Artritis? (ten einde raad!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Artritis? (ten einde raad!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 18:05

3 maanden geleden kwam mijn paard kreupel terug van een buitenrit.
Hij liep wel vaker kreupel en dat ging vaak snel weer over dus ik maakte me er nite heel druk over.
Na een week stappen en afspuiten was er nog geen verbetering te zien.
de veearts is gekomen en heeft buigproefen met hem gedaan, hij kwam tot de conclusie dat het een scheurtje in zijn pees zou zijn en dat hij 5 weken rust moest hebben.
Na die 5 weken liep hij nog net zo kreupel.
Ik heb toen foto's van zijn been laten maken, dezelfde dag kreeg ik nog de uitslag, er was niks te zien.
Ik heb weer de veearts laten komen en die heeft zijn kogel verdooft, ik moest steeds 10 minuten stappen en dan weer een stukje draven, hoe langer hij kreupel bleef hoe dieper de oorzaak zat.
Het duurde behoorlijk lang voordat hij weer goed liep dus het zit heel diep.
Het zou artritis zijn, hij staat nu 3 weken in het land en ik geef hem glucosamine, visolie en appelazijn.
Maar ik zie zijn toestand alleen maar verslechteren.
Ik ben bang dat hij na de zomer zo slecht loopt dat ik afscheid van hem moet nemen.
Ik denk er dag en nacht aan en voel me ontzettend machteloos.
Heeft iemand ervaring met artritis?
Heeft iemand misschien tips?
Graag hoor ik van jullie!

[img]http://home.wanadoo.nl/mpvb/Fellow(gras%20eten)%20forum.jpg[/img]

[/img]

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:48

Een ex-stalgenootje van mij heeft een draver van 20 jaar.
Dit paard heeft onlangs ook met artritis gestaan.
Artritis is geen artrose maar een onsteking van... volgens mij kraakbeen.

Maar goed, dit paard is ingespoten en voor zover ik weet aan de betere hand. In zover dat ze weer rijd.

Ik zou dus nog eens goed met je DA praten en desnoods een second opinion.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:50

Ik zou vragen stellen bij de kundigheid van deze DA, een scheurtje in de pees kan hij onmogelijk dmv buigproeven vaststellen, dit is aleen met een scan mogelijk.

Je schrijft dat hij de kogel verdoofd heeft, normale praktijk bij een kreupelheidsonderzoek is dat ze helemaal onderaan beginnen met verdoven (het HKO gebied dus) en langzaam verder naar boven gaan, totdat het paard goed loopt. Op het moment dat het paard goed loopt, neem je een foto om te bekijken of er veranderingen zijn aan het bot.

Hoe kom je aan de diagnose arthritis ? Je hebt arthrose en arthritis, arthritis wil zeggen dat er een actieve ontsteking zit (de "is" toevoeging komt uit het latijns en betekent "ontsteking" bv Pododermatitis=hoefzweer) meestal ontstaat dit door een blessure, waarna, als er niets gedaan wordt, arthrose ontstaat. De gangbare behandeling is dam om ontstekingsremmers te geven.

Glucosamine, visolie etc. zijn supplementen die vaak gegeven worden bij arthrose. Daarbij moet je wel rekening houden, dat bij glucosamine (en eigenlijk moet je dan ook chondroitine geven!) de eerste 2-3 weken de kwaal erger kan worden ! Ik weet dit uit eigen ervaring (mijn paard heeft al 12 jaar arthrose) + de ervaringen van mijn menselijke proefkonijnen Haha! .

Als we echt over arthrose praten, dan kan speciaal beslag (staat mijn paard ook 4 jaar op- in welke 4 jaar het klinische + rongenologische beeld hetzelfde is gebleven: pijn=weg=artrhrose wordt niet erger) uitkomst bieden. Als je heir meer over wilt weten kun je mij pb-en

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:09

Heb je rontgenfoto's van het gebied waar de artritis zich bevindt? Als je die niet hebt moet je toch eerst eens foto's laten maken. Artritis is snel te herkennen op de foto, het is een actieve ontsteking in het gewricht en dit uit zich op de foto als donkere "wolkjes" .
Mijn ruin heeft sinds 4 jaar artritis en ik heb hier bergen foto's liggen van de afgelopen 4 jaar waar je goed op kan zien hoe dit zich ontwikkeld.
Artritis is moeilijk te behandelen en natuurlijk afhankelijk van het gewricht en eventueel het aantal gewrichten wat is aangetast.
Het "voordeel" bij mijn ruin is dat de artritis zich enkel bevindt in het spronggewricht op de gewrichtsplaten. De gewrichtsplaten zijn voor 80% dichtgegroeid waardoor de buigzaamheid van het gewricht sterk is verminderd. Verder is er in geen van zijn gewrichten een vorm van slijtage te vinden. Hij wordt nu behandeld met cortisonen injecties, levenslange medicijnen en natuurlijke ontstekingsremmers (duivelsklauw). Ook krijgt hij achter spatbeslag om het gewricht nog meer te ontlasten. Hij is nu nagenoeg rad na een jaar sukkelen. We hebben een aantal maanden geleden bijna de hoop opgegeven en hem laten inslapen. Toen kwam onze veearts met deze behandeling waar hij bij paarden met slechts 1 aangedaan gewricht succesvol heeft kunnen behandelen. Het slaat nu goed aan en hij is voor 90% rad (alleen bij middendraf en travers en de wat zwaardere oefeningen wordt hij nog onregelmatig), hij is zelfs zo goed dat hij volgende maand weer mee op concours mag. We waren vorig jaar in de L2 belandt en gaan van daaruit weer verder.
Dus het hoeft niet het einde te betekenen maar het is wel afhankelijk van het paard en de ernst van de artritis of er goed behandeld kan worden.
Als je nog meer wil weten dan mag je het altijd PB-en.
Oh ja, wij zijn ook van mening dat wanneer deze behandeling na verloop van tijd geen verlichting meer voor hem brengt, wij hem laten inslapen. Er is namelijk geen andere behandeling meer mogelijk na cortisonen (het is eigenlijk een klein beetje het begin van het einde...).

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:49

Er zijn foto's gemaakt van zijn been waar hij slecht op loopt (links achter), ik werd eerst gebeld door de DA dat er op zijn spronggewricht een haak zat en dat hij dus artrose had.
Maar ze wist het niet zeker en zou het nog overleggen met haar collega's.
De volgende dag werd ik weer gebeld en kreeg toen te horen dat het geen artrose was maar zijn been er juist heel goed uit zag voor een paard van 12.
Over artritis hebben ze het toen nooit gehad, wat ze volgens jouw dus al wel hadden moeten zien!
Ik vind het allemaal heel vreemd, ik denk dat het beste is als ik toch een andere DA bel voor een second opiniën.

Wat ik ook vreemd vind is dat hij het van het een op het andere moment heeft gekregen, artrose of artritis zijn allebij gebreken die niet op eens komen lijkt mij.
Dat zou eerst een beetje moeten komen en dan verslechteren toch?
Of heb ik dat fout?

Hij staat nu nog zo lang het weer het toelaat in de wei.
Daarna zou ik zeker het speciale beslag willen proberen.
Maar eerst maar is een second opiniën, Zou ik de foto's van zijn been nog kunnen opvragen bij de DA die hem behandeld heeft?
in ieder geval al super bedankt voor jullie reactie's ik begin al weer een beetje hoop te krijgen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:06

Ik zou inderdaad dan ook eens gaan voor een second opinion als ze niet eens zeker weten of het over een artrose of een artritis gaat. Het verschil is op de foto's duidelijk te zien. Als het me lukt wil ik best wel eens proberen om de foto's van mijn paard in te scannen en dan zijn artritis foto's eens te vergelijken met een standaard foto van een artrose geval.
Artritis komt in principe niet van de ene op de andere dag maar het kan wel jaren sluimeren en dan opeens actief worden zodat het paard er ook echt pijn aan heeft. Dus dan kan het lijken dat het plots opkomt. Bij mijn paard was het zo dat ik foto's had laten maken omdat hij wat onregelmatig was maar niet duidelijk was waar de pijn vandaan kwam. Hij was toen ook na een week weer helemaal rad. Het was toen ook schrikken dat hij artritis bleek te hebben, ook omdat hij DAAR nou nog niet kreupel op was. De eerste foto's zijn nu 4 jaar geleden gemaakt en hij is de daarop volgende 2 jaren gewoon rad geweest. De afgelopen twee jaren hebben we veel gesukkeld en was hij blij vlagen echt slecht. Niets leek meer te helpen en we zijn nu aan de laatste behandeling begonnen. Hierna is er ook niks meer. Maar met een beetje geluk kan hij met deze aandoening en de huidige behandeling nog best een aantal jaren meedraaien. Ik ben wel realistisch dat dat echt geen 5 jaar meer zal zijn. Het is een te actief proces en het lijkt in zijn geval niet te stoppen dus de artritis zal het gewricht binnen nu en een aantal jaren onherstelbaar kapot gemaakt hebben dat geen enkele pijnstiller meer werkt. Om die reden laten wij ook jaarlijks nieuwe foto's maken om te zien hoe e.e.a. evolueert. Als de foto's op een dag echt slecht nieuws brengen stoppen we met behandelen en houdt het op.
Het is nu eenmaal een moeilijk te behandelen aandoening maar ik vind het wel waard om te behandelen. Ik heb er veel baat bij gehad en ik en mijn paard hebben er nu nog steeds baat bij. Hij is nu zo rad dat hij weer mee op concours kan en dat vind ik toch wel fantastisch.
Dus proberen moet je zeker, het is echt niet per defenitie einde verhaal maar het vergt zowel fysiek als financieel een extra inspanning.

Ik zou als ik jou was wel de foto's opvragen bij je DA en daar mee naar een andere arts gaan. En zeker nog niet de hoop opgeven want je kan best nog jaren plezier aan zo'n paard beleven al zal het iets meer tijd, geld en moeite kosten.