boerend paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

boerend paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:26

Mijn paard heeft ieder jaar hetzelfde probleem. Hij gaat in het weide seizoen weer de wei op en het gedoe begint weer. Mijn paard burpt/ boert / bulkt of hoe je het wil noemen. Je hoort de lucht echt omhoog komen en meestel ruik je ook een heerlijk zure lucht. Op stal staat het paard op stro en krijgt hooi (je zou zeggen voldoende ruwvoer) en hij staat altijd op de oudste wei (langst geleden omgeploegd en opnieuw ingezaaid dus hoog drogestof gehalte)

Nou beginnen we al voorzichtig met 1 a 2 uur maar dit boeren houdt echt weken aan. Ik kan me niet voorstellen dat het erg gezond is als een paard zoveel gas in zijn maag produceert dat hij het op boert. Kent iemand dit probleem en weet misschin iemand een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:54

Ik ken het probleem niet. Miscchien kan je je dierenarts bellen? succes!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:21

Die van ons staan ook te boeren/bulken als ze teveel gras hebben gehad.
Dat is al jaren hetzelfde, niets om je druk over te maken, maar dan vooral niets meer bijvoeren, want ze zitten dan al overvol!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:21

Welkom op Bokt trouwens! *LOL*

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:27

Wij hebben op stal een manegepaard die het ook doet. Hij staat niet op het land. Hij staat op stro en krijgt hooi (zo'n beetje een hele baal per dag, 6 plakken zijn dat bij osn ongeveer). Ik ben ook benieuwd waar dat boeren vandaan komt. Het paard is koliekgevoelig, is dat die van jou ook?

Verder welkom op bokt! Lachen

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:08

De pony die bij mij logeert, geniet ook overmatig van het verse gras. Toen ik m laatst met mn dochter aan het poetsen was, hoorde ik m een paar keer 'een boer'laten. Ik heb al jaren paarden, maar had 't nog nooit gehoord. Behalve dat ze te dik wordt, is ze wel gezond zo op t oog. Ik heb er eigenlijk niet zoveel aandacht aan besteed, en door andere problemen met n ander paard ben ik t eerlijk gezegd vergeten aan de d'arts te vragen. Toch eens doen van de week.

PS ik heb d'r ondertussen wel op rantsoen gezet.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:09

Het viel me vanavond ook op bij Josiane, ze heeft vorige week gas koliek gehad.
En staat ook steeds te boeren, ze was ook hartstikke dik toen ze weer binnen stond.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:07

Mo heeft ook een tijdje geboert toen ze net op de wei stonden,ik heb er trouwens wel meer gehoord.
Nu heeft ze er geen last meer van.
En ze heeft tot nu toe geen koliek gehad, bij mijn weten is ze niet koliekgevoelig.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:49

kan t te maken hebben met te snel eten van het gras?
als ik te snel eet heb ik er namelijk ook last van.
lijkt me logisch dat een paard zo in het voorjaar erg gulzig is en daardoor gaat boeren?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:45

Bij ons op stal zijn er ook een paar paarden die boeren.
ik denk dat het er ook aan ligt dat Gras gaat gisten, waardoor er dus gassen vrij komen en zo doende gaat het paad boeren.
\beter dat het eruit komt dan dat het in de darmen blijf zitten zodat er gas koliek onstaat.
Succes ermee
Annick

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:06

Moenira boert ook. Het stinkt verschrikkelijk. De veearts zei dat ik blij mocht zijn dat ze het opboerde... Beter dan gaskoliek toch?
Kwam door al dat verse gras in de wei zei hij... Haar darmen rommelen flink en de mest is ook behoorlijk zacht.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:53

Het is een vorm van luchtzuigen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:36

ja dat kan wel he?
heb wel es gehoord dat sommige paarden dat doen...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:50

Het is te gulzig eten, waardoor er valse lucht naar binnen komt, zoalng ze het uitboeren is het goed! wat helpt is paarden op stal op zaagsel zetten, hooi in en dubbele hooinet doen (zijn ze wat langer bezig) en niet in de wei alleen op zeer schaars land en geen 24 uur.
Het kan verder niet veel kwaad zolang die lucht er maar uit komt, het is echter voor je paard wel vervelend want die snapt niet waar het vandaan komt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:10

ellepel schreef:
ja dat kan wel he?
heb wel es gehoord dat sommige paarden dat doen...


Ik ken een paard die dat doet. Vooral na het eten. Dat vrouwtje heeft haar DA laten zien en zei meteen dat het een vorm van luchtzuigen is en dat het niet schadelijk is. Wel moest de eigenaresse uitkijken dat het paard niet echt ging luchtzuigen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:20

Waarom doen heel veel paarden op stal het dan tegelijk en houden er na een paar weken mee op.
Lijkt me dat het een vorm van luchtzuigen kan zijn maar dat dat niet altijd zo is.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:44

coydog schreef:
Waarom doen heel veel paarden op stal het dan tegelijk en houden er na een paar weken mee op.
Lijkt me dat het een vorm van luchtzuigen kan zijn maar dat dat niet altijd zo is.


De samenstelling van het voer is niet altijd gelijk, dat verschilt per keer. Daarom weken achter elkaar wel en dan weer een tijdje niet. De ene doet het meer dan de ander. De vertering van het voer verschilt ook per paard.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:11

Maar hoezo is het dan een vorm van luchtzuigen,ze zijn toch niet ineens allemaal gevoelig voor bepaald voer?
Ze hebben er wel allemaal tegelijk last van,door het gras.
Ik had eerder het idee dat het meer met de gasvorming door het gras te maken had en dat het paard dit niet bewust deed.
Luchtzuigen doet een paard toch bewust,of vergis ik me hierin?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:52

Onze shetlander boert ook als ze op een wei met redelijk wat gras komt te staan.Ze eet dan gewoon veel te gretig en te veel,wat resulteerd in dat boeren.Staat ze wat langer(paar dagen) op dat gras dan gaat ze rustiger eten en is het boeren over.Het heeft bij haar echt niets met luchtzuigen te maken,ze heeft het alleen bij gretig gras eten,ze vindt het veel te lekker !:9

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:09

ik boer ook als ik teveel eet. Heeft niets met luchtzuigen te maken.Vooral in deze groeizame tijd krijgt een paard al snel teveel.
Je kunt het voorkomen om het paard minder lang buiten te zetten, of anders toch een stuk af te zetten, zodat hij niet alles tot zijn beschikking heeft. Ook belangrijk is dat het gras niet te rijk is bemest (dan groeit het te snel), daar kan een paard al helemaal niet tegen. Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:13

Het paard waar ik het over heb staat niet op het land maar op een pensionstal. Eet rustig en doet het toch. Ik heb het ook een keer bij een pony gezien die op een zand stukje stond.
Lijkt mij dat een DA het wel weet wat dat boeren is .
Het is een vorm van luchtzuigen, dus niet het luchtzuigen wat de meeste kennen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:02

topicschrijver geeft aan dat hij het alleen in de wei doet. Lijkt me toch een ander probleem (bemesting/teveel gras?) Maar het beste kan ze het de DA vragen, dan weet ze het zeker.