Overmatig zweten en plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veta25
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zwaag

Overmatig zweten en plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 12:20

Het paard waar ik op rij zweet extreem veel tijdens het rijden. Hij bulkt van de energie, maar staat na een kwartiertje rijden aardig te hijgen er verschrikkelijk te zweten. Maar zelfs dan blijft hij erg voorwaarts lopen. Het is een fries van vijf jaar oud. Ik rij hem nu al een jaar minimaal 4 keer per week 45 min. Ik heb het netjes langzaam opgebouwd en ben gewend jonge paarden te rijden die dit probleem niet hebben. Hij krijgt voldoende krachtvoer, water en zout binnen. Verder moet hij na het werken soms wel tot twee keer toe plassen. Tijdens het rijden wil hij dat niet, waardoor ik vaak na een halfuur al moet stoppen omdat je duidelijk aan zijn lopen merkt dat hij erg nodig moet plassen. In het land plast of zweet hij niet overdreven veel. Wie herkent dit probleem? Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:21

stress misschien ?

zweten en plassen kunnen duiden op stress ?
als ie verder fit genoeg is zou ik me geen zorgen maken
sommige paarden zweten nu eenmaal veel
en dat plassen kan een aanwensel zijn ...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:51

laat het hart eens nakijken.

kan trouwens ook normaal bij hem zijn. de ene mens zweet nou eenmaal ook sneller en meer dan een ander..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:28

Een Fries bij ons op stal heeft hetzelfde. Hij zweet echt heel snel met rijden, maar hij blijft voor je lopen. Als t kon zou hij zich voor je doodlopen. Dat plassen kan idd een aanwensel zijn. Kan je hem niet aanleren om onder het zadel te plassen?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:11

Ben het ermee eens dat het ene paard meer zweet dan het andere. Als het echt extreem is, zou ik er toch eens naar laten kijken door de dierenarts. O.a. hart en verder algemeen onderzoek. Als hij veel zweet moet je ervoor zorgen dat hij niet teveel stoffen kwijtraakt en bijv. zouttekort krijgt. Dat plassen is wel apart: even na laten kijken op bijv. blaasontsteking? Reageert hij gevoelig als je op zijn nieren duwt (gewoon wat druk met je handen?) en drinkt hij ook veel?