Paard preventief beschermen tegen teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Paard preventief beschermen tegen teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 23:44

Vandaag had Lars 2 teken. Aangezien ik geen goede tekentang heb, heb ik ze maar laten zitten (vallen er wel af als ze vol zitten).

Ik ga zo snel mogelijk een tekentangetje kopen, maar vraag me af of er ook middeltjes preventief tegen teken zijn.

En wie weet hoelang teken op een paardenlichaam kunnen zitten? Ik ben donderdag teruggekomen van vakantie in de bossen, maar vraag me af of hij ze daar heeft opgelopen of bij ons in het land omdat het gras zo hoog staat.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:54

ja ik vind teken ook maar niks, ben ook wel benieuwt hoelang z ebliven zitten. afgelopen week had onze hond een teek. zat er net op had eigenlijk nog geen bloed op. en ik heb hem er met een pincet afgehaald met kop en al. ik durf ze niet te laten zitten. weet niet wat dat is.

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:16

Ik zou de teken zeker niet laten zitten en zo spoedig mogelijk verwijderen, omdat teken de ziekte van Lyme over kunnen brengen op je paard!!!

Mijn zusje is ook eens door een teek gebeten en zij kreeg dus een rode kring op de huid, en dan gaat de dokter er van uit dat het Lyme is. Ze heeft toen een tijdje antibiotica gehad, en gelukkig er verder geen last meer van gehad.

Dus zo snel mogelijk verwijderen!!!

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:19

Oh ja, voor zover als ik weet is er geen preventief middel tegen teken voor paarden.

Voor honden en katten wel ( bv Frontline), maar ik zal het eens navragen of er ook een middel is voor paarden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:47

Er is geen preventief middel tegen teken bij paarden.
Hoe langer je ze laat zitten, hoe groter de kans is dat je paard ziekte van Lyme oploopt (dat geldt ook voor mensen). Lyme is een ziekte die bij veel mensen nog steeds niet op tijd herkend wordt (de rode kringen treden niet altijd op). Ik heb zelf 3 jaar met Lyme rondgelopen (diagnose was rheuma). Bij paarden zijn de symptomen nog moeilijker herkenbaar... suffig, slecht eten, wat stijf lopen.... Alleen een bloedtest kan Lyme uitwijzen. Bij mensen krijg je afhankelijk van het stadium van de ziekte 2 weken tot een half jaar een speciale peniciline soort. Voor paarden weet ik de medicatie niet precies...

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:17

knoflookpoeder helpt tegen alle insekten!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:23

strandloper schreef:
Ik zou de teken zeker niet laten zitten en zo spoedig mogelijk verwijderen, omdat teken de ziekte van Lyme over kunnen brengen op je paard!!!



dat dacht ik dus ook al! niet echt handig om ze te laten zitten. Een tekenpen kost max 5 euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:22

In Zwitserland is er een speciale inenting tegen teken voor mensen. Die krijgen ze 2x per jaar (een kennis woont in Zwitserland).
In NL is er voor honden en katten een ineting tegen teken, maar die wordt bijna noit gegeven. Ik weet niet of die ook voor paarden gebruikt kan worden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:28

Tessya schreef:
In Zwitserland is er een speciale inenting tegen teken voor mensen. Die krijgen ze 2x per jaar (een kennis woont in Zwitserland).
In NL is er voor honden en katten een ineting tegen teken, maar die wordt bijna noit gegeven. Ik weet niet of die ook voor paarden gebruikt kan worden.


Dat is een enting die werkt tegen een andere tekenziekte (naam even kwijt). Er is geen enting voor ziekte van Lyme bekend.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:04

Heb wel eens gehoord dat iemand zijn paarden idd met frontline inspuit en dat dit goed werkt.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:40

frontline werkt inderdaad ook voor paarden, is prima tegen teken , horzels en zelfs vliegen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:58

Iemand bij ons op stal is pas geleden van pure ellende (steeds kleine bultjes op de voeten waar dan kleine teek-achtige diertjes in zitten), maar Frontline gaan proberen. Tot nu toe lijkt het te werken...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:59

uhh. ja zal wel dom zijn ,maar waarom moet zo'n teek er af dan?
worden ze er ziek van?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:07

ja, ziekte van lyme zorgt uiteindelijk voor spierverkramping en je kan er dus dood aan gaan als je niet behandeld wordt. niet alle teken hebben deze ziekte, maar hoe langer je ze erin laat zitten hoe groter de kans dat als ze de ziekte hebben, ze hem overdragen (je krijgt het als ziekte teken hun maag legen).
ik heb het zelf ook gehad, gelukkig snelle diagnose maar die medicijnen zijn echt niet fijn, dan mag je niet in de zon en aangezien ik het hartje zomer opliep, een week voor ik op ponykamp ging...dat ging dus niet door

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:10

je kan een teek ook met een pincet verdwijderen..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:00

Yessy schreef:
ja, ziekte van lyme zorgt uiteindelijk voor spierverkramping en je kan er dus dood aan gaan als je niet behandeld wordt. niet alle teken hebben deze ziekte, maar hoe langer je ze erin laat zitten hoe groter de kans dat als ze de ziekte hebben, ze hem overdragen (je krijgt het als ziekte teken hun maag legen).
ik heb het zelf ook gehad, gelukkig snelle diagnose maar die medicijnen zijn echt niet fijn, dan mag je niet in de zon en aangezien ik het hartje zomer opliep, een week voor ik op ponykamp ging...dat ging dus niet door


Lyme is een ziekte met vele verschijningsvormen. Dat maakt de diagnose ook zo moeilijk. Omdat ik weet dat zeker 80% van de Lymepatienten te laat of niet wordt ontdekt schrijf ik hier mijn verhaal. Niet om zielig te doen (Lyme is gelukkig op tijd gestopt bij mij), maar om anderen te waarschuwen in de hoop dat ze de symptomen eerder herkennen dan bij mij is gedaan.

Een jaar of 6 geleden kreeg ik vage klachten. Pijnlijke armen en benen die moe en zwaar aanvoelden. Ik voelde me bekaf. En het ging niet over. Ik ben naar de huisarts gegaan, die me doorstuurde naar de reumatoloog. Mijn beide ouders hebben reuma en men dacht dat het wel eens het begin van reuma zou kunnen zijn. De reumatoloog deed een functionderzoek, constateerde dat alles nog bewoog en dat ik maar gewoon af moest wachten. Er was toch niets aan te doen.

Dat deed ik.
Een jaar later ongeveer kreeg ik scherpe pijn in mijn gewrichten. Snerpende pijn (en waarbij ik echt een pijnkreet slaakte), afgewisseld met irritant zeurderige pijn. Weer naar de reumatoloog verwezen. Bloed geprikt en ik bleek een licht verhoogde reumafactor te hebben. Diagnose reuma stond vast, ik moest maar naar huis het was niet erg genoeg om al wat aan te doen.

In de loop van het jaar daarna verergerden de klachten. Pijn werd steeds erger en mijn hele karakter veranderde (ook dit is een kenmerk van Lyme). Ik kon bij het minste of geringste zeer emotioneel (positief of negatief) reageren. Bovendien had eigenlijk iedereen het beeld dat ik me toch wel behoorlijk aanstelde. Ook de huisarts verwees naar mij ouders: die hadden pas echt pijn, hun ziekte was al veel vergevorderder dan de mijne. Intussen kreeg ik steeds minder kracht, kon mijn paard niet meer aansingelen en ik begon er over te denken haar toch maar te verkopen. Ik kon niet langer dan een kwartiertje rijden in die tijd.

Maar naar de dokter ging ik niet meer die stuurde me immers weer weg met "er is niks aan te doen, leer er maar mee leven".

Begin vorig jaar kreeg ik huidklachten. Een soort uitslag/blaasjes op mijn lijf en mijn hoofd. Ik heb daarvoor eerst drie soorten zalf gehad. Die werkten niet. Toen vier penicilinekuren. Die werkten niet, maar ik kreeg er wel schimmel van. Toen een zware anti-schimmelkuur. Intussen ontstond bij mijn bovenbeen een rare witte vlek. De huisarts wist ook niet wat het was, maar ik kreeg weer zalf. De plek verdikte en werd tegelijkertijd rood en dun (moeilijk uit te leggen). Met die plek ben ik naar de huidarts gestuurd uiteindelijk. Zij vroeg mij of ik ook andere klachten had. Pijn in mijn gewrichten bijvoorbeeld. Die had ik, maar dat was reuma zei ik nog. Dat dacht zij toch niet. Ik moest naar heb lab voor een Lyme test. Ik kwam daaruit als tweede zeker, maar waarschijnlijk derde fase Lyme-patient. Diagnose: Lyme Artritis met rolstoel in zicht.

Ik heb een halfjaar de bekende peniciline geslikt. Dat is nu ongeveer een jaar geleden. Heel langzaam verdween de pijn en kwam mijn kracht en mijn eigen persoon (karakter) weer te voorschijn. Mijn paard kan ik houden, mijn lijf doet het godzijdank nog... Niet helemaal super meer...geen kracht meer en sommige gewrichten zijn stijf geworden en wat vergroeid. Aan de andere kant... : ik loop nog. En die vreselijke pijn is gestopt. Ik heb geluk gehad!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:50

In mijn geval was het snel ontdekt gelukkig, mn moeder kreeg in de vakantie in frankrijk een soort plekje met een rode kring eromheen op haar been, die almaar groter werd, en daarbij moe, lusteloos etc. Die diagnose was dus best simpel te stellen, omdat dat toch wel de meest bekende vorm is. Ik had ook een soort plekje op mn arm gehad, maar dat was maar een dag en toen trok het weg, maar ook heel erg moe, nergens zin in... dus ook ik naar de dokter en daar bleek al snel dat ik het ook had.
op dat moment baalde ik vreselijk, heb er zelfs over gedacht een week tewachten met de medicijnen zodat ik nog op ponykamp kon, maar dat werd me sterk afgeraden en achteraf gelukkig maar...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:02

Mijn paard zat er ieder jaar onder,ze lijkt het erger aan te trekken dan de anderen,het was dus altijd een probleem.
Op aanraden van onze DA ben ik met Frontline aan de gang gegaan.
Gelijk toen ze de eerste teek had,direct ingespoten.
Is nu zo'n anderhalve maand geleden en ik heb geen teek meer gezien.
Het werkt super!

Probeer wel in te spuiten op een droge dag,de 2 dagen erna moet het ook het liefst droog zijn,zodat het goed in kan werken.
Wat ik van onze DA begrepen heb,zijn paarden niet vatbaar voor de ziekte van Lyme.Ik was daar namelijk erg bang voor,mijn vader heeft het ook gehad,maar volgens hem hoef ik me niet druk te maken.(iedere keer als ik een teek zie krijg ik de kriebels Haha! )
Ik zal nog eens navragen hoe het nou precies zit.

Gewoon dus de frontline eens proberen,te verkrijgen bij iedere DA-praktijk.Mijn paarden zijn al een dikke anderhalve maand tekenvrij!

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:13

johanna13 schreef:
knoflookpoeder helpt tegen alle insekten!


Was het maar waar... ik heb jaren knoflook gegeven, maar geen insect die zich er door af liet schrikken. Knoflook is bovendien niet zo gezond voor het spijsverteringsstelsel van het paard als gedacht wordt, het is vrij belastend, en ik ben er maar mee gestopt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:40

Frontline beweert dat het werkt tegen teken, het is niet bewezen. Mijn da heeft me dan ook geadviseerd om toch de dieren op teken te blijven controleren. Mijn hond wordt behandeld met frontline, maar desondanks heb ik laatst toch twee teken van zijn lijf moeten halen.

Laten zitten is niet slim, maar eraan gaan vreutelen zonder tekenpen is nog veel stommer. De teken zullen juist hun gif spuiten als je eraan gaan trekken en doen en als de teek overbreekt en de bijttanden in het lijf blijven zitten, dan ben je ook nog niet waar je wezen moet. Ontdek je een teek, je hebt geen tekenpen en de winkels zijn niet open, bel dan de dienstdoende da op die verkopen meestal ook tekenpennetjes.

Wat bij mijn hond en paard tot nu toe heel goed helpt is behandelen met Tea tree. Bij mijn hond druppel ik 1 druppeltje op het einde van de oorschelp, in de kraag en bij staartwortel. Dit even in masseren en hij heeft nergens last van.
Bij het paard maak ik het aan met water en spuit het over zijn lijf of doe een paar druppeltjes in de emmer tijdens het afsponzen.

Je kunt deze "etters" nooit helemaal bestrijden, net als vliegen zijn ze veel te hardnekkig. Daarbij komt ook nog eens dat we nu een seizoen in gaan met abnormaal veel teken, dus...........

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:32

even een vraagje kan het zijn dat een paard de symptomen van ataxie laat zien en dan toch lyme heeft. kreupelen zwalken als eenndronken man, marger worden? en kan bloedvergitiging dan daar ook door komen?