Beengebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Beengebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 22:46

Kan iemand mij vertellen hoe de beengebreken heten die op deze foto's te zien zijn en wat er nadelig aan is voor het paard? Ik weet er zelf wel het 1 ander vanaf maar niet zo gek veel en ik moet deze 2 foto's goed kunnen omschrijven, vandaar Haha!

Afbeelding
Frans?

Afbeelding
Bokbenig?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:13

omdat de eerste foto een veulen betreft zou ik eerder zeggen, zeer weke knieen ?
De tweede foto is een "toontreder" op www.hoofcare.nl kun je veel info vinden over beenstanden

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:41

Van VMR naar MD

Mijn paard staat ook wat toontredend, helaas wisten we niet wat het betekende toen we haar kochten. Wij dachten dat het meer een schoonheidsfoutje was.

Maar ondertussen weten we wel beter. Een verkeerde stand van de voorbenen kan tot veel problemen en blessures leiden.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:47

Vroeger op school wel gehad.. Maar allang weer vergeten wat het is. Ik wil het wele ven voor je opzoeken als je wil.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:52

de tweede is toontredend, dat heeft mijn paard ook,minstens zo erg als op de foto.

Het is met goed beslag een beetje te corrigeren.
Inhet land van herkomst van mijn paard (Noriker uit Oostenrijk) wordt dit niet als beengebrek gezien, hoort gewoon bij het ras. Het schijnt veel voor te komen bij paarden die veel op schuine hellingen grazen.
Toontredende paarden maaien ook erg met de voorbenen.

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:52

Bokbenig is meer bol in de voorknieƫn, dat heb je op school gehad Roos Knipoog

Dat bovenste veulentje is X-benig...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:38

X-benig (echt mega erg zeg!) en troontredend inderdaad.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 01:11

je krijgt dan verkeerde belasting op de gewrichten, waardoor het overbelast kan raken en of je slijtage kan krijgen. ook gaan de hoeven ernaar groeien, als je dat dna niet corrigeert word het steeds erger.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 03:30

ik dacht al he waar ken ik die foto's toch van.....

staat dat niet bij de foto's zelf op de site van nhi?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:26

De tweede is inderdaad een toontreders stand, de eerste daar integen is extreem X benig. En heel wat ernstiger. Dit veulen is denk alleen nog maar operatief te helpen + een rondje gips en spalken daarna. Had feitelijk al lang moeten gebeuren lijkt me. Dit soort gevallen wordt ook wel rachitis (Engelse ziekte) genoemd, En wordt veroorzaakt door extreme
ondervoeding voor of kort na de geboorte. Rachitis op latere leeftijd (Zolang ze nog in de groei zijn) kan ook nog, zij het dat het dan een toch iets ander beeld geeft.
Ben eigelijk wel nieuwsgierig hoe de achterbenen er van dit veulen uitzagen. Moet eigenlijk min of meer hetzelfde zijn geweest, denk ik.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:44

je zou dat veulen bijna in laten slapen zo sneu ziet het eruit. krijg er een beetje raar gevoel van.

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:22

het ziet er in ieder geval echt heel akelig uit : Scheve mond

die van de franse stand ( veulen )

maakt de voetas eenn afwijkende hoek naar buiten. Hierdoor wordt de binnenste hoefhelft sterker belast dan de buitenste.
Het paard heeft een scheppende gang ; na het opnemen van de voet beschrijft het been een boog naar binnen voordat de voet wordt neergezet. De kans op strijken is groot.

( ff snel in een boek opgezocht Tong uitsteken )