Ervaringen hoefbeencystes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Ervaringen hoefbeencystes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 21:06

Bij Imker is een cyste in het hoefbeen geconstateerd en nu ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden die er nu zijn qua behandeling.

Met Google heb ik 1 site weten te vinden, maar helaas kom ik daar niet verder mee, omdat deze site vooral de cystes in het gewricht behandelt, niet die, welke zich in het midden van het hoefbeen bevinden.

Alle hulp met zoeken is welkom!!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:24


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:34

Ik weet niet hoe goed je Engels is maar ik heb nog eea gevonden. Mocht je hulp nodig hebben, vertaal ik het wel.

http://www.healthyhorse.co.uk/features/ ... rders.html
Bone Cysts
Bone cysts are similar to OCD lesions however instead of cartilage cracking on the edge of the joint surface the defect may occur deeper within the end of the bone. Joint fluid can leak into this cavity resulting in a fluid filled bone cyst. Bone cysts are most common in the stifle, knee, fetlock, pastern and hock. Bone cysts are usually not discovered until after young horses are put into work when they may or may not cause lameness. They may be an incidental finding when X-rays are taken for other reasons

Ik zal nog wel verder zoeken, dit is nog niet zo veel.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 07:26

Heb wel eens gehoord dat ze het soms behandelen met hylarionzuur. Schijnt nog best lastig te zijn. Loopt ze er kreupel op?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 08:33

Kyona schreef:
Heb wel eens gehoord dat ze het soms behandelen met hylarionzuur. Schijnt nog best lastig te zijn. Loopt ze er kreupel op?


Dat bericht heb ik ook gelezen (en uitgeprint) maar dan zit het waarschijnlijk bij het gewricht in de buurt en deze cyste zit dus midden in het hoefbeen.


Verder ga ik de overige sites nog even napluizen, want ik wil echt alles ervan weten nu.

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:05

Bij ons op stal staat een draverhengst met een botcyste in het hoefbeen, het is zo'n anderhalf jaar geleden geconstateerd. Bij DAP Bodegraven werd geadviseerd het dier af te laten maken, hij zou niets meer waard zijn voor de sport.

De eigenaar heeft dat advies niet opgevolgd (ik weet ook niet of er iets aan behandeld is), en eergisteren was het paard weer 3e in de koers Lachen. Hij heeft er totaal geen last van, en doet het nog prima. Dit is natuurlijk maar een enkel geval, maar wel enigszins hoopgevend Lachen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:03

Ik ben een paar jaar terug iets dergelijks tegen gekomen, toen ik een kennisje hielp bij het zoeken naar een ander, jong paard. Er werd ons een 3,5 jarige merrie aangeboden die we zijn gaan kijken en proberen. Het was een plaatje van een merrie, leuk papier, leuk karakter, leuk onder het zadel, kortom het ding paste haar als een handschoen. Dus er moest gekeurd worden. Helaas, al op de eerste foto bleek ze een afwijking te hebben, zoals ook jouw paardje heeft. Volgens mijn Da is de afwijking op zich vrij zeldzaam ( Zij zijn soms hele dagen aan het foto's maken) en had hij dit nog maar een paar keer eerder meegemaakt en nog nooit op een zo'n jong paard. Hij zei dat zodra dit paardje echt aan het werk kwam, ze waarschijnlijk binnen 2 maanden stok kreupel zou zijn.
Met deze foto's zou ook geen enkele verzekering haar willen hebben. Op ons verzoek heeft hij nog Utrecht gebeld, maar de uitspraak was unaniem, niet te genezen, niet te opereren, dus niet kopen.
Het speet ons hevig, maar er hing een fors prijskaartje aan dit paardje en met dit vooruitzicht......................
Omdat ik dit ook nog nooit gezien had, heb ik nog even doorgevraagd, oa over de oorzaak. Er is niet zo gek veel over bekend, maar men neemt aan dat dit net als alle andere harde beengebreken, een erfelijke achtergrond heeft. Hij heeft het toen ook nog over een zenuwsnede gehad, maar ja , daar kun je in het beste geval de pijn mee bestrijden en het doet niets af aan het proces. En aan een zenuwsnede kleven ook nogal wat negatieve kanten.Over inspuiting in het bot ( zie de site van Hoofcare) was toen nog niets bekend, dus daar zou je jouw DA naar kunnen laten vragen. Probeer zoveel mogelijk info te krijgen en laat je duidelijk voorlichten door mensen die er echt verstand van hebben, voor je een keus maakt. Ik blijf ook nog even voor je doorzoeken en wens jullie ondertussen heel veel sterkte en wijsheid.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 16:39

Dank je, Kitten. Ik ben nog steeds in afwachting van wat de heren professoren ervan zeggen. Het liefst had ik gister al uitsluitsel gehad over hoe en wat, maar helaas.
Het steekt me vreselijk om mijn paard nu te zien lijden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:03

Beencysten zijn een ontwikkelingsstoornis van het been, net als OCD. Ze komen ook bij veulens voor.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 09:12

Valt dat dan onder ziekte of onder een kreupelheid? Ik zou eerder voor een aangeboren ziekte dan gaan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:05

Wat ik ervan gelezen heb, zijn cystes vaak een gevolg van artrose. Ikz al die link nog even opduiken voor je, staat op de andere PC. Lukt het trouwens in het Engels?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:11


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 10:46

Engels is wel te doen, maar echt specifieke info staat er niet in de tekst.

Is artrose dan ook een aangeboren afwijking of een beengebrek wat door andere oorzaak ontstaat?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:59

Nee, artrose is slijtage van het gewricht waardoor er eigenlijk chronisch ontsteking ontstaat.

en:
"Bone Cysts

Bone cysts are similar to OCD lesions however instead of cartilage cracking on the edge of the joint surface the defect may occur deeper within the end of the bone. Joint fluid can leak into this cavity resulting in a fluid filled bone cyst. Bone cysts are most common in the stifle, knee, fetlock, pastern and hock. Bone cysts are usually not discovered until after young horses are put into work when they may or may not cause lameness. They may be an incidental finding when X-rays are taken for other reasons
"
http://www.healthyhorse.co.uk/features/ ... rders.html

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:08

mijn vorige paard heeft ook een hoefbeencyste. hier was inderdaad ook niets aan te doen. de enige oplossingen waren of een zenuwsnede, wat ik niet wilde omdat je paard dan helemaal gevoelloos is in zijn hoef. dus als ie in een spijker trapt merkt hij daar ook niets van. dus hij kan dan zijn hele hoef kapot lopen zonder dat ie het voelt. ook struikelen ze dan sneller. of de tweede keuze was het paard een jaar op de wei zetten. mijn dierenarts vertelde dat een cyste bij sommige paarden nog wel eens weg wil trekken. helaas was dat laatste geen optie voor mij omdat ik op een pensionstal sta en het voor mij dus hardstikke duur is om een paard zomaar een jaar op de wei te zetten. ik heb er toen voor gekozen om mijn paardje te verkopen als fokmerrie. aangezien het niet erfelijk was volgens de dierenarts. in tegenstelling tot een ocd. daarnaast had mijn paard alleen last van zijn been als ie echt moest werken, dan begon ie na ongeveer 20 minuten kreupel te lopen. bij gewone weidegang had ie dus nergens last van. Nu staat ie in drente ergens als fokmerrie.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:07

Zannekin schreef:
Nee, artrose is slijtage van het gewricht waardoor er eigenlijk chronisch ontsteking ontstaat.


nee, dat is arttritis. Artrose is slijtage van de botten. Veerle, ik zoek nog even verder.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:21

promptertje schreef:
Bij ons op stal staat een draverhengst met een botcyste in het hoefbeen, het is zo'n anderhalf jaar geleden geconstateerd. Bij DAP Bodegraven werd geadviseerd het dier af te laten maken, hij zou niets meer waard zijn voor de sport.

De eigenaar heeft dat advies niet opgevolgd (ik weet ook niet of er iets aan behandeld is), en eergisteren was het paard weer 3e in de koers Lachen. Hij heeft er totaal geen last van, en doet het nog prima. Dit is natuurlijk maar een enkel geval, maar wel enigszins hoopgevend Lachen.


Volgens mij is hij uiteindelijk (in Bodegraven) op verzoek van de eigenaar wel ingespoten. Dat kan ik voor je navragen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:45

http://www.pferdeklinik-aschheim.de/vor ... r-wien.pdf
http://www.akkrt.hu/kerdesek/reszletes_ ... .2000.3.11
http://www.horseadvice.com/advisor/mess ... 1076953757 (maar beperkt toegankelijk)
http://www.cvm.umn.edu/academics/Curren ... 202001.pdf
Citaat:
VII. Osseous cyst-like lesions (bone cyst):
Bone cysts are usually solitary, circular lucent areas in a bone. The cyst might be surrounded by a thin rim of sclerosis. Their location is variable, but they are often close to the articular surface of the bone and may or may not actually communicate with the joint. Some bone cysts may ultimately fill in radiographically.
The etiology of bone cysts is not known. Although unproven, some suggest that they are part of the osteochondrosis syndrome. Clinicians may classify this process under the umbrella of osteochondrosis, and then may distinguish between OCD and bone cysts.
Bone cysts may or may not be associated with clinical lameness. Cyst-like lesions close to the articular surface are more likely to cause lameness than those deep within the bone.
The medial condyle of the femur is one of the common sites for bone cysts.


http://www.vet.cornell.edu/publicresour ... /nixon.htm

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:34

Lielle"]
[quote="Zannekin schreef:
Nee, artrose is slijtage van het gewricht waardoor er eigenlijk chronisch ontsteking ontstaat.


nee, dat is arttritis. Artrose is slijtage van de botten. Veerle, ik zoek nog even verder.
[/quote]

Artritis is de acute ontsteking, is reversibel. Bij slijtage of chronische artritis krijg je artrose (degeneratie met irritatie)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:31

http://www.reumaliga.be/vrliro1.htm
Citaat:
De uitgang -ose wijst op sleet of degeneratie - Arthron is het Grieks voor gewricht.
Artrose is 'sleet' van één of meerdere gewrichten.
Bij artrose is er een "verslijten" van het kraakbeen. Het kraakbeen, het witte, elastische weefsel dat ter hoogte van het gewricht de gewrichtskop en de gewrichtspan bedekt, wordt brozer, dunner en gaat afbrokkelen.
Het botweefsel rondom het gewricht gaat aangroeien, als het ware om het gewricht beter te maken.
Het veroorzaakt zo een harde, benige verdikking van het gewricht.
Ter hoogte van de wervels spreekt men dan over de vorming van 'papegaaienbekken'.
Bij artrose is er geen ontsteking van het gewrichtsvlies zoals bij artritis. . Af en toe zijn er wel lichte ontstekingsreacties ter hoogte van een artrotisch gewricht.
In het bloed komen geen afwijkingen voor.
Zijn er toch afwijkingen in het bloed dan hebben die niets te maken met de artrose.
Er bestaat geen "genezende" behandeling voor artrose. Enkel een pijnstillende behandeling.

definitie voor mensen, maar zal voor dieren hetzelfde zijn.
artrose is dus slijtage.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:58

oberon"]
[quote="promptertje schreef:
Bij ons op stal staat een draverhengst met een botcyste in het hoefbeen, het is zo'n anderhalf jaar geleden geconstateerd. Bij DAP Bodegraven werd geadviseerd het dier af te laten maken, hij zou niets meer waard zijn voor de sport.

De eigenaar heeft dat advies niet opgevolgd (ik weet ook niet of er iets aan behandeld is), en eergisteren was het paard weer 3e in de koers Lachen. Hij heeft er totaal geen last van, en doet het nog prima. Dit is natuurlijk maar een enkel geval, maar wel enigszins hoopgevend Lachen.


Volgens mij is hij uiteindelijk (in Bodegraven) op verzoek van de eigenaar wel ingespoten. Dat kan ik voor je navragen.
[/quote]

Ik heb het vanochtend gevraagd. Het paard is helemaal niet behandeld. Hij heeft 'm gewoon rustig doorgetraind.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:54

inspuiten kan niet altijd. dit was bij mijn paard niet mogelijk omdat het op ene te moeilijke plaats zat. dan zou de veearts meer kapot maken dan beter. gewoon een tijd op rust zetten wil ook wel ooit helpen.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:02

Mijn paard is ingeslapen vanwege een botcyste. Deze zat onderaan het pijpbeen bij het kootgewricht.
Er was niks aan te doen en het zou alleen maar erger worden. Tis een proces zoals bij artrose dus er sterft steeds wat weefsel af door tekort aan zuurstof (bloed).