HELP! Kale plekken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

HELP! Kale plekken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 10:48

Sinds 2 dagen heeft mijn veulen van 6 weken oud ineens kale plekken in zijn hals. Ik dacht eerst dat het beschadigingen waren en had dus al een nieuwe voerbak gehaald Een plastieke in plaats van metaal.. maar gisteren zagen we hem ineens staan schuren tegen zijn voerbak. Hij heeft dus jeuk. >;) Maar alle haren zitten vast en hij heeft ook geen last van huid schilfers, dus het is geen schurft. ik weet echt niet hoe het komt hij heeft gewoon zijn worme kuur gehad op 10 dagen en moet dus de volgende pas over een paar weken hebben. Ik ga hem zo maar even wassen met imavarol misschien dat dat helpt...
Nou als iemand weet wat dit is graag julie reactie...

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:47

Niemand????
Weet echt niemand wat dit is???

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:09

Ik denk dat het erg simpel is. Door het sterk wisselende weer van de laatste paar weken, staan de meeste veulens erg dik in het haar.
Zo'n dikke bontjas is met die paar warme dagen die we gehad hebben ook niet altijd leuk. Ik denk dat jouw veulen door het spelen behoorlijk heeft staan zweten en opgedroogd zweet wil nog wel eens gaan jeuken.
Borstel hem eens lekker door met een zacht borsteltje, maar blijf eraf af met water en/of shampoo ed. Als je hem wast haal je alle natuurlijke vet uit zijn vacht en hij/zij zou daardoor snotverkouden of erger worden.
Het schuren gaat vanzelf over en die haren groeien wel weer aan, als we een maandje verder zijn, verliest hij/zij zijn winter-veulenvachtje vanzelf en heb je weer een aalglad veulentje.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 14:56

nou dat denk ik niet want ik borstel hem bijna elke dag en hij heeft geen zweet resten in zijn vacht zitten. Als het door het warme weer zou komen zouden de haren ook los moeten gaan zitten en dat doen ze niet.
hij schuurt tot bloedens toe! hij heeft die plekken alleen maar op z'n nek en niet op de rest van zijn lichaam. ik heb hem net weer een wormekuur gegeven en gewassen met imavarol. hopen dat het op knapt en anders maandag de dieren arts bellen.
In ieder geval bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat dat het is.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:53

misschien een allergische rwactie op iets waar hij tegenaan heeft gezeten/geschuurd?
olie of zo in planken, verf?

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 19:49

Ik kan echt niets bedenken. ze lopen in een land met alleen schrikdraad en in een betonnen stal. het enige waar hij tegenaan kan schuren is de voerbak en die gebruikt ie dus ook volop! er is ook niets veranderd de afgelopen dagen (in voeding ofzo) dus ik zou niet weten waar hij dan allergies voor kan zijn. ik denk dat het misschien door vliegen komt ze lopen in het land vlakbij koeien en die nemen heel wat vliegen mee. misschienn kan ie daar niet tegen...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:53

Kitten schreef:
Ik denk dat het erg simpel is. Door het sterk wisselende weer van de laatste paar weken, staan de meeste veulens erg dik in het haar.
Zo'n dikke bontjas is met die paar warme dagen die we gehad hebben ook niet altijd leuk. Ik denk dat jouw veulen door het spelen behoorlijk heeft staan zweten en opgedroogd zweet wil nog wel eens gaan jeuken.
Borstel hem eens lekker door met een zacht borsteltje, maar blijf eraf af met water en/of shampoo ed. Als je hem wast haal je alle natuurlijke vet uit zijn vacht en hij/zij zou daardoor snotverkouden of erger worden.
Het schuren gaat vanzelf over en die haren groeien wel weer aan, als we een maandje verder zijn, verliest hij/zij zijn winter-veulenvachtje vanzelf en heb je weer een aalglad veulentje.



mee eens!!!!!!!!!! succes verder!