adviezen voor behandeling pismerrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

adviezen voor behandeling pismerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 10:09

Bij mijn verzorgpaard (KWPN-merrie 9 jaar) gaan we nu een middel proberen (volgens mij is het Regumate. Het is een flesje voor over het voer, 3 weken lang, €70,-) om te kijken of haar redelijk levensgevaarlijke, abnormaal rare gedrag misschien veroorzaakt wordt door een verstoorde hormoonspiegel.
(Abnormaal = gillen, slaan, bijten, van zich af pissen. Mijn broer had tijdens het rijden de pis op zijn rug!! (Dat rijden hebben we opgegeven, niet meer verantwoord) Fijn verzorgpaard zul je zeggen, maar ik vind het een grappig paardje en als ze lief zou worden zou het echt ideaal voor mij zijn)

Als het aan haar hormonen ligt, kan iemand mij vertellen hoe we haar dan verder kunnen laten behandelen?? Ik heb begrepen dat je Regumate door kan blijven geven, of een operatie, maar die oplossingen zijn vrij prijzig. Ik las op bokt.nl dat er ook een prikpil zou bestaan. Wat kost dat, en werkt dat goed en voor hoe lang???
Als iemand nog andere oplossingen weet, zijn die ook erg welkom.

Groetjes Annemiekie

PS Kom niet aan met moody mare, dat heeft de eigenaresse al eens geprobeerd en daar leek ze alleen maar erger van te worden. Ik denk sowieso dat iets homeopatisch bij dit 'geval' niet werkt, ik denk dat ze grof geschut nodig zal hebben!!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:38

volgens mij is een stalgenoot,dat middel op het moment ook aan het proberen!(is wel aan de prijzige kant,als je dat wilt blijven gebruiken)

als dat werkt,gaan ze waarschijnlijk een"knikker" zetten.
dan inmpanteren ze een knikker in,en dan verandert de hormoonhuishouding,van de merrie!
het nadeel hiervan is dat ,als je dit lang laat zitten,gaat het inkapselen,en dan kun je haar niet meer laten dekken(ze worden dan niet meer hengstig!)

dus als je zeker weet dat je niet met haar wilt fokken(ook voor evt.verkoop later,wel belangrijk) dna is dit een goede oplossing.
je d.a kan je daar vast meer over vertellen!
sucses ermee!!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:18

Is er bij deze paarden al eens gekeken of de baarmoeder wel schoon is?
Bijna 90% van de pismerries blijkt na onderzoek een chronische baarmoeder ontsteking te hebben. Om dit te controleren zal even een uitstrijkje gemaakt moeten worden voor onderzoek. Als dit positief is zal ze een aantal keren gespoeld moeten worden. Vraag je DA hier eens na.
Overigens, Regumate werkt het best als de merrie veel in de zon komt.
En nog wat, is julie er bij verteld dat je dit spul alleen met handschoenen aan, aan je paard mag geven. Er schijnt een heel zware dosis vrouwelijke hormonen in te zitten. Dit kan ook door contact met de huid in jouw lichaam terecht komen, wat niet echt gezond is. Mijn stagiares mochten er nooit mee werken van onze DA, dus dat deed ik altijd zelf.
Het middel wordt ook gebruikt om hengsten tijdelijk op non actief te zetten.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:36

Ik heb het nog niet gehaald bij de dierenarts, dus dan krijgen we dan wel informatie erover (als het goed is)
Het probleem met Nardy (de pismerrie dus) is dat ze nog nooit in een trailer heeft gestaan en dat dit door haar karakter ook wel moeilijk zal gaan worden. De eigen dierenarts had een tijd terug al gezegd om eens langs te komen om Nardy op te voelen, maar dat gaat dus niet. Vandaar dat ik maar wat anders geprobeerd heb. Als we nu weten of het aan haar hormonen ligt, dan kunnen we iets anders doen en onder invloed van Regumate kunnen we misschien wel in de trailer gaan proberen om naar een kliniek te gaan.
Hee, maar als het een baarmoederontsteking zou kunnen zijn, zou er dan een gedragsverandering komen door Regumate, of blijft ze dan vervelend gedrag vertonen door die baarmoederontsteking (en mankeert ze dus WEL wat, maar dus een baarmoederontsteking en geen verstoorde hormonen / eierstokken??)
En kan dat uitstrijkje voor onderzoek dan thuis gemaakt worden, of moet dat in een kliniek???
Groetjes, annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:39

En is het wel verstandig om een lichaamsvreemd iets (zo'n knikker) in een paard te doen? Volgens mij heb ik wel eens verhalen gehoord / gelezen dat er hele vervelende complicaties op kunnen treden.
Weet iemand daar iets van??
Groetjes annemiekie

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:03

annemiekie schreef:
En is het wel verstandig om een lichaamsvreemd iets (zo'n knikker) in een paard te doen? Volgens mij heb ik wel eens verhalen gehoord / gelezen dat er hele vervelende complicaties op kunnen treden.
Weet iemand daar iets van??
Groetjes annemiekie


wie weet dat beter dan je d.a?
ik vind het wel vreemd als je d.a niet op stal komt opvoelen???
die van ons doet dat iig wel!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:53

Ik heb helaas ook een merrie die extreem hengstig is. Ook niet te rijden als ze hengstig is.
Ik heb begin dit jaar de prikpil bij haar uitgeprobeert.
Volgens de dierenarts moest het met een beetje geluk 4-5 maanden werken, wat een genot zou dat zijn
Maar natuurlijk is die van mij weer een uitzondering....5 weken heeft het gewerkt....
Nou kost zo'n prik 60 euro dus dat vindt ik teveel van het goede plus dat het me niet echt gezond lijkt om de merrie elke 5 weken vol te pompen met hormonen. Ik ben dus maar weer overgestapt op hormonal (homeopatisch), dit help wel wat maar niet geweldig helaas.
De dierenarts had idd als alternatief een knikker in de baarmoeder plaatsen. De knikker kapselt in en de merrie denkt dat ze drachtig is en wordt niet meer hengstig.
De kans bestaat ook dat ze niet meer drachtig kan worden dus ik durf het niet aan. Volgens mij moet ik me er mij bij neerleggen.
Ik longeer die dagen wel.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:53

ja,dat is ons ook vertelt,de kans is groot dat je ze daarna niet meer drachtig krijgt,dus dat moet je goed afwegen!

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:15

Heey, mijn merrie was ook altijd heel hengstig. Ik heb haar laten insemineren, de kans dat daarna de hormoonhuishouding wel weer normaal wordt is dan heel groot. Ook veel in de wei laten lopen hielp bij mijn merrie. Ik weet niet waar dat door komt, maar het is in ieder geval niet slecht voor haar. Veel succes ermee.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:44

ik heb een merrie gekend die het ook had, die werd erg gevaarlijk als ze in haar "hengstige"periode zat.

deze merrie is helaas bij de slacht geeindigd, het was te gevaarlijk.
daar ontdekten ze dat ze tumoren op de eierstokken had zitten.
weet niet , maar misschien een onderzoek om dat soort dingen uit te sluiten?

en heb verhaal gehoord van mensen die ene merrie hebben laten stereliseren, merrie was daarna een normaal paard geworden wat nooit mer ergens last van had.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:18

Heb je misschien al bronscure gebruikt.
Je zegt zelf dat ze niet iets homeopatisch moet hebben maar homeopatisch is grof geschut hoor, onderschat het niet.
Het heeft mijn merrie iig met combinatie met moodymare (wat helaas bij jullie niet hielp, was het niet de beginsverergering? vergeten mensen nog wel eens..)
En ik heb nu echt een hele andere merrie als ze hengstig is!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:07

ja ik ken ook een paard met een knikker in zijn baarmoeder die is nooit meer hengstig.

ik snap ook niet dat de VA thuis niet opvoeld. Is eigenlijk niet best dat het paard niet op de trailer kan, stel je voor ze krijgt ernstige koliekdas dsan niet leuk

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:22

tja Annemieke, ik denk toch dat ik haar eerst zou laten onderzoeken in een paardenkliniek. Misschien is er iets aan de hand aan eierstok of baarmoeder. Ik zou dat eerst willen weten, voordat ik aan Regumate begon.
Regumate of een anti-hengstigheidspuit hebben een andere werking.Ik zou de paardenkliniek laten beslissen. Knipoog

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:03

annemiekie schreef:
En is het wel verstandig om een lichaamsvreemd iets (zo'n knikker) in een paard te doen? Volgens mij heb ik wel eens verhalen gehoord / gelezen dat er hele vervelende complicaties op kunnen treden.
Weet iemand daar iets van??
Groetjes annemiekie


Mijn merrie heeft een knikker en is gewoon hengstig het probleem was dat ze een baarmoeder ontsteking had.Nu is ze echt heel braaf.Niks meer aan de hand.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:07

Een merrie die een knikker heeft kan gewoon hengstig worden.Altans die van mij.En lastig dat ze was,maar het diertje had een baarmoederontsteking en ze is 4 keer gespoelt en heeft prikjes gehad voor de baarmoeder.Nu is ze heel braaf en er is niks meer aan de hand.

chanty94
Berichten: 168
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:06

Ik gebruikte altijd Provarium Breeding van de paardendrogist. (www.paardendrogist.nl) Stinkt behoorlijk maar hielp wel. Is ook homeopatisch

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:10

Nee, Annemiek, haar vervelende gedrag komt voort uit een afwijkende hormoonspiegel. En dit wordt " MEESTAL" veroorzaakt door een chronische baarmoeder of eierstok ontsteking. Maw Regumate heeft pas zin als je de oorzaak weet. Regumate veranderd ook niets aan haar gedrag op de trailer, dat verander je alleen door veel te oefenen of eventueel in overleg met je DA door het gebruik van Sedalin oid.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:10

Ken ook een paard met dit probleem. Viel zowat iedereen aan, stond constant hengstig, gewoon niet meer normaal en ronduit levensgevaarlijk. Bleek dat ze een probleem had met der eierstokken, zaten drie of vier versteende follikels in. Geprobeerd om ze te laten vergruizen, ging niet, dus operatie. Na de operatie zou het paard volledig normaal moeten reageren, niet meer hengstig komen en zo. Foute boel, blijkbaar is het tot in het kopke gestegen na al die tijd. Geen oplossing voor te vinden. Slacht of op een wei steken (gelukkig heeft ze iemand gevonden die het paard van haar wil overkopen voor een prijsje en daar mag ze haar verdere leven slijten als extra gezelschapspaard).

Kzou dus zeker even een veearts erbij halen die haar een keer kan scannen en opvoelen. Wie weet zit ze inderdaad met een onsteking in der baarmoeder of eierstokken. De juiste medicatie kan hierbij al veel van haar pijn verzachten.

mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:55

Ik heb zelf ook een pismerrie gehad en die was echt gevaarlijk als ze NIET hengstig was, schoppen, gillen, slaan met haar voorbenen als je haar met 1 vinger aanprikte/aanraakte op de hals en tijdens het rijden alleen maar met haar staart slaan en soms gillen en schoppen naar je been. En op het moment dat ze hengstig was kon je echt alles met haar ze was dan echt SUPER aanhankelijk tot vervelend aan toe, want ze hing gewoon tegen je aan en met rijden was ze ontzettend lui dan op dat moment gewoon bijna niet vooruit te krijgen, ik probeerde ook altijd rond deze tijd de hoefsmid te laten komen want dan kon ze bekapt worden want als ze niet hengstig was kon je absoluut niet aan haar achterbenen komen.
Ik heb toen de fokker gebeld en die had haar eigelijk verkocht voor de Dood en was niet blij dat ze nog leefde vanwegen dit gedrag.
Ik merkte wel dat ze met heel veel geduld en tijd wel wat makkelijker werd maar je moest wel altijd er om denken. Ik was op een gegeven moment ook de enige die haar kon poetsen en rijden dat vond ze op een gegeven moment prima maar iemand anders dat ging echt niet.
Ik heb haar op een gegeven moment wel moeten verkopen en gelukkig had ik een meisje gevonden ( duurde zeker 6 maanden) die ook met haar om kon gaan.
Ik ook van haar gehoord dat zei de enige is die redelijk veel met haar kan doen en vreemde moesten echt niet in de buurt komen.
Het is gewoon heel jammer dat ze zo was want opzich ondanks dat ze zo vuil kon doen was het wel een leuke merrie die altijd iedereen begroeten als die binnen kwamen maar kom niet dichterbij of raak haar niet aan.
Die van mij was dus gevaarlijk op het moment als ze NIET hengstig was.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 13:56

ik ga vanmiddag weer eens langs Nardy (de pismerrie dus). Kijken of er misschien al iets veranderd is.

Dat van die baarmoederontsteking is ook wel een goede tip, maar moet ze voor zo'n uitstrijkje naar de kliniek??

Dat gaat denk ik heel erg lastig worden (>>trailer, die is trouwens ook al niet eens beschikbaar om te oefenen ofzo)
En ik denk niet dat de da langs wil komen om op te voelen, want anders had de da dat al lang toch een keertje gedaan, toch??? Onderschat de merrie niet, het is echt een sekreet. Ik denk ook niet dat Nardy er gediend van zal zijn als je in d'r ... gaat zitten wroeten. Het is ook niet dat ze alleen vervelend is als ze hengstig is, ze is ALTIJD link. Maar in de winter kun je wel redelijk veilig met d'r omgaan, in het voorjaar is het weer mis. Ze is heel heftig hengstig, en daartussenin ook vervelend. En als je haar iets 'aandoet' (rijden, maar ook manen trekken) dan vergeet ze dat echt niet en volgens mij, ik weet dat het gek klinkt, neemt ze dan 'wraak'. Klinkt als onzin, maar ze heeft mij ook de dag nadat ik d'r manen had getrokken, een deuk in m'n bovenbeenspier geslagen. Ze is echt gruwelijk slim, dus de da zal ze dan ook niet snel vergeten...
Maar dat van die baarmoederontseking zal ik onthouden, dat kan misschien ook best zo zijn, want d'r vagina sluit niet zo mooi af.
Veulentje erin stoppen is eigenlijk geen optie: de eigenaresse is er niet zo voor om veulentjes te fokken bij die merrie.
Maar, als iemand nog een andere ervaring heeft: kom maar op.

Ik hoop dat er vanmiddag al verandering te merken valt (door dat Regumate dat ze krijgt)... En ik hoop ook dat iemand door dit berichtje misschien zijn debiele merrie erin herkent en me nog meer tips kan geven

Groetjes annemiekie

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 14:07

En dat ze tijdens het rijden zo vervelend doet, komt dat door de pijn die ze heeft?? Vooral het opstappen was een probleem, en dat was ook het gevaarlijkste van heel het rijden. Als ze gewoon liep, dan viel het wel mee, maar als ze ook maar even spartelde, dan begon ze te pissen. Ook tijdens het opstappen gilde en piste ze en sprong ze weg.
In de winter konden we niet rijden en dit voorjaar hebben we het niet weer geprobeerd omdat het weinig zin heeft en te gevaarlijk is.
Maar dat ze zo raar doet, komt dat van de pijn, denken jullie?? Want het lijkt wel alsof ze bewegen leuk vind (looplustig zat) En zijn zulke paarden na behandeling vaak wel gewoon fijn te rijden??
Gr. Annemiekie

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:27

annemiekie schreef:
ik ga vanmiddag weer eens langs Nardy (de pismerrie dus). Kijken of er misschien al iets veranderd is.

Dat van die baarmoederontsteking is ook wel een goede tip, maar moet ze voor zo'n uitstrijkje naar de kliniek??

Dat gaat denk ik heel erg lastig worden (>>trailer, die is trouwens ook al niet eens beschikbaar om te oefenen ofzo)
En ik denk niet dat de da langs wil komen om op te voelen, want anders had de da dat al lang toch een keertje gedaan, toch??? Onderschat de merrie niet, het is echt een sekreet. Ik denk ook niet dat Nardy er gediend van zal zijn als je in d'r ... gaat zitten wroeten. Het is ook niet dat ze alleen vervelend is als ze hengstig is, ze is ALTIJD link. Maar in de winter kun je wel redelijk veilig met d'r omgaan, in het voorjaar is het weer mis. Ze is heel heftig hengstig, en daartussenin ook vervelend. En als je haar iets 'aandoet' (rijden, maar ook manen trekken) dan vergeet ze dat echt niet en volgens mij, ik weet dat het gek klinkt, neemt ze dan 'wraak'. Klinkt als onzin, maar ze heeft mij ook de dag nadat ik d'r manen had getrokken, een deuk in m'n bovenbeenspier geslagen. Ze is echt gruwelijk slim, dus de da zal ze dan ook niet snel vergeten...
Maar dat van die baarmoederontseking zal ik onthouden, dat kan misschien ook best zo zijn, want d'r vagina sluit niet zo mooi af.
Veulentje erin stoppen is eigenlijk geen optie: de eigenaresse is er niet zo voor om veulentjes te fokken bij die merrie.
Maar, als iemand nog een andere ervaring heeft: kom maar op.

Ik hoop dat er vanmiddag al verandering te merken valt (door dat Regumate dat ze krijgt)... En ik hoop ook dat iemand door dit berichtje misschien zijn debiele merrie erin herkent en me nog meer tips kan geven

Groetjes annemiekie


Ik weet niet waar je woont,anders zou je Hans van de louw moeten bellen.
Die komt gewoon bij je langs en die spoelt de baarmoeder een paar dagen achterelkaar en geeft de merrie prikken.
Ik heb dus ook geen uitstrijkje laten doen.

Groetjes Zauber

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:31

Een half uur voor de DA komt de merrie verdoven via haar mond.Misschien is dat een idee om haar een beetje rustig te houden voordat de DA komt om haar te spoelen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:35

mm interessant topic!
ik heb ook een pismerrie
altijd hengstig
en smerig op stal dus, altijd natte vieze achterbenen, dekens Misselijk sja dat kun je wel raden
en ze is nog schimmel ook Boos!
het gaat best redelijk, zolang pino niet op stal staat
aangezien mijn dragende merrie thuisstaat, staat pino dus daar, en pino is een echte tha fons oftewel, hij is de bink voor alle merries
zelfs de overburen klagen als pino er staat Clown want hun merries staan dus ook de hele dag bij het hek te kwijlen voor hem ???!!!
najah zal wel
pino vind dat ook lekker ook, dat is wel zo'n vrouwen gek
maar goed, lazy hoeft pino maar te horen zien of ruiken en ja horo mevrouw gaat pissen :S
in de molen ook, dan rijd ik pino en staat zij in de molen en elke keer dat ik langsrijd gaat madam staan pissen
ik zal toch eens een uitstrijkje maken dan !
strak plan !

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:57

Moody Mare verkrijgbaar bij de paardendrogist kan ook goed helpen