niet zeker of dit nou Kuil is.... maar ze krijgen het regelmatig! Ik heb al gezegd dat ze daar op moeten minderen.
Training kan ik eigenlijk niet meer doen als ik al doe! Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:25

Heel kort door de bocht misschien, maar :

Krachtvoer is voor de bovenlijn, ruwvoer is voor de onderlijn.

Buikige types verminder je in ruwvoer. Een paard dat schraal is in de bovenlijn wordt alleen maar mooier van meer krachtvoer (nog beter sukerbietenpulp geweekt). Maar meer krachtvoer zal meer energie opleveren dus ook een 'wilder' paard.
Zorg echter wel dat je ruwvoer blijft voeren. Voer je voor je gevoel weinig ruwvoer, zal je paard meer beweging nodig hebben.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 23:28

Ja Kore valt zeker onder het buikige type!!!! Hahaha, soms net een drachtig type, verschrikkelijk! Nu valt het wel mee hoor, maar een strak slank buikje is toch wel mijn streven (Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Bloos )!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:36

Koortje schreef:
Ze krijgen verder vaak een soort gemalen droog gras, het is geen hooi, ik weet eigenlijk niet zeker of dit nou Kuil is.... maar ze krijgen het regelmatig!

Toch geen lucerne? Dat is enorm rijk!
Om buikjes weg te werken kun je ook wel iets rigoreuser te werk gaan, ik ken iemand die vaak driejarigen klaarmaakt voor de keuring die met buik zo uit de wei komen. Zij geeft ze voldoende krachtvoer (ook omdat ze ze aan het werk zet natuurlijk) maar aan ruwvoer krijgen ze alleen 's ochtends en 's avonds een plak graszaadhooi. Ze heeft nooit problemen met koliek of zo.

Dit is beslist geen rantsoen wat je langdurig moet geven, maar om je paard weer in wedstrijdconditie te krijgen kun je echt wel een paar weken de hoeveelheid ruwvoer flink beperken. Zorg wel voor voldoende afleiding, anders gaan ze andere bezigheden zoeken!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:27

Je kunt ook een vitamine preperaat geven. Want dat slaat eerder aan als brok. Maar je kunt ook Equiral sport brok (of iets dergelijks voeren) daar heb je minder van nodig en ze gebruiken het beter en haal ruw voer is geen probleem

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:40

Van kuil/hooi worden ze dikker. Van brok krijgen ze energie. Zo heb ik het altijd geleerd en tot nu toe klopte het altijd.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:52

ja volgens mij ook. maar in brok zit ook veel voeding dus ik zou dan van allebei een beetje matigen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:32

De juiste middenweg vinden dus, logisch eigenlijk!
Probleem is eigenlijk dat wij zelf niet voeren, het is dus best moeilijk om dat bij te houden hoeveel ze precies krijgt. Ik heb nu gezegd dat ze haar kuil moeten minderen, en brok weer tot normaal niveau. We zullen zien!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:59

Ik heb Dees al een tijdje op dieet staan. Sinds ze geen kuil maar hooi krijgt is haar buikje al een stuk geslonken. 's Ochtends krijgt ze een halve schep biks, en dan de wei op (vrij kale wei, want ander zwelt ze meteen op) 's avonds een halve schep biks en een plak hooi. Verder na het rijden een schep mix van muesli, zemelen, foene griek enz.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:23

heb in deze tijd ook moeite om de paarden niet te dik te krijgen. Er is zoveel aanbod van gras.... Als je van een lange weidegang houdt (langer dan 4 uur per dag) geef dan een bijna kale wei. De echte sportpaarden kunnen meestal niet langer dan 2 a 3 uur in de wei, ze worden er te traag van. Het ligt er dus aan wat je wilt Knipoog Kuil in deze rijke periode is beter van niet, je zou beter oud stengelig hooi bij kunnen geven, dat compenseert de rijke weidegang.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:25

Kan iemand mij Pb over:
Ze worden van hooi waar dik en van biks>(snap het niet zo goed)

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:33

roosje84 schreef:
Kan iemand mij Pb over:
Ze worden van hooi waar dik en van biks>(snap het niet zo goed)


Verward

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:33

Mee eens, van vet gras worden ze megadik dus zorg voor niet té veel gras!! Ik bezuinig wel op hooi, geef m net genoeg zodat hij geen stro gaat vreten. Verder krijgt hij vier kilo voer en veel werk en daarvan valt hij af. Hard werken is het beste maar zonder krachtvoer krijg ik ruzie!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:18

roosje84 schreef:
Kan iemand mij Pb over:
Ze worden van hooi waar dik en van biks>(snap het niet zo goed)

Heb je gePBt, maar het staat ook al in het topic Knipoog

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:03

mijn paard is heel lang ziek geweest en die mocht geen brok, omdat het zwaar verteerbaar is, toen ze weer was opgeknapt, mocht ze weer brokken en veel ook 3kilo per dag, want ze moest dikker worden.
Mijn dierenarts zei, dat parden van hooi niet dik worden en dat is ook zo, tijdens haar ziekte, kreeg ze meer als een baal hooi per dag, mar toch werd ze niet dik, van de brokken werd ze nadien wel weer dikker.
Hooi maakt dus niet dik, maar veel gras wel, dus zou ik haar op een kaal stuk zetten en haar bijvoeren met hooi, want daar worden ze niet dik van.

Maar: iets te dik zijn is geen schande, het heeft mijn paard het leven gered, toen ze zo ontzettend ziek was, mijn dieren arts zei, dat we van geluk konden spreken, dat ze iets te dik was, want anders had ze nu niet meer geleeft!

Succes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:48

Er is een verschil tussen een paard dat te dik is en een paard dat alleen een 'ruwvoerbuik' heeft. Een paard dat te dik is zul je moeten rantsoeneren over de hele linie, bij een paard dat alleen een buikje heeft is het vaak voldoende iets minder ruwvoer te geven. In beide gevallen is arbeid belangrijk.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:31

ABsoluut niet minderen op je ruwvoer.. het allerbeste voor een paard, en ook jouw paard dus, is gewoon ruwvoer.....
als je denkt dat ie te dik is moet je misschien wat minder krachtvoer geven, want daar zit veel meer energie in..... maar niet zomaar je voersamenstelling van de een op de andere dag veranderen, want juist daar kunnen ze ook sloom van worden inde zin dat ze koliek kunnen ontwikkelen.
dus gewoon ruwvoer aanhouden, en niet teveel krachtvoer, want je paard verricht maar weinig arbeid (een uur is voor een paard niet veel energie-vereisend ) ... pas als ie te mager word moet je bix gaan bijvoeren..
indien je paard sloom blijft, DA erbij halen voor een deskundiger advies en een klinische onderzoek om andere oorzaken uit te sluiten

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 09:09

Ik denk dat Kendra gelijk heeft. Kore heeft verder nergens vetplekken of kwabbetjes zitten! Haha! Alleen een beetje een gezond buikje, wat ik graag wat slanker zou hebben! Trainen doet ze al hard, het word al iets minder met de buik nu ze ook minder kuil krijgt!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:50

paardje schreef:
Van kuil/hooi worden ze dikker. Van brok krijgen ze energie. Zo heb ik het altijd geleerd en tot nu toe klopte het altijd.


Dat is zeker waar, mijn 3-jarige krijgt enkel en alleen hooi en die is zo rond als een olifant (staat paar uurtjes per dag op het land maar dat land stelt echt tien keer niets voor)

Ik vertelde laatst trots tegen m'n hoefsmid dat ze drachtig was en die schatte ze op een maand of 7 ... ze was ocharme net een week of 3 ...

Maar ja, een 3-jarige kun je niet zwaar in het werk zetten dus dan word dieëten vrij moeilijk als ze al enkel hooi krijgt. Knipoog
We houden vol! Er is al heel wat af. (ben toch maar geminderd in hooi Scheve mond )

Tja, sommige pony's hebben nou eenmaal aanleg hé ...