ribbel's onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

ribbel's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 14:47

mijn haflinger heeft onder zijn zadel ribbel's zitten
je kan ze goed voelen maar niet zien

sommige zeggen dat hij drukplekken heeft
en andere dar hij te dik is of dat het dekje is gaan schuiven en dat het is gaan irriteren

weten jullie wat het zou kunnen zijn ? Verward
ik hoor het wel

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:32

Wat gek!!! Nooit van gehoord. WEL dat een paard 'deuken' in zijn rug had. Daar in die deuken was de bespiering minder door drukplekken van het zadel (er zaten bobbels aan de onderkant, daarna is het zadel ook opgevuld)
Misschien is het een idee om de onderkant van je zadel eens goed te inspecteren, of daar ribbels / bobbels / onregelmatigheden zitten. Dan zouden het wel eens drukplekken kunnen zijn.

Of is je pony moddervet?? Dan kunnen het ook misschien vetkwabben zijn. Mijn verzorgpony (welsh) is ook dik, en heeft op zijn hals een beetje 'ribbels', gewoon omdat ie zo vet is. Maar dan moet een paard wel heel erg dik zijn, willen er vetribbels op zijn rug zitten.

Ik zou eerst maar eens het zadel goed gaan bekijken.
Groetjes @nnemiekie

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:15

heb je er een foto van gemaakt? kunne we het miss beter beoordelen wat het is. zou het ook zo niet weten, in ieder geval goed je zadel nakijken.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:50

en? hoe is het nu

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:43

Het zou kunnen dat het zadel/dekje tegen de groeirichting van de haren is geschoven waardoor de haren niet meer glad zaten. Dus altijd het zadel van van te ver naar voren naar achteren schuiven en nooit tegen de haren in.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:08

klinkt inderdaad als een soort drukking, die kan worden veroorzaakt doordat het zadel of sjabrak niet (meer) goed ligt. Dat kan komen, omdat het verkeerd is neergelegd, moet opgevuld of omdat je pony te dik is geworden.
Iedereen heeft dus een beetje gelijk.