Alweer ringworm ?? :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Alweer ringworm ?? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:27

Vorig jaar heeft Remy 2 x ringworm gehad. Allebei de keren had hij ruim op tijd zijn wormenkuren gehad (1x equvalan / 1 x furexel) maar kreeg op een gegeven moment toch bultjes met korstjes op zijn rug & billen.

Ik heb hem toen behandeld met Imaverol en het is toen volledig over gegaan.

Sinds vrijdag heb ik weer een aantal kale plekjes op zijn rug ontdekt dus volgens mij heeft hij weer ringworm (deze keer zijn het geen bultjes).
Remy heeft ongeveer 5 weken geleden zijn wormenkuur gehad en staat sinds 3 weken op het land. Dan zou hij toch goed beschermd moeten zijn ?! Verward

Kan ik nu het beste weer met Imaverol behandelen of moet ik de dierenarts erbij halen ? Weten jullie of er ook iets is dat hem nog beter beschermt tegen ringworm ?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:55

Ringworm: is een zeer besmettelijke schimmelinfectie en deze huidaandoening is dan ook het resultaat van lijfelijk contact met een reeds besmet paard of een paard dat een ringworm drager is zonder uiterlijke symptomen daarvan ook kan een paard besmet worden vis een besmette box of een besmet voorwerp zoals borstels bij ringworm gaan de haren allereerst rechtop staan in kleine ronde plekjes daarna begint het haar op deze plek uit te vallen de schimmelinfectie zich cirkelvormig uit een besmet paard moet worden afgezonderd en de aangetaste plekjes moeten worden behandeld met een niet irriterend schimmelpreparaat ook box zadel en tuig borstel dekens zullen moeten worden behandeld de aandoening kan op de mens overgaan daarom is de nodige voorzichtigheid nodig een aandoening die vaak met ringworm wordt verward is TREPTOTRISHOSIS deze wordt echter niet door een schimmel maar door een bacterie veroorzaakt deze openbaart zich meestal in stukjes haar die samenkleven door een wit grijze afscheiding trekt u de haren eruit dan ontstaan er ronde of ovale bloederige plekken die pijnlijk zijn als u ze aanraakt de plekken komen vooral voor op de rug waar ze onder het zadel vaak vochtig blijft en zich uitbreiden ook het kruis schoft en de hals kunnen worden aangetast.
http://members.lycos.nl/noorsefjordenpa ... hurtf.html

denk niet dat het wat met ontwormen te maken heeft ht is echt een huidprobleem.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 11:45

schop

nog graag meer reacties ! Lachen

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:49

Ringworm is idd een soort schimmel. Ik zou eens bij je dierenarts informeren, want ze kunnen tegenwoordig enten tegen schimmel. Als jouw paard heel bevattelijk is voor schimmel zou ik die enting toch eens overwegen Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:06

Als een paard er gevoelig voor is (en bijv. wat minder weerstand heeft) kan hij het wel vaker krijgen. Belangrijk om het goed te behandelen en alles schoon te houden. Misschien ter ondersteuning wat voor zijn weerstand geven? Over het inenten zou ik goed informeren, want hoor er ook wel wat negatieve verhalen over en het schijnt lang niet altijd te werken. Een paard bij ons met ringworm werd ook extra behandeld met zalf (kan even niet op de naam komen, maar het is dezelfde zalf als die mensen krijgen).

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:00

Het heeft niet met ontwormen te maken. Ookal heet het RingWORM, Het zijn niet de wormen waartegen jij een wormenkuur geeft, die zijn tegen echte wormen binnenin het paard.

Ringworm is een schimmel onder de huid graaft, en kale rondjes veroorzaakt.
Dit kun je idd behandelen met Imaverol, maar als het echt vaak voorkomt of je niet zeker weet dat het ringworm is even je DA bellen wat je eraan doen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:47

Ringworm is 'gewoon' een schimmel, een ontworming helpt er dus niet tegen. Bij veel mensen breekt er blinde paniek uit bij het woord ringworm, maar er is helemaal niets ergs aan, behalve dat het vrij besmetelijk is en je het zelf van je paard kunt krijgen (goed handen wassen dus, maar dat moest je toch al)

Zorg dat je alles voor dat paard strict gescheiden houd van andere paarden, dus niet dezelfde borstels gebruiken etc. Verder moet je het behandelen met Imaverol.

Evt kun je Insol laten spuiten, dit werkt zowel preventief als behandelend.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:38

ringworm is inderdaad niet te verhelpen met een wormenkuur. let erop dat als je je paard behandel met bijv. Imaverol, je alles moet behandelen, het zit in je stal, op je borstels, op ander paarden. ringworm is buiten het lichaam afhankelijk van de weerstemperatuur zo'n drie weken actief.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:11

Wat een oen ben ik ook hé... ik dacht altijd dat ringworm van binnenuit kwam, en je de worm met een kuur kon behandelen en dan de buitenkant met imaverol...

Bedankt allemaal !! Heb echt wat aan jullie adviezen ! Lachen

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:07

ach zo leren we iedere dag nog bij.