hengstigheid onderdrukken in geval van lastige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

hengstigheid onderdrukken in geval van lastige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 20:28

Velen van jullie kennen het fenomeen wel: een merrie waar niks mee te beginnen is als ze hengstig is (trappen naar het been, niet aan de teugel willen, niet gezadeld willen worden, bijten, etc.). Wat doe je? Ontzie je je merrie tijdens die dagen, of "geef je d'r iets" zodat ze wat beter te hanteren is? Wie heeft hier ervaring mee, en wat voor "medicijnen" bestaan hiervoor?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:52

Er schijnt een prik te zijn waardoor de merrie niet hengstig meer wordt, mijn merrie is vaak hengstig, maar ze wordt er niet lastig van. Ik heb er dus geen ervaring mee, maar misschien dat je veearts je hier meer over kan vertellen. Ik weet ook niet of er risico's aan vast zitten en zo ja welke. Suc-6

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 00:47

Er zijn ook wel homeopatische middeltjes, op www.paardendrogist staat ook wel iets.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 10:27

Mijn merrie [naam verwijderd] is hengstig, ja nu alweer....zucht.
Haar hengstigheid is gewoon belachelijk, zo overdreven. Ze bolt haar rug helemaal op, gelijk een kat, en laat zich dan tegen de wand van haar box vallen om vervolgens heen en weer te scheuken. je schaamt je rot als je ernaar staat te kijken als eigenaar..... Boos!

Gister was ik toevallig bij de DA en heb hem gevraagd of dat niet wat erg abnormaal is. Hij vond de hengstigheid zo vroeg in het jaar wel extreem. als de hengstigheid zo heftig zou blijven in de komende maanden, wilde hij toch in de merrie onderzoeken of er abnormaliteiten zijn. Ik moest tot dan een logboekje bijhouden met wat, wanneer en hoe.
Zou er een abnormale situatie zich in haar lichaam manifesteren, dan wil hij haar waarschijnlijk gaan behandelen hiertegen, en dat zal dan waarschijnlijk met hormonen zijn.

Gelukkig heb ik er tijdens het rijden en verzorgen van de merrie helemaal geen last van. Ze loopt normaal, gaat niet zo ergerlijk piepen en laat zich verder goed behandelen. Het is alleen, als je haar loslaat in de box, tja dan moet je niet tussen paard en boxwand blijven staan!
Overigens, vorig jaar was madame ook zo heftig hengstig en toen heb ik dat redelijk kunnen afzwakken met behulp van Bronscure van Simicur. Homeopatisch, niet zo ingrijpend als een hormoonbehandeling.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 13:57

Er is een middel op de markt die voorkomt dat ze niet meer hengstig worden Jamaica heeft dat ook gehad toen ze erg ziek was! Ik zal het vanavond voor je opzoeken!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:35

Als je niet wilt dat je merrie ooit een veulen krijgt kun je haar ook laten steriliseren. Dan ben je voor altijd van dat probleem af.

Alle middeltjes werken op basis van hormonen en kunnen behoorlijke bijwerkingen hebben. Dus wees er voorzichtig mee.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:22

Nou en of ik het ken en het HET middel er tegen gevonden na een jaar ontzien.
Hormaonal van Homeovet. Zijn homeopatische kruiden waarvan je een schepje over het voer doet. Ik heb nu voor het eerst sinds lange tijd door kunnen rijden tot haar hengstigheid vanmiddag. Niks geen problemen meer, geen gedram en getreiter. gewoon lekker rijden, wat een belevenis, Haha!
Dus van mij krijgt dit middel een dikke 10!

Hormoonspuiten moet je mee oppassen als je nog fok ambities hebt, die werken vaak zo hard in dat ze nooit meer hengstig worden en merries dus waardeloos worden als fokmerrie.

Succes Viv

PS: Hormonal wekrt erg snel, bij mij al binnen 2 weken, ze is netjes hengstig geworden op de uitgerekende dag.

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:20

Myra die ik vaak rijd.. is ook vaak henstig en als ze dan hengstig is kun je idd bijna nix met haar beginnen... Haar eigenaarsse geeft haar altijd de 'pil' het is een varkenspil. een keer in de zoveel tijd krijgt ze het dan gewoon over haar eten.. werkt heel erg goed! en werkt gewoon netzoals een mensen pil!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 14:18

Mijn paard krijgt Regumate tegen hengstigheid. Zij is wel in de normale periodes hengstig, maar heeft vooral last van de hevigheid van het hengstig zijn. Het nadeel van dit geneesmiddel is wel dat het niet bij ieder paard even goed helpt, maar bij mijn merrie is het een echt wondermiddel!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

bal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 17:35

Hi,

ons pensionpaardje heeft een speciale bal ingebracht gekregen tegen hengstigheid. Nu denkt ze dus dat ze drachtig is! Volgens mij heeft de veearts het gedaan.

Groetjes Esmeralda

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 23:04

Goede tips, bedankt! Heeft iemand van jullie toevallig ook ervaring met "te vaak" hengstig zijn? Het gaat hier om een merrie die in de zomer bijna constant hengstig is, vooral als ze met andere paarden buiten staat (de borst van een enthousiaste ruin in hetzelfde weiland zat steeds onder de plakkaten -beetje vies praatje- door haar avances). Is er een goede manier om dit wat te stabiliseren?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:39

Mac, ik zou als ik jou was dit toch allemaal eens voorleggen aan een dierenarts....het klinkt niet zo heel normaal....
Als je merrie hormonaal zo in de war is, meot je haar toch gaan behandelen, ze kunnen er namelijk wel heel ziek van worden....
Succes, hoop dat het meevalt!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:17

Mac schreef:
Goede tips, bedankt! Heeft iemand van jullie toevallig ook ervaring met "te vaak" hengstig zijn? Het gaat hier om een merrie die in de zomer bijna constant hengstig is, vooral als ze met andere paarden buiten staat (de borst van een enthousiaste ruin in hetzelfde weiland zat steeds onder de plakkaten -beetje vies praatje- door haar avances). Is er een goede manier om dit wat te stabiliseren?


Ook daar helpt hormonal tegen. Het onderdrukt gewoon de overmatige hormonen, dus deze merrie zal als je dit geeft voortaan gewoon normaal hengstig zijn om de 4 weken.

Gewoon een keer een pot proberen, niet geschoten is altijd mis, en kruiden doen weinig kwaad.
Viv

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:08

Er zijn idd prikken voor hengstige merries. Maar het kan ook gebeuren dat een merrie onvruchtbaar wordt.

Gr. Chantal