paard gaat in conditie achteruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

paard gaat in conditie achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 21:28

Mijn 6 jarige tinkerruin gaat de sinds twee weken sterk in conditie achteruit. Ik was juist bezig zijn conditie rustig op te bouwen, toen me opviel dat hij steeds eerder moe werd.
Ik heb hem inmiddels al een vitamine stoot gegeven en hij is net ontwormt met Eqeust, maar dit lijkt niet te helpen.
Vandaag is de dierenarts erbij geweest en die heeft naar zijn longen geluisterd. Dat was foute boel, helaas. DA denkt aan bronchitis, maar om andere dingen uit te sluiten heeft hij ook even bloed geprikt (ik krijg maandag de uitslag).

Mijn paard heeft echter helemaal geen last van snotneusen en niemand heeft hem ook maar een keer horen hoesten. Ook tijdens het werk hoest hij niet. Verward
Gister liet ik hem vrij springen, normaal gesproken springt hij dan ruim 70 centimeter, maar ik wilde het wat rustiger aan doen, ongeveer 50 centimeter. Na drie sprongen stond ie te hijgen als een oude knar en na tien minuten was hij nog niet op adem. Verdrietig

Je ziet dat zijn ademhaling wat oppervlakkig en snel is en dat hij heel erg pompt vanuit de flanken.

Ik had wat topics opgezocht over bronchitis, maar al die paarden hoesten of hadden een snotneus of slijmvorming. Dat heeft die van mij helemaal niet, weet iemand wat dit kan zijn (als het geen bronchitis is).

Groetjes Koetjespaard

Miriammeke
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:44

sorry maar ik heb geen flauw idee, best gewoon even op de uitslag wachten

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:01

Misschien spierafbraak, zoals mijn paard heeft gehad. Hij heeft niks aan zijn longen, maar conditie werd langzamerhand erbarmelijk. Een toertje stappen en pompen als gek. Slepen met zijn achterbenen...Hij heeft hier een jaar mee gesukkeld. Vele veeartsbezoeken en kosten later, heb ik hem drie maanden op rust gezet en nadien terug bloedcontrole gedaan. Veranderd van stalling, anders beginnen voederen , trainingschema aanpassen en nu bijna twee maand later loopt hij nog altijd goed...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:52

als je precies wilt weten wat jouw tinker mankeert, zul je naar de kliniek moeten, om hem de luchtwegen te laten nakijken met een speciaal apparaat.

Het klinkt alsof hij de longen vol heeft zitten met slijm, maar dit niet ophoest. Ik heb ook zo'n paard op stal, deze is dus naar de kliniek geweest en heeft hiervoor medicijnen gehad + antibiotica. Daarnaast moest hij zo min mogelijk met stof in aanraking komen (houtkrul in de stal, nat hooi - en vegen als hij van stal af is)

Ga hem niet in het zweet werken (dat kan hij ook niet, daarvoor krijgt hij teweinig zuurstof) licht werk is oke. ( Als je het wilt controleren: ga zelf maar door een rietje ademen en probeer te gaan hardlopen....)

Maar om kort te gaan, maak maar een afspraak, het is jammer als het chronisch gaat worden. Dan wordt het probleem erg groot. Knipoog

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 14:00

Bedankt voor de reacties!!
Ik heb de uitslag van het bloed (stalgenootje werkt bij de dierenarts), niets te vinden, zag er allemaal prima uit. OK dan!
Ik moet maandag ochtend bellen en dan krijg ik te horen hoe ze hem willen behandelen.
hoe krijgt een paard eigenlijk bronchitis. Hij heeft nog nooit last gehad van stof Verward

Groetjes Koetjespaard

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:15

Het paard bij ons kreeg het ook zo maar. 1 of 2 keer per week hoorde ik hem kuchen, maar heb daar niets op uit gedaan. Ineens stond hij te pompen (snel ademhalen) en ben behoorlijk geschrokken. Bij dit paard hebben ze binnenin gekeken - hij zat helemaal vol. Juist doordat hij niet hoestte, kon het slijm niet weg. Hij heeft hiervoor een slijmoplosser gehad en anti-biotica + het advies alles zoveel mogelijk stofvrij te houden, anders krijgt hij het zo weer. Hij is nu al ruim een maand klachtenvrij Lachen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:16

omdat het bloed goed is, zou je zeker verwachten dat het een allergie is en geen ontsteking Knipoog

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:14

geef hem een paar keer een vitamine stoot en voer brok bij waar meer in zit

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 17:49

Vitamen stoot heeft hij al gehad, en meer voeren begin ik niet aan, hij is al aan de dikke kant. Hoe dikker hij wordt, hoe meer last hij zal krijgen van zijn longen. Bovendien krijgt hij een deel granen, dus er zit best veel in.
De dierenarts is vandaag geweest en houd het bij bronchitis.
hij heeft antibiotica en ontstekkings remmers, nu maar kijken of het werkt. Ach gut

Groetjes Koetjespaard

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:00

Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een paard bronchitis had zonder dat hij hoestte of slijm uit zijn neus had. Op een bronchoscopie was het duidelijk te zien dat hij veel slijm had! Dit komt dus wel vaker voor. Belangrijk is goed behandelen en nacontrole. Ik merkte het overigens ook omdat het paard minder conditie had, sneller buiten adem zeg maar. Zorg ervoor dat hij niet gaat zweten en niet over zijn adem is. Het beste is weinig doen: wel in beweging houden bijv. stapritjes en af en toe een klein drafje.

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:50

Hij heeft nu Ventipulmin en een soort anijspoeder. Donderdag komt de dierenarst voor controle. We hebben net met hem buitengereden, alleen gestapt, maar hij had wel flink gezweet!
Gelukkig kan hij nu wel dag en nacht buiten, dat was beter voor zijn longen.
Ik hoop dat de medicijnen snel werken (hij vindt ze overigens erg lekker! Clown )

Groetjes Koetjespaard Koe

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:38

ik herken het probleem van Kyona en Koetjespaard. Vind het wel vreemd dat jouw paard Ventipulmin krijgt. Het is dope, ze krijgen er meer lucht van, maar het is (dacht ik) geen slijmoplosser???
Als Ventipulmin niet helpt, zou je kunnen vragen om Spytolisin, dat is dus wel een slijmoplosser. In het zweet werken(of stappen) mag absoluut niet met een kortademig paard.