Angst voor de DA

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Angst voor de DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:36

Onze Welsh pony van 9 is ontzettend bang voor de DA
Ieder jaar met enten is weer een ramp,ieder ander bezoek geeft grote problemen.
Een paar jaar geleden moest hij een antibiotica-prik in z'n achterwerk,vanaf toen is het verkeerd gegaan. Verward
Het wordt nu steeds erger.Zodra de DA aan komt lopen,smeert ie 'm direct.De laatste keer met enten viel hij aan en ik heb ik er zelfs een hersenschudding aan over gehouden...(viel met een smak op de grond).
Even voor de duidelijkheid,hij viel mij niet aan,maar een poging tot naar de DA.Een tijdje terug is er een weekend-spoed arts bijgeweest,dat ging even goed,maar toen hij door had dat ie een prik moest,ging het dus weer fout...(dus,andere DA maakt niks uit).
Nu zet ik 'm maar op stal voordat de DA komt,maar hij veranderd in een kreng zodra hij er is,terwijl het anders een schat van een pony is...

Iemand tips?

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:26

Een goede DA neemt bij dit soort paarden eerst de tijd om uitgebreid kennis te maken, zodat het diet de kans krijgt aan zijn aanwezigheid te wennen en hem te vertrouwen en gaat dus niet meteen over op de vervelende handelingen... Maar of dat nu nog zin heeft betwijfel ik, het is wel een hele vervelende situatie, succes ermee!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 12:31

Tja,onze DA komt hier al een jaar of 4-5 nu...
Hij heeft die tijd ook wel genomen,maar gek genoeg ging het een paar jaar geleden nog redelijk.Het wordt juist steeds erger,terwijl hij bekend is met onze DA.
Op één of andere manier vertrouwd hij ze gewoon niet meer,of het nou een bekende of een wildvreemde is...zodra hij in de gaten heeft dat er geprikt (o.i.d.) moet worden,gaat het mis.Ondanks dat er nooit echt iets vervelends gebeurd is.
Ik moet wel zeggen dat het al een zenuwpeesje is af en toe.
Met inrijden was hij ook al zo'n bangerd,dat is gelukkig vanzelf overgegaan.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:04

mijn pony is ook bang voor de dierenarts...
bahalve als het een vrouw is..
dus andere ddierenarts nemen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 16:15

Makkelijker gezegd dan gedaan misschien,ik heb nu eenmaal heel veel vertrouwen in hem,hij komt hier al een hele tijd en kent onze paarden ook goed.Toevallig had hij laatst een staigaire bij zich,dat ging wel beter.
Maar ik zie dat je in Assen woont.Welke vrouwelijke DA heb jij dan?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:52

Nou wij hebben precies hetzelfde probleem hoor en ik heb hier al eens een topic over geopend.
Onze merrie wordt ook helemaal kniftig en zelfs erg gevaarlijk omdat ze zo in paniek raakt.
Je krijgt dan geen contact meer met haar en ze slaat helemaal door.
We hebben het lief maar ook met een praam geprobeerd maar de dierenarts kan niet in de buurt komen.
Enten is dus ook bij ons ieder jaar weer een ramp en ik ben al dagen van te voren nerveus hoe het deze keer zal gaan.
Nu hebben we dit jaar onder begeleiding van de dierenarts de merrie zelf geprikt en dat ging redelijk goed.
Maarja als ze in de ader gespoten moet worden of er is wat anders aan de hand, dan hebben we dus een groot probleem.
Als de dierenarts nu voor andere paarden moet komen gaat hij standaard even naar haar toe om zo te laten zien dat als hij langskomt er niet altijd wat hoeft te gebeuren.
Maarja als ze hem ruikt is het mis, al kon hij haar de laatste keer heel voorzichtig aaien.
Oja een vrouw of man maakt bij haar niet uit, ik denk dat het toch de geur is die ze bij zich dragen?

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:58

Ik denk dat inderdaad zoals nadezda al zegt, dat als de dierenarts voor een ander paard komt, ook even langs jouw paard gaat. Of idd zelf gaan proberen met instructies van je DA

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 11:21

Wat nadezda verteld,komt me bekend voor,zo doet onze pony ook altijd.
Onze DA loopt ook altijd even het weiland in met wat brokjes enzo,maar hij blijft veilig op afstand...ik denk dat het zeker wel wat met geur te maken heeft,ze dragen toch een bepaald geurtje bij zich.
Afgelopen oktober was hij heel erg ziek,lag al de hele middag in de stal tot de weekendarts kwam.Die wilde temperaturen.Die man pakt voorzichtig z'n staart op en hij schiet overeind!Terwijl hij toch echt heel ziek was,is het niet gelukt Maar wat me een beetje dwars zit,hij moet binnenkort toch echt gechipt worden!
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?Ik blijf in ieder geval uit de buurt Haha!
Iemand tips?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:35

Ik ken het probleem ook... maar wel wat minder extreem. Mijn arabier is ook erg bang voor de DA en als hij hem ruikt krijg je hem in zijn box zelfs niet meer te pakken.. hij gaat dan rondjes draaien en stopt als de DA weggaat en dan kan ik hem pas weer pakken Scheve mond Omar heeft een trauma overgehouden toen hij met plaatselijke verdoving (bij de vorige eigenaar) is gecastreerd.. hij heeft toen heel veel pijn gehad en die geur met de pijn gecombineerd... Ieder half jaar met enten drama en toen hij spierbevangen was bloed prikken.... verschrikkelijk.. hij stond te steigeren in zijn box Bloos! Wij hebben een DA praktijk van 3 veeartsen, waaronder 1 vrouw maar Omar is eigenlijk alleen braaf bij 1 man.. die is heel rustig en vol van vertrouwen.. de andere DA is bang voor Omar en dat voelt hij en dan gaat hij bluffen en wordt hij link.

Ik probeer zelf nu heel rustig te blijven en mijn DA zegt iedere keer.. oh dat gaat wel lukken hoor maak je maar niet druk.. en ja hoor de laatste keer bleef Omar helemaal stil staan en de DA was klaar met enten voor ik het zelf maar in de gaten had Lachen De aanhouder wint misschien Verward

Bij mijn paard ligt het dus ook echt aan de arts die hem behandeld... bij de vrouwelijke gaat het wel maar die is weer te zacht, de andere DA is bang en vlucht de box al uit voor Omar zich maar bewogen heeft Verward en de andere dat gaat top gelukkig en is Omar heel braaf! Wie weet moet je het eens met een andere DA proberen Verward Ben je zelf heel rustig als de DA je paard behandeld? anders kun je het misschien beter even aan iemand anders overlaten Verward

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:24

Dat ik nou zelf echt rustig was,neej,niet echt.Het stapelt zich op en je wordt zelf ook steeds zenuwachtiger.Blijf nu wel een flink eind uit de buurt,laat iemand anders het maar opknappen.Klinkt misschien stom,maar k heb wel mooi een hersenschudding opgelopen met de laatste keer enten.
Vorige week heeft ie een uitgebreid onderzoek gehad om ie al een tijdje niet zo fit is.Stagaire was erbij en het ging,mwah,redelijk.Hij hoefde ook geen prik trouwens.Volgens mij wordt ie dan zo gespannen,dat dat prikje van de naald erg zeer moet doen. Verward
Z'n hals is dan altijd keihard.
De laatste keer is dus redelijk verlopen.
Vind het erg moeilijk om een andere arts erbij te halen.Weet iemand misschien een goede hier in de buurt?Ik heb erg veel vertrouwen in degene die nou bij ons komt.Maar jah,aan de andere kant,de weekendarts lukte het ook niet om te temperaturen,dus ja,dat zegt natuurlijk ook wel iets.T was de eerste keer dat hij hier was!

Succes verder met je paard hé!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:21

Hier nog een met een angstige patient. Mijn paard moest laatst gechipt worden en toen kreeg ze het voor elkaar om de chip eruit te springen. De VA zei dat hij al meer dan 150 paarden heeft gechipt, en dat dit de eerste was waar het bij mis ging.... Bloos Ze was zo ontzettend bang dat hij haar een zware verdoving heeft gegeven, toen ging het wel. Maar dat was vreselijk om te zien, je paard die bijna niet op haar benen kan staan van de verdoving... Boos!

Het was vroeger zelfs zo erg dat als hij alleen nog maar het erf op kwam rijden Dees al helemaal strak van spanning in haar stal stond. Gelukkig hebben we hem in de afgelopen 10 jaar bijna niet nodig gehad, behalve voor de entingen.

Een kant en klare oplossing is er hiervoor volgens mij niet. Van veearts wisselen? Tja, ze hebben snel genoeg door dat hetzelfde nare geurtje erom heen hangt, en de prikjes net zo hard komen..

Succes ermee iig!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 16:19

Hoe gaat het met enten bij jouw paard dan?En hoe doe je dat?
De volgende keer zet ik 'm maar op stal denk ik.
Heeft je paard toen wat kalmerends gekregen d.m.v. een prik of pasta?
Ik heb gehoord dat pasta niet meer mag en je het zelf ook niet meer mag toedienen,omdat er teveel mee geknoeid wordt.Het zou wel een oplossing zijn eigenlijk...
Ik vind het ook een raar gezicht.Hij moest vorig najaar voor foto's,toen kreeg ie een kalmeringsmiddel via prik.(overigens lukte het daar wel,maar hij werd ook door 4 man sterk vastgehouden).Toen stond ook zo te zwalken en te schommelen zeg maar.Vreemd om te zien,idd,maar wel beter dan dat er ongelukken van komen!
Weet iemand iets af van die pasta's?(lijkt op een wormkuur)

Jij ook succes met je paard!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:07

Het enten viel nog wel mee eigenlijk, maar dat is ook maar een klein prikje vergeleken met de vrij dikke naald waarmee ze gechipt worden.
Dus, voor er ongelukken gebeuren, misschien is het een idee om je paardje te laten verdoven met een prikje als hij gechipt moet worden.
Nogmaals, heel veel succes; ik weet hoe rot het is!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:20

Helaas hebben wij dus het probleem dat we onze merrie niet kunnen spuiten, dus ook niet kunnen verdoven.
Als dat wel zou lukken had ik dat zeker gedaan.
We hebben als een Sedalin geprobeerd maar dat werkte dus echt niet, er ging op het laatst een hele spuit in maar geen resultaat.
We blijven er altijd wel heel rustig onder maar goed als ze echt gaat flippen, is ze echt gevaarlijk en kun je echt niet rustig blijven staan.
Ze raakt zo in paniek dat je dus geen contact meer met haar krijgt.
We hopen dat ze er toch een beetje overheen gaat groeien en proberen de contacten die ze met de dierenarts heeft zo goed mogelijk te laten verlopen.
We hebben nu ook een doosje watten met ontsmettingsmiddel liggen om haar toch regelmatig met de geur te confronteren en dat er dan niks gebeurd.
Eerst stond ze achterin de stal , nu kunnen we haar ermee aaien en kloppen we op de voorborst en gaat steeds beter.
En als de dierenarts langskomt dan iedere keer maar even langs haar.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:38

Hele extreme paarden hebben we wel in de trailer gezet met enten.
Tegenwoordig zet ik ze thuis in de opvoelbox als ze lastig zijn. Kunnen ze geen kant op.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:45

je kan aan de DA vragen of je zelf mag spuiten?? Dat wordt wel vaker gedaan! (als je band met je paard goed is neemt ie het je niet lang kwalijk...je kan hem daarna lekker verwennen met lekkers!)

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:56

Wij hebben de merrie ook in een opvoelbox gedaan en ze kwam recht omhoog met de praam op over de rand heen.
Dit heeft het helaas alleen maar erger gemaakt.
We hebben al kunsten al uit de kast gehaald maar de juiste methode hebben we nog niet gevonden.
Het enten doen we nu wel zelf onder begeleiding maarja in de ader spuiten dat moet de DA zelf doen.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:38

Mijn ruin is ook altijd helemaal in paniek bij de dierenarts...
Probleem is dat mijn ijslander op de wei loopt. Als de dierenarts komt ga ik hem altijd van te voren al halen,maar hij weet op een of andere manier dat hij gepakt gaat worden voor de dierenarts en laat zich niet vangen. Enten doe ik al jaren zelf, heel drama ook... Paar maanden geleden moest er bloed afgenomen worden en hij komt alleen maar omhoog, hij was zo gespannen dat de dierenarts de naalden krom prikte, ze kwam niet in zijn hals naar binnen...

Nu heeft hij dus problemen met zijn geslachtsdeel (geel) wil daar de dierenarts naar laten kijken, maar heb geen flauw idee hoe... Krijg hem niet te pakken... Moeten we hem nu met zo'n verdovingspistool plat schieten? Ik heb geen idee, morgen ochtend dierenarts bellen...

Heb vorige keer ook over chippen gehad en de dierenarts en de dierenarts begint er niet aan. Ik moet het zelf doen zegt ze...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:54

nadezda schreef:
Wij hebben de merrie ook in een opvoelbox gedaan en ze kwam recht omhoog met de praam op over de rand heen.

Verward Ze staan toch vastgebonden?
En ze kunnen niet naar achteren dus ook geen kracht zetten.
Neem tenminste aan dat je geen dun touwtje gebruikt om ze vast te zetten maar een ketting of een rubber...
Hier komen ze pas los als ze de betonnen vloer kapot krijgen en de opvoelbox meenemen Haha!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:39

Tja,zo´n mooie box heb ik hier helaas niet...
Ondertussen even geinformeerd naar die kalmeringspasta.Het mag inderdaad niet meer zomaar verstrekt worden.Voor sommige paarden wordt nog weleens een uitzondering gemaakt.Ik ga het maar gewoon proberen,beter dan niks.Chip moet er toch in straks.Ik heb het jaaaren geleden eens gebruikt voor mijn andere paard,dat werkte toen alleen maar averechts Verward Schijnt ook nog te kunnen.Maar het proberen waard lijkt me.Misschien ook een idee voor jou,Rodi,die kalmeringspasta.Vind het alleen wel vreemd dat jouw DA niet wil chippen.Zegt toch iets over zijn/haar houding naar jouw paard toe...
Wat het zelf enten betreft,geen gek idee,maar ik kijk wel lelijk uit.
Misschien wil z´n verzorgster eens een poging wagen Haha!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:09

Als je de merrie vastbindt met een praam op wat denk je dan dat er gebeurd?
Trekt ze het halster kapot omdat er 500 kg en brute kracht op komt te staan.
Als een paard in paniek raakt en gaat flippen is zelfs een opvoelbox niet klein genoeg.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:10

ik bedoel natuurlijk vastgebonden in de opvoelbox Lachen

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:12

Oja en wij hebben ook 3 dierenartsen die deze merrie niet willen behandelen Boos!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:39

Vreemd zeg,als een paard nu echt aanvalt ofzo,of bloedlink wordt,kan ik me het voorstellen...maar anders?Onze DA heeft nog nooit een behandeling geweigerd,al is dit natuurlijk wel een kleine pony,maar toch.
Heeft iemand hier ervaring met die kalmeringspasta's?
Ben wel benieuwd naar ervaringen