Te korte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Te korte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 11:48

Hallo,

Toen ik mijn paard kocht had ie nog hoefijzers. Maar ik vond het niet nodig dat ie hoefijzers moest dus haalde de hoefsmid ze eraf. Maar ik rij toch veel buiten, wel in de berm, maar nu zijn z'n hoeven te kort. Komende zaterdag komt de hoefsmid om er weer ijzers onder te zetten en deze weeek rij ik dus niet buiten alleen in de bak. Maar kan dat ook wel in de bak rijden? Want hij loopt best voorzichtig en gevoelig zag ik nu. Kan ik nu wel gewoon in bak rijden?

Bedankt, jenny

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:06

Ik zou het niet doen als ze in de bak ook ongemakkelijk loopt, want dat is alleen maar heel vervelend voor je paard. Maar als ze in de bak geen problemen heeft zou ik niet weten waarom niet.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:46

EHHHH hoe kort is te kort???
Misschien met een foto makelijker te zien?

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:08

Weet je zeker dat ze te kort zijn ? Of moet hij gewoon nog even 'wennen' aan het zonder ijzers staan? Een foto zou inderdaad niet verkeerd zijn!

Maar wat het rijden betreft, zand (in de bak dus) schuurt niet alleen de maag maar ook de hoeven! Ik hoor van veel mensen die hun paarden zonder ijzers hebben dat ze van zand harder slijten dan bijvoorbeeld van de weg. Even voorzichtig doen dus!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:17

zand schuurt enorm, je kan beter op gras gaan rijden (berm of weiland)

Als je de ijzers eronderuit haalt duurt het ongeveer 16 weken voor de nagelgaten uitgegroeid zijn en de hoefwand niet meer afbrokkelt.
De meeste mensen halen dit niet omdat hun paard gevoelig gaat lopen voor die tijd, dat hoort bij het gewenningsproces, vergelijk het maar met eelt krijgen als jij ineens op blote voeten gaat lopen.

Ik heb 5 weken geleden de achterijzers van mijn paard eraf laten halen en de hoeven zien er erg versleten uit. Ik laat 1 keer per 2 weken controleren door de smid (die dan toevallig toch op stal is) of hetnog verantwoord is.

Ik rijd maar 1 keer in de week en dan het liefst in de bermen, de rest van de tijd staat mijn paard 24/7 op de wei.

Ik voer al een half jaar biotine om de hoefgroei te bevorderen en verzorg de hoeven dagelijks met hoefvocht van de paardendrogist en de kroonranden 2 x per week met een stinkend goedje van de smid.

Je moet er wel iets voor over hebben om je paard van ijzers op blote voeten te kunnen laten lopen!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:23

ja inderdaad hoe kort is kort. als ie moeilijk loopt izjn ze inderdaad wel veeel te kort. in de bak rijden lijkt mij zelf geen probleem. de stralen zakken gewoon weg in het zand.
succes verder!

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 17:53

Z'n hoeven zijn wel te kort, want ik hoor het al van verschillende mensen en ik zie gewoon dat ie moeite heeft met lopen op de straat. Maar misschien heb ik gewoon te veel op de straat gelopen met m. Ik rij nogal veel buiten dus ik denk dat het wel handiger is om gewoon weer ijzertjes op te doen.

Bedankt voor de tips!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:15

mijn shetje heeft ook moeite met lopen op de straat. ze is een hele lange tijd heel erg hoefbevangen geweest en ze staat helemaal naarvorengekanteld

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:22

misschien staat in dit topic nog iets leerzaams: [MD] straal

en kijk anders eens op de site van paardnatuurlijk.nl of hoofcare.nl daar staan allerlei interesaante zaken (die elkaar overigens behoorlijk tegenspreken, maar goed)