adviezen voor behandeling pismerrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

adviezen voor behandeling pismerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 09:09

Bij mijn verzorgpaard (KWPN-merrie 9 jaar) gaan we nu een middel proberen (volgens mij is het Regumate. Het is een flesje voor over het voer, 3 weken lang, €70,-) om te kijken of haar redelijk levensgevaarlijke, abnormaal rare gedrag misschien veroorzaakt wordt door een verstoorde hormoonspiegel.
(Abnormaal = gillen, slaan, bijten, van zich af pissen. Mijn broer had tijdens het rijden de pis op zijn rug!! (Dat rijden hebben we opgegeven, niet meer verantwoord) Fijn verzorgpaard zul je zeggen, maar ik vind het een grappig paardje en als ze lief zou worden zou het echt ideaal voor mij zijn)

Als het aan haar hormonen ligt, kan iemand mij vertellen hoe we haar dan verder kunnen laten behandelen?? Ik heb begrepen dat je Regumate door kan blijven geven, of een operatie, maar die oplossingen zijn vrij prijzig. Ik las op bokt.nl dat er ook een prikpil zou bestaan. Wat kost dat, en werkt dat goed en voor hoe lang???
Als iemand nog andere oplossingen weet, zijn die ook erg welkom.

Groetjes Annemiekie

PS Kom niet aan met moody mare, dat heeft de eigenaresse al eens geprobeerd en daar leek ze alleen maar erger van te worden. Ik denk sowieso dat iets homeopatisch bij dit 'geval' niet werkt, ik denk dat ze grof geschut nodig zal hebben!!


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 13:36

Ik heb het nog niet gehaald bij de dierenarts, dus dan krijgen we dan wel informatie erover (als het goed is)
Het probleem met Nardy (de pismerrie dus) is dat ze nog nooit in een trailer heeft gestaan en dat dit door haar karakter ook wel moeilijk zal gaan worden. De eigen dierenarts had een tijd terug al gezegd om eens langs te komen om Nardy op te voelen, maar dat gaat dus niet. Vandaar dat ik maar wat anders geprobeerd heb. Als we nu weten of het aan haar hormonen ligt, dan kunnen we iets anders doen en onder invloed van Regumate kunnen we misschien wel in de trailer gaan proberen om naar een kliniek te gaan.
Hee, maar als het een baarmoederontsteking zou kunnen zijn, zou er dan een gedragsverandering komen door Regumate, of blijft ze dan vervelend gedrag vertonen door die baarmoederontsteking (en mankeert ze dus WEL wat, maar dus een baarmoederontsteking en geen verstoorde hormonen / eierstokken??)
En kan dat uitstrijkje voor onderzoek dan thuis gemaakt worden, of moet dat in een kliniek???
Groetjes, annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 13:39

En is het wel verstandig om een lichaamsvreemd iets (zo'n knikker) in een paard te doen? Volgens mij heb ik wel eens verhalen gehoord / gelezen dat er hele vervelende complicaties op kunnen treden.
Weet iemand daar iets van??
Groetjes annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 12:56

ik ga vanmiddag weer eens langs Nardy (de pismerrie dus). Kijken of er misschien al iets veranderd is.

Dat van die baarmoederontsteking is ook wel een goede tip, maar moet ze voor zo'n uitstrijkje naar de kliniek??

Dat gaat denk ik heel erg lastig worden (>>trailer, die is trouwens ook al niet eens beschikbaar om te oefenen ofzo)
En ik denk niet dat de da langs wil komen om op te voelen, want anders had de da dat al lang toch een keertje gedaan, toch??? Onderschat de merrie niet, het is echt een sekreet. Ik denk ook niet dat Nardy er gediend van zal zijn als je in d'r ... gaat zitten wroeten. Het is ook niet dat ze alleen vervelend is als ze hengstig is, ze is ALTIJD link. Maar in de winter kun je wel redelijk veilig met d'r omgaan, in het voorjaar is het weer mis. Ze is heel heftig hengstig, en daartussenin ook vervelend. En als je haar iets 'aandoet' (rijden, maar ook manen trekken) dan vergeet ze dat echt niet en volgens mij, ik weet dat het gek klinkt, neemt ze dan 'wraak'. Klinkt als onzin, maar ze heeft mij ook de dag nadat ik d'r manen had getrokken, een deuk in m'n bovenbeenspier geslagen. Ze is echt gruwelijk slim, dus de da zal ze dan ook niet snel vergeten...
Maar dat van die baarmoederontseking zal ik onthouden, dat kan misschien ook best zo zijn, want d'r vagina sluit niet zo mooi af.
Veulentje erin stoppen is eigenlijk geen optie: de eigenaresse is er niet zo voor om veulentjes te fokken bij die merrie.
Maar, als iemand nog een andere ervaring heeft: kom maar op.

Ik hoop dat er vanmiddag al verandering te merken valt (door dat Regumate dat ze krijgt)... En ik hoop ook dat iemand door dit berichtje misschien zijn debiele merrie erin herkent en me nog meer tips kan geven

Groetjes annemiekie


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 13:07

En dat ze tijdens het rijden zo vervelend doet, komt dat door de pijn die ze heeft?? Vooral het opstappen was een probleem, en dat was ook het gevaarlijkste van heel het rijden. Als ze gewoon liep, dan viel het wel mee, maar als ze ook maar even spartelde, dan begon ze te pissen. Ook tijdens het opstappen gilde en piste ze en sprong ze weg.
In de winter konden we niet rijden en dit voorjaar hebben we het niet weer geprobeerd omdat het weinig zin heeft en te gevaarlijk is.
Maar dat ze zo raar doet, komt dat van de pijn, denken jullie?? Want het lijkt wel alsof ze bewegen leuk vind (looplustig zat) En zijn zulke paarden na behandeling vaak wel gewoon fijn te rijden??
Gr. Annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 12:29

Hee, Zauber,
ik woon in de buurt van Arnhem. Ik moet wel een DD (dat betekent DAPPERE DIERENARTS) hebben, want die moet toch bij d'r achterbenen gaan staan. Of werd jouw merrie platgespoten toen ze haar kwamen spoelen? En waar woont dus DD Hans van der Louw waar je t over had?

Ben gister bij Nardy geweest. De eigenaresse was er niet, maar ik hoop dat ze nog geen Regumate heeft gegeven want Nardy deed nog net zo maf als anders = vrolijk op me af lopen naar het hek van de wei, dan een meter van me af hoog hinniken wat vervolgens overgaat in gillen, bokken, steigeren, pissen en wegrennen.
Als ze Regumate al wel krijgt hoop dat het nog even duurt voordat het gaat werken, anders werkt het gewoon echt niet...
Maar ik zit nu te denken: zo'n baarmoederontsteking heeft toch geen invloed op d'r hormoonhuishouding?!? Want dan zou ze alleen om de pijn zo raar doen. En dan zou je dus door Regumate te geven ook niet erachterkomen of ze een baarmoederontsteking heeft, alleen door een uitstrijkje.

Ik weet het ook niet meer, ik ga van de week nog wel langs om te vragen of ze al Regumate heeft gehad.

K sta open voor nog meer tips...

Groetjes Annemiekie

PS Koop nooit een merrie.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 09:55

Ha, de eigenaresse had door omstandigheden nog niet het middel kunnen halen. Ga ik vanaaf doen. Ben zeer benieuwd of er wat uitkomt. Het verklaart wel waarom ze eergister nog zo raar tegen me deed.

Ik ben echt superrrrrrbenieuwd hoe ze erop zal reageren (dadelijk komt er stoom uit d'r oren...)

Groetjes Annemieke

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 08:17

hellup...
ik heb gisteren Regumate gehaald, vlak na sluitingstijd dus ik was superblij dat ik het eindelijk had. Maar in de auto op weg naar huis lees ik op verpakking dat je het niet moet geven aan beesten die verdacht worden van baarmoederontsteking!! De prutsers!! Ik heb het probleem toen voldoende uitgelegd, dat we niet wisten wat de merrie precies mankeerde en toen heb ik gevraagd of we Regumate mochten geven om te proberen, kijken of het aanslaat (zonder echte diagnose dus). Dat vonden ze goed, maar toen hebben ze dat van die baarmoederontsteking er niet bij gezegd! Dat weet je dan toch als dierenarts, dat merries dat ook kunnen hebben!?!?
Maar goed, dan ga ik zo weer bellen naar die praktijk. Want nu ik hier reacties van mensen krijg die ook dachten dat het door de eierstokken kwam, maar dat het toch gewoon bleek dat de merrie vuil is, dan zou dat best eens kunnen dat de mijne ook vuil is (ze is nooit gedekt ofzo, maar het kan best dat ze lucht aanzuigt want het sluit allemaal niet zo mooi af bij haar)
Tsja, nou hoop ik dat die dierenartsen zeggen dat ik het wel mag geven, want anders zit ik weer op nul.
En zijn er echt dierenartsen die aan huis komen opvoelen?????? Ik kan het me gewoon niet voorstellen!!! Dat zou bij Nardy echt een zelfmoordpoging zijn!!! En bij andere pismerries ook, neem ik aan. Als er mensen uit de omgeving van Arnhem zijn die zo'n stoere dierenarts hebben die aan huis komt opvoelen, spoelen of whatever, geef me dan het telefoonnummer van die dierenarts ff!!!

Groetjes Annemieke

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 10:27

Ik geloof niet zo in die alternatieve dingen... en op die site staat nota bene ook dat het een aanvulling is op de reguliere diergeneeskunde. Het kan ook bijna niet dat mijn merrie een geestelijk probleem heeft, dat beest heeft echt een luizenleven ('s nachts in de stal, verder de hele dag op de wei, ponyvriendje, ezelvriendje, geitenvriendjes, schapenvriendje. Hooi, stro en brokken op tijd, schone stal en hij hoeft verder niets)

Kluisteren, daar had ik dan weer niet aan gedacht (domme gans ben ik!). Misschien wil de dierenarts wel langskomen, als ie durft!!! (dat moet ik dan nog even vragen, ik ken hem niet. Maar u ik hoor dat sommige dierenartsen gewoon aan huis komen, kan ik dat aan deze ook vragen)

Maar als hij zegt dat ik gerust Regumate kan geven (wat ie waarschijnlijk toch niet gaat zeggen, denk ik), dan doe ik dat. Dat lijkt me voor alle partijen beter dan, scheelt een hoop moeite. En die merrie is echt te slim, die vergeet echt helemaal niks (geloof me). Ze zal wel niet gediend zijn van kluisterriemen, en dan weet ik niet of ze haar achterbenen ooit nog eens laat optillen zonder iemand dood te slaan...
Maar als die dierenarts nou adviseert om geen Regumate te geven, dan is dat de enige optie (als ie al aan huis wil komen, anders moet ik echt iedere dierenarts af gaan bellen en smeken of ie wil komen...)

Telefoonnummers van dappere dierenartsen in omgeving Arnhem zijn nog altijd welkom!!!

Groetjes Annemieke

PS Dat de merrie helemaal niets hoeft, zijn hele leven lang is ook niet echt een stimulerende factor voor een fijn paard dat een beetje respect voor je heeft, dat snap ik ook wel. Hij heeft veel zijn zin gehad. Dat speelt mee voor het karakter wat ie nu heeft, toch geloof ik niet dat dit de enige oorzaak voor zijn achterlijke gedrag is)
Laatst bijgewerkt door ikdus op 27-05-04 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 10:42

Trouwens,
kan een merrie al JAREN last hebben van een baarmoederontsteking???
Heb gister de eigenaresse gebeld om te vragen hoe lang de merrie nou eigenlijk al dat rare gerdag vertoont. Ze zei dat ie altijd al een moeilijk gedrag had (en ik snap ook dat ie dat altijd zal houden, ondanks eventuele behandeling), maar dat ze vanaf toen ze een jaar of 5, 6 was zo raar is gaan doen met gillen en pissen enzo (ze is 9 nu, ZE IS TROUWENS VANDAAG JARIG!!!)
Weet iemand of een baarmoederontsteking zo lang kan duren??? En nu vraag ik me ook af of die eierstokproblemen (whatever er dan ook aan de hand is daarbinnen) ook wel zo lang kunnen duren, als je er niks aan laat behandelen.
Ze heeft er nu dus zo'n 4 jaar last van. Kan dat dan nog een medische oorzaak hebben??? Of is ze gewoon zo??? (dat KAN bijna niet!!)

Groetjes Annemieke

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 11:13

Ja, maar de eigen dierenarts is nog nooit langsgeweest!!! Terwijl de eigenaresse al wel eens heeft gevraagd aan de dierenarts of ze er wat aan kon doen. Het antwoord was dan: kom met je paard naar de praktijk toe, dan kan ze in de opvoelbox. Het kan dus dat de dierenarts het echt te gevaarlijk vond (de merrie is echt link, vergis je niet). Maar de eigen dierenarts komt dus mooi niet aan huis!!! En ze wilde ook geen middel geven om te kijken of het aan zou slaan, om er zo achter te komen of er iets mis is met de hormonen.
Vandaar dat ik ook dacht dat dat 'gewoon' was, dat geen enkele dierenarts zijn handen ging branden aan een pismerrie. Daarom heb ik maar enkele dierenartsen gebeld om te vragen of die misschien wel een middel konden geven om te kijken of het aanslaat. Het is niet eens in me opgekomen om te vragen of ze langs huis wilden komen, omdat ik dacht dat ze dat toch niet gingen doen!!!
De andere dierenarts die ik dadelijk ga bellen (waarvan ik ook dat middel had gekregen), kan ik eigenlijk beter vragen of hij langs wil komen. Dat is eigenlijk misschien toch beter dan dat we zo een middeltje aan de merrie geven. Maar misschien wil deze dierenarts ook liever niet de kans lopen om doodgeslagen te worden!!!

Groetjes Annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 09:26

Ik heb de dierenarts gebeld: hij zegt dat hij bij mijn merrie weinig reden ziet dat ze een baarmoederontsteking zou hebben (nog nooit een veulen gehad, nooit gedekt door een loslopende ruin. Hij zegt ook dat als ze lucht aan zou zuigen via d'r vagina, dat je dat dan zou horen, en bij haar heb ik nog nooit iets gehoord) Hij zegt dus dat ik gewoon Regumate kan geven.
Hij zou ook wel langs willen komen, dat kost me dan wel weer €125 extra (voor opvoelen, voorrijkosten, verdoving enz. Zou er ook risicogeld bij zitten ?!?).
Toen ik vroeg wat ik het beste kon doen, zei hij: Regumate geven.
Dat lijkt mij dan ook, hij heeft er toch het meeste verstand van. Ik overleg nog even met de eigenaresse, maar ik denk dat die er dan ook mee instemt.
Oooo, ik ben zo benieuwd!!! Maar daarna, wat zou ik dan het beste kunnen doen???
- operatie (flink prijskaartje...)
- knikker (heb ik zelf best veel twijfels bij)
- prikpil (die kosten heb ik er dan zeker voor over, dan hoop ik wel dat het ook zo lang werkt als zou moeten!)

Maar alle gekheid op een eierstokje (flauw, flauw), laat ik eerst maar eens kijken OF het wel werkt bij die geflipte merrie!!

Groetjes @nnemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 14:46

Waarschijnlijk krijgt ze vanavond of morgen haar eerste dosis. Ben BENIEUWD!!! Kan alleen tot woensdag niet op internet (thuis hebben we het niet, alleen op school...), maar woensdag heb ik vast supergoede berichten (je ziet wel dat ik positief ingesteld ben...)
Heb eigenlijk geen idee hoe snel het gaat werken. (en of het wel werkt...)
Duim voor me!!!

Groetjes @nnemiekie

Wedden dat m'n rotmerrie over een paar jaar Nederlands kampioen springen wordt, net als Miss Montana, die k*tbok van Emile Tacken??
Read my lips!!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:18

Nardy heeft zaterdagmorgen haar eerste portie gehad. Zondagmiddag zijn m'n broer en ik bij haar geweest en.....

HET LIJKT TE WERKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Toen me broer d'r van de wei haalde gilde ze niet eens, tijdens het poetsen niet, tijdens het manen kammen / knippen deed ze niks!!

En ik ben gisteren nog bij haar geweest, in m'n eentje. Eerst was ik bij het hek gaan staan om te kijken of ze ging gillen als ze bij me kwam. Maar ze kwam niet, dus ben ik d'r maar gaan halen. Ze gilde weer niet, en ook weer niet tijdens het poetsen enzo!!
Zou het dan toch werken??? Zondag dacht ik: het is vast een toevalstreffer, maar na gister denk ik toch dat het echt werkt.

Vanaaf komt me broer waarschijnlijk weer even langs, en dan gaan we weer bij Nardy langs. Misschien gaat hij haar ook weer even rondslingeren (aan de longe, welteverstaan), kijken hoe ze daar op reageert.

Ik hoop dat het ECHT werkt...
Groetjes @nnemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:22

Nu kunnen we tenminste Nederlands kampioen springen worden!!!!! (als je er niet op kan rijden gaat dat zo lastig...)

Groetjes @nnemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 09:57

Hoe snel begint Regumate meestal te werken??? M.a.w., kan het dus zijn dat ie op zondag al zo lief was door Regumate??? Of werkt Regumate niet zo snel???
Gr. @

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 13:23

Maar ik denk wel dat Regumate werkt (gister was ze immers ook lief). Maar ik moet nog maar zien of ze wel lief genoeg blijkt. Met poetsen is ze nu wel lief, maar rijden is misschien weer een ander verhaal...

Nu denk ik dat ik de 'prikpil' de meest geschikte oplossing vind.

dione schreef:
Ik heb helaas ook een merrie die extreem hengstig is. Ook niet te rijden als ze hengstig is.
Ik heb begin dit jaar de prikpil bij haar uitgeprobeert.
Volgens de dierenarts moest het met een beetje geluk 4-5 maanden werken, wat een genot zou dat zijn
Maar natuurlijk is die van mij weer een uitzondering....5 weken heeft het gewerkt....


Heeft iemand anders daar ook ervaring mee??? Of zijn er ook een heleboel mensen bij wiens paarden het WEL 4 - 5 maanden werkt??? Ik ga dit ook nog wel aan de DA vragen, maar ik vraag het ook aan jullie!!!

Ik hoop op veel reacties!!!!

@nnemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 12:29

Maar was die merrie in de omgang enzo gewoon normaal en braaf? Of was het altijd al een zure merrie, ook met poetsen en rijden??
Gr. @

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 08:55

ff weer mn topic bovenaan zetten...
K ga vanmiddag de dierenarts eens bellen of hij 'prikpillen' heeft!!! Ik hoop het, anders moet ik weer de regio door gaan bellen!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 12:21

Nou, deze DA dus niet!!! Ze ging haar collega vragen, maar zelf had ze er niet van gehoord...
Fijn is dat!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 08:54

Hee mensen,
gister was ik weer (net als vorige dagen natuurlijk) naar Nardy geweest, en ze gilde naar me! (de trut...) Verder was ze gewoon weer voorbeeldig en lief met poetsen, niks aan de hand. Nu wil ik toch wel eens weten hoe ik nou het beste op een gillende merrie kan reageren: boos toespreken, 'hee' roepen, tik verkopen, negeren? Waarom gilt zo'n beest ook eigenlijk (ik raakte haar niet eens aan) Het kan zijn dat ze het niet leuk vind om me te zien ('heb je háár ook weer, Ze gilde wel meteen toen ze om de hoek kwam en me zag...), maar daarna laat ze zich gewoon pakken en poetsen enzo. Als ze me echt niet wil zien gaat ze toch gewoon in de hoek staan met de kont naar me toe?? Helemaal omdat ik boos 'hee' naar haar riep toen ze naar me gilde.

Tsja, hoe reageer je daar nou op? Dat moet ik ff weten, ze zal het heus nog wel eens vaker doen, vooral als mn broer er weer eens opklimt Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Ghazella, Googlebot, Linde_C, Raineri en 29 bezoekers