wie heeft ervaring met....(pees inspuiten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

wie heeft ervaring met....(pees inspuiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 11:34

Het inspuiten van een pees, wanneer deze geblesseerd is geraakt?

Givar heeft een peesblessure. Het is precies op een plek waar hij het een aantal jaar geleden ook al eens heeft gehad, dit was nog tijdens zijn manegewerk. Uit de scan bleek het een gemiddelde peesblessure, de pees is voor 20% beschadigd. Zie het als een stuk touw dat uit elkaar getrokken wordt, met allemaal kleine rafels. Er zit nu een bult op de pees. Hij krijgt ontstekingremmers (metacam (?)) en mag 10 minuten per dag stappen waarna het been ook nog gekoeld wordt. De voorlopige prognose is 6 maanden rust, zoals hierboven beschreven. Hij mag gelukkig wel in een heel klein afgezet stukje buitenstaan, zodat hij niet de hele dag op stal hoeft door te brengen. Dat scheelt enorm, want hij kwijnt namelijk langzaam weg als hij niet naar buiten kan.

Mijn DA adviseerde om hem, gezien zijn leeftijd, in te spuiten met.....(kan niet op de naam komen). Dit is een vloeistof die, als ik het goed heb begrepen, de pees vlotter helpt herstellen doordat het wordt geholpen met het aanmaken van stoffen die hier voor nodig zijn. Ik sta hier een beetje twijfelachtig tegenover. Het eerste waar je aandenkt is dat je als je eenmaal met spuiten begint, je er nooit meer vanaf zult komen. Hij verzekerde me dat dit niet het geval is. Het is namelijk niet een kwetsuur als artrose, dit spuit je in om de boel te rekken tot het echt niet meer kan. En het middel dat hij wil gebruiken is puur op basis van genezing.
Als ik de garantie zou hebben dat het voor 100% zou helpen, had ik de beslissing waarschijnlijk makkelijker kunnen nemen. Alleen moet hij 3 drie keer worden ingespoten. Het is een hele dure grap, ik heb het geld graag voor mijn paard over, maar als het niet nodig is natuurlijk liever niet.

De blessure is van zo'n aard dat het helemaal zal genezen, en ik zal ook weer gewoon kunnen rijden. Het duurt alleen een tijdje. Het spuiten is dus puur om de genezing te bevorderen, omdat hij wat ouder is en het minder makkelijk gaat voor zijn lijf om die stoffen zelf te produceren.

Een heel verhaal, maar mijn vraag is simpel. Wie heeft (goede, of slechte) ervaringen met dit middel?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:45

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Hij was toen 17 jaar. Het was ook een gemiddelde blessure.

Ik heb hem meerdere keren per dag afgespoten en met hem gestapt op de harde weg. Verder heb ik het been ingesmeerd met "Coldpack" van Leovet. Dat is een gel, dat warm en dan weer koud wordt, dat was goed voor de doorbloeding is mij verteld.

Verder heeft hij in het begin ontsteking remmers gespoten gekregen, verder niets, hij heeft in totaal 5 maanden op rust gestaan, daarna ben ik weer heel voorzichtig begonnen met rijden.

Er is wel altijd een vochtbult blijven zitten, dat na het rijden een heel stuk minder was.

Ik heb geen ervaring met dat middel, maar wens je ontzettend veel succes met herstel van je paard!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 11:51

Bedankt, ik heb ook al aan magneetveldtherapie gedacht om de doorbloeding te helpen. Dus meteen nog maar een vraag in de strijd: Wie is bekend met magneetveld-therapie

nicole_oud
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-01
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:34

ik en mijn paard zijn er op dit moment ook zelf pas mee bezig maar ik heb van andere mensen positieve ervaringen gehoord. Het kan wel eventjes duren en je moet voorzichtig zijn dat hij geen rare dingen in de tussentijd gaat doen zoals rennen en bokken.

Naast een peesscheuring heeft mijn paard ook nog in de schouder 3 spierscheuringen dus ik kan mijn lol op. Blijkbaar waren het oude niet behandelde kwetsures en hij had nog niet duidelijk kreupel gelopen.


Mijn dierenarts heeft hetzelfde geadviseerd als bij jou. Het kost tijd en geld (vooral de spuiten) maar ja het andere alternatief was een hele tijd op wei laten lopen en dan maar weer eens kijken of het is verbeterd. Voor mij was de keuze hierdoor snel gemaakt.

Succes en wellicht kan ik over 3 maanden meer ervaring met je delen.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 13:40

Je hebt toevallig niet meer informatie over die spuiten?

nicole_oud
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-01
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:49

Ja ik weet niet direct wat het is maar volgens mij zoals jij het ook omschrijft ondersteuning en stimulering van aanmaak/repareren van spierweefsel. Het kost voor mij ongeveer 240 euro exc btw voor vier spuiten. Verder heb ik nog een voedingssuplement moeten aanschaffen die ook weer voedingsstoffen bevat voor spierweefsel.
Men zegt dat het ook wordt gebruikt in de topsport (bv wielrenners met spierscheuringen).

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:03

Soms ondersteunen ze een peesblessure ook met shock wave therapy. Dit bevordert ook het herstel, maar is helaas prijzig. Met inspuiten heb ik geen ervaring, dat werd mij afgeraden door die dierenarts.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:22

Ja, hier was ik inderdaad al bang voor: zoveel dierenartsen zoveel meningen...
Is er niemand die weet hoe het middel heet? Want dan kan ik daar op verder zoeken.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:17

Waarschijnlijk bedoel je corticosteroïden?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:17

Mijn paard was ingespoten en behandeld met shockwave therapie. Tja je weet nooit hoe het genezen was zonder deze behandeling natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:10

Mijn paard heeft vanmorgen een peesblessure opgelopen, dus ik ben wel erg benieuwd wat iedereen voor ervaringen heeft met verschillende behandelingen.
Nicole: wat was dat voor voedingssupplement dat jij hebt gekocht??

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:51

Ik heb ook gebruik gemaakt van het magneetveld therapie> 1 maand en de vorderingen waren goed. Je kon echt zien dat het been steeds minder dik werd als je hem wel op 2 hz laat staan, als je hoger gaat, reageert het been ook weer maar dan negatief. Je moet je echt aan het schema houden maar het is zeker aan te raden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:29

Mijn merrie heb ik vanmiddag laten inspuiten in haar gewrichten. Ze liep niet helemaal rad maar was op de foto 100% goed. Door verkeerd beslag waar ze heel gevoelig voor is, is ze kreupel gaan lopen. Vanavond liep ze werkelijk beroerd maar de verhalen die ik over inspuiten horen zijn alleen maar positief.
Ik kon kiezen tussen: 6 weken buut, nike airs en dan bekijken of ze goed was. OF gelijk inspuiten en daarnaast 6 weken buut en nike airs. Ik heb voor de laatste optie gekozen. Een zeer duur grapje maar als ik over 6 weken nogmaals ermee moet beginnen ben ik nog verder van huis. Vooral omdat er op de foto geen aanwijsbare reden was. Ze was zelfs keihard erop.

Sommige paarden zijn gewoon zeer gevoelig op dit soort problemen, gewoon inspuiten..............baat het niet dan schaad het niet!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:25

esther... ik weet niet zeker of ik het goed heb maar volgens mij bedoel je een goudspuit... zoals ze genoemd worden. deze schijnen echt wonderen te kunnen verichtenheb ik wel eens gehoord. maar ik weet niet of je veearts dit bedoeld. ik heb een heel oud paardje gekend die daar helemaal van opgeknapt is...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:11

De spuiten die ze gebruiken om de pees te doen helen zijn op basis van hyaluronzuur: brengt noodzakelijke bouwtoffen aan maar is erg duur..
Corticoiden doen vaak meer kwaad dan goed, dat is meer een pijnstiller en gaat vlotte genezing eerder tegen.
Hyaluronzuur zou ik zeker voor gaan.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:12

Zannekin schreef:
De spuiten die ze gebruiken om de pees te doen helen zijn op basis van hyaluronzuur: brengt noodzakelijke bouwtoffen aan maar is erg duur..


Dit middel klinkt me bekend in de oren. Ja inderdaad erg duur: 150 euro voor een spuit. En de prognose is drie spuiten, maar je moet er iets voor over hebben.... Scheve mond