Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:06

Lappie_Lap schreef:
Maar ruwvoer is zo'n belangrijk onderdeel van een paardendieet No Cheer

Misschien subli seniores priores er bij proberen? Dit geef ik Evita erbij, om op gewicht te blijven in de winter. Het is een compleet voer (slobber) dus zowel kracht als ruwvoer. Er zit 6% zetmeel in dus is "veilig" voor paarden die insulineresistentie hebben.

De rest ga ik zo even bijlezen Knipoog

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:37

Op een website (http://blog.seniorennet.be/jules/archief.php?ID=845) vond ik meer info over Cortisol. Het is een site over cortisol bij mensen, maakt het maakthet voor mij wel duidelijker. Misschien hebben meer mensen hier iets aan:

Cortisol is een corticosteroïde, het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnieren.
Cortisol speelt een rol bij : * vertering van voedsel - * slaap-waakritme * afweersysteem.
Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij glucose (energie) vrijkomt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress kwamen er adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd.

Bij langdurige overmatige stress gaat het lichaam o.a. ook cortisol aanmaken. Dit is ook een stresshormoon dat bedoeld is om de heftig werking van adrenaline af te remmen. Als het adrenalinesysteem de kans zou krijgen zijn gang te gaan zou het lichaam binnen de kortste keren alle reserves consumeren en zou het lichaam letterlijk kunnen bezwijken. Je zou dus gek kunnen worden door de stress als er geen afremming zou plaats vinden. Dit wordt wel eens de 'bluswater' theorie genoemd : de waterschade zou erger zijn dan de brand van de stress die moet worden geblust.
Het schadelijke van chronische stress is dat het energievretende adrenalinesysteem, door een permanent verhoogd cortisol-niveau, chronisch wordt afgeremd.
Dit zou grote schade aan het lichaam kunnen veroorzaken.
Vooral het hersendeel dat een belangrijke rol speelt bij stress, de hippocampus, is gevoelig voor cortisol. De hippocampus is onderdeel van het limbisch systeem, ook wel de emotionele hersenen genoemd en heeft een dubbelfunctie. De hippocampus speelt een rol in het geheugen in het algemeen, maar specifiek in het geheugen voor stress-situaties. Hierdoor herken je direct of een bepaalde situatie mogelijk bedreigend is en kun je snel beslissen wat je er aan kunt doen. Verder regelt de hippocampus dat er niet teveel of te weinig cortisolhormoon in het lichaam wordt aangemaakt. Dit gebeurt via het zogenaamde feedback-mechanisme. Zodra cortisol de hippocampus bereikt, gaat er een signaal naar de bijnieren dat de productie kan worden gestaakt. Als dit feedback-mechanisme voortdurend in actie moet komen, raakt het ongevoelig voor die signalen. Het gevolg hiervan is dat het cortisolgehalte in het bloed te hoog of juist te laag wordt.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:54

Wij zijn begonnen met Pergolide! o,2 gram (dus 1 pil) per dag.
4 weken aankijken en dan indien nodig verdubbelen.
Nu 2 dagen gegeven, maar nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen denk ik... Duimen voor verbetering!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:04

Bloedbeeld van Peter tov 3/4 weken geleden:
Kalium weer normaal. Maar de andere 'ziektewaarden' (zoals de DA het noemt) zijn erger/hoger geworden, volgens mij zat daar ook glucose bij.
We hebben nu nog niets veranderd, alleen de buut nu 2x half zakje per dag ipv 1x hele. Hij eet nu wel weer iets meer lijkt.

DA ging uitzoeken van pergolide.

Het heeft volgens mij wel al eens in het topic gestaan, maar hoe lang duurt het meestal voordat je een verbetering ziet als je met pergolide begint? Is 2 weekjes een beetje realistisch?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:22

Sylvia80 schreef:
Wij zijn begonnen met Pergolide! o,2 gram (dus 1 pil) per dag.
4 weken aankijken en dan indien nodig verdubbelen.
Nu 2 dagen gegeven, maar nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen denk ik... Duimen voor verbetering!

De meeste reguliere pillen die verkocht en gebruikt worden zijn 1 mg per dag..?
Maar er zijn inderdaad verschillende dosis pillen beschikbaar! Wel handig dat 1 pil dan voor jou toch de goede dosis is, want anders moest je een pil van 1 mg op gaan delen en dat wordt vrij moeilijk Knipoog En dat je in ieder geval niet te hard van start gaat!

Is voor het gewicht van jouw paard wel een beetje aan de lage kant om het op te redden waarschijnlijk, ik zou verwachten dat je uiteindelijk misschien nog iets eerder omhoog zal moeten uitkomen. Maar je paard heeft nog geen erge verschijnselen en als hij het met minder toe kan dat is dat altijd beter natuurlijk. Dus laten we het maar eens afwachten! Heel veel succes in ieder geval. De onze doet het ook prima op minder dan de te verwachten dosis voor zijn gewicht, dus het kan heel goed al voldoende zijn, maar houdt het goed in de gaten!!

LappieLap; vanaf 2 á 3 weken ga je al wel wat merken, volgens mij gingen wij toen weer wat meer kuiltjes ipv bulten boven de ogen van Willy zien en ging zijn hoofd wat donkerder van kleur en korter van haar worden. In principe duurt het wel minimaal 2 á 3 weken voordat je echt wat ziet vind ik. Het proces van cushing is natuurlijk vaak ook al tijden gaande, dat keer je niet zomaar om. Maar rond de 3 weken moet je wel wat gaan merken Knipoog

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:46

let maar niet op mij... ik bedoel ook 1 mg,dus 1 pil per dag... was ff in de war...

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:54

Wij voeren trouwens nu 3 kilo sulbi senioren priores (mag nog opgevoerd worden naar 5 kilo), 1,5 kilo eco-brok, 2 a 3 uur weidegang en onbeperkt hooi (wat ze bniet heel makkelijk eet) per dag. Dit doe ik al best een poos zo.
Nu blijkt uit haar bloedonderzoek dat ze zelfs nu toch nog wat vet in bloed heeft en albumine verlaagd is, wat beide zou kunnen duiden op ondervoeding...
Ik zou subli sennioren priores nog wat kunnen verhogen ,maar dan moet ik ook naar 5 voerbeurten per dag omdat ze anders te grote porties per keer krijgt, wat best moeilijk te combineren is met werk en slapen... Nu doe ik 3 voerbeurten met per keer 1 kilo senioren priores en halve kilo biks .

Biks bij senioren priores omdat ze zonder biks erg dunne mest krijgt. Biks neemt natuurlijk nog wat vocht op. Meer uren gras zelfde verhaal...

Iemand suggesties?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:13

Sylvia80: misschien kan je wat luzerne bij gaan voeren tegelijk met de subli en voordat je naar bed gaat nog een voerbeurt? En langer op de weide, als ze daar wel tegen kan is dat het makkelijkst. Succes met je paard, hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:30

Is het voeren van luzerne verstandig aan paarden met verhoogd glucose door cushing? (Ivm veel eiwitten?) Wie weet dat?

Ik voer nu 's ochtends rond 07.00u, dan s' avonds rond 17.00u en dan paar uurtjes op de wei en dan 's avonds rond 23.00u nog een keer. Als ik thuis ben kan ik natuurlijk ook nog rond 12/13.00u voeren, maar dat is niet elke dag. Wat zou beter zijn, regelmaat in voeren (dus latijd 3 x voeren) of als ik kan 4 x voeren en anders 3 x???

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:48

Luzerne is onwijs geschikt voor oudere paarden (en paarden met cushing) omdat de eiwitten die daar in zitten heel goed verteerbaar en nuttige eiwitten zijn. Omdat het korter en fijner van structuur is krijgen de meeste paarden het ook goed weg. Er zit in die van Hartog wel wat toegevoegd suiker (kan even niet op de naam komen) maar Willy doet het er prima op en als de paarden pergolide (samen met evt magnesium) krijgen komt vaak hun suikerhuishouding weer veel beter op orde. Willy at een aantal jaren terug helemaal niet graag Luzerne, nu eet ie het heeel erg graag. Ook in de tijden dat hij hooi of kuil niet wegkrijgt of slecht lust, eet ie zijn luzerne met zijn muesli of peentjes of appels prima weg.

Ik zou trouwens liever ook op het midden van de dag wat voeren, ik weet natuurlijk niet hoeveel hij 'smorgens al krijgt?? Maar anders vind ik dat hij er wel lang mee moet doen, al gaat hij natuurlijk ook nog de wei op...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:40

Willy krijgt 'smorgens naast zijn biks ook een bakje met luzerne, lichte muesli en beetje appel en peen, staat dan hele dag op de wei. Bij binnenkomst nu kuil en biks. 's avonds na het werken, muesli met luzerne en appel en peen. Aan het einde van de avond 22:30 nog een bakje luzerne met lichte muesli en appels en peen. Dus hij krijgt over de dag verdeeld 3 keer luzerne, luzerne heeft hem er echt doorheen geholpen toen hij verder bijna geen ruwvoer lustte of wilde ondanks dat hij elke dag kuil of hooi kreeg. Dat liet hij toen liggen, kreeg het gewoon niet weg of geen trek. Toen zijn we met de luzerne begonnen en daarmee is hij weer gaan eten en nu eet hij alles weer goed ook zijn kuil dan wel hooi.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:58

Ik heb vorige winter ook luzerne gegeven, maar dan die van subli. Voor eiwitten hoef je *zo is mij verteld* bij cushing paarden niet zo bang te zijn, omdat de hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door insulineresistentie (en dus een suiker-probleem). Oudere paarden hebben deze bouwstof juist hard nodig. Het probleem is dat de meeste voedingsmiddelen die veel eiwit bevatten ook hoog zijn in suiker of zetmeel (zoals gras, kuilgras, etc.) bij luzerne valt dat wel mee, zo lang er geen suiker/melasse toegevoegd is.

Volgende week maandag komt er een osteopaat voor Evita. Hij komt vooral voor haar rug/scheef lopen, maar hij vertelde ook wat paarden met cushing met succes te behandelen, dus ik ben benieuwd of hij er wat mee kan!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:13

Welke osteo komt er bij Evita?
Ik ben ook weer op zoek naar een (goede!) osteo...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:49

Nico Specksnijder komt. Ik ken hem nog niet, maar heb wel veel goede verhalen over hem gehoord en hij is aangesloten bij het ICREO. Ik ben benieuwd Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:52

De hoeveelheid suiker die er bij Luzerne is toegevoegd is miniem. Ik heb het wel eens bij hartogs nagevraagd. Daar kun je je echt geen buil aan vallen. Zeker niet in de hoeveelheden die ze het binnenkrijgen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:18

in 'the horse health' nieuwsbrief weer een nieuw artikel over cushingpaarden en de herfst, hier te zien;http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12754

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:53

Zo ik ben er ook weer terug van een weekje Ierland.
Zo te zien is alles goed gegaan met Rava ze weigert alleen om mee te gaan wandelen de muts Boos!
En van de mannelijke verzorgers wilde ze de pil niet meer opeten Tong uitsteken

De kuilen zijn nog niet weg, de vacht ziet er nog redelijk kort uit.
Het is nu een jaar geleden dat ik weet dat ze ziek is het jaar is omgevlogen met alle ellende en ook weer goeie periodes.
Kijken hoe het nu verder gaat en hopen dat de hoefbevangenheid niet meer terug komt. Ik zal er alles aan doen dit te voorkomen.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:39

Bleeehhh eten gaat nog slechter dan eerst; ze eet geen senioren priores meer en lucerne kijkt ze niet eens naar.
Het enige wat nog wil is biks, appeltjes, gras en heel beperkt hooi (afentoe wat hapjes). Maar ja gras kan weer niet te veel ivm diaree. Wat een ellende is dit zeg.
Hopelijk went ze snel aan de pergolide, want dit gaat ze niet lang volhouden natuurlijk...

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:40

rumay schreef:
Het is nu een jaar geleden dat ik weet dat ze ziek is het jaar is omgevlogen met alle ellende en ook weer goeie periodes.
Kijken hoe het nu verder gaat en hopen dat de hoefbevangenheid niet meer terug komt. Ik zal er alles aan doen dit te voorkomen.

Dat hoop ik ook voor je! Op veel goede periodes!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:52

Dat heeft de mijne momenteel ook. Die eet bijna geen ruwvoer en lucerne meer. Wel nog gras, biks, muslie en z'n seniorenslobber.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:08

Zo, hehe, daar ben ik ook weer eens.
En ik ben zo blij!

2 maanden geleden was ik hier voor eht laatst even, en toen melde ik dat Major ook aan de pergolide ging. Hij krijgt 1 mg per dag. En het resultaat is verbluffend. Hij staat nu dus nog steeds op 1 mg pergolide, maar meer heft hij blijkbaar niet nodig.

In juli was hij alweer begonnen met het aanmaken van een oranje, lange, slierterige wintervacht zoals ik dat de afgelopen jaren van hem gewent was. Nou, na 1 weekje aan de pergolide begon hij die vacht om te wisselen voor zijn oude wintervacht: mooi dik, kort, vol en heel donker haar. Zijdezacht en met een heel mooie glans. Inmiddels is die oude vacht op een klein plekje na verdwenen en heeft hij dus, voor het eerst in 6 jaar(!) in een schitterende wintervacht.

Sinds begin augustus heeft hij geen hoefproblemen meer gehad. Geen rotstraal (stond hij bijna continu mee), geen hoefzweren, geen andere kreupelheidjes, niks meer. En in juli liet hij de hoefsmid nog heel erg schrikken door te gaan bloeden bij het beslaan, vorige keer was hij voor het eerst in 3 jaar niet eens kreupel na het beslaan.

Hij begint in gewicht weer aardig bij te komen. Ik denk dat hij al zeker 50 kilo aangekomen is, en hoewel hij er nog niet helemaal is, ziet hij er weer 100x beter uit nu.

En het beste van alles: hij zit al 2 maanden super in zijn vel! Hij probeert zijn zin weer door te drammen, bokt er weer vrolijk op los en zijn opgen stralen weer van levenslust. Vorige week hinnikte hij zelfs weer toen ik aan kwam lopen. Dat had hij ook al een paar jaar niet gedaan.

Ik ben zo blij Haha! Haha! Haha!
en het mooiste moet nog komen:
Zijn eigenaresse kwam naar me toe met de mededeling: "Ik ben zo blij met die pergolide! Jij had het er in januari al over, had ik er nou maar toen al achteraan gegaan"

Zo was hij op zijn slechtst:
Afbeelding

en zo is hij nu:
Afbeelding
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:28

Geweldig dat het zo goed gaat met Major.
Helaas doen de foto's het bij mij niet.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:40

De foto's doen het bij mij wel, wat een verschil! Ik hoop dat wij dit ook tegemoet moegen zien! Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:46

Sylvia80 schreef:
Bleeehhh eten gaat nog slechter dan eerst; ze eet geen senioren priores meer en lucerne kijkt ze niet eens naar.
Het enige wat nog wil is biks, appeltjes, gras en heel beperkt hooi (afentoe wat hapjes). Maar ja gras kan weer niet te veel ivm diaree. Wat een ellende is dit zeg.
Hopelijk went ze snel aan de pergolide, want dit gaat ze niet lang volhouden natuurlijk...

Geef je de pergolide wel NA het eten of TIJDENS het eten? Want als je het VOOR het eten geeft, dan werkt het niet lekker: ze worden meestal na een half uur na het eten van pergolide een beetje misselijk dus dan moeten ze liefst hun eten al ophebben als je het geeft of al druk bezig zijn met het eten zodat de trek niet meer bederven kan (dan komt de misselijkheid pas nadat ze het eten op hebben). Verder kan je het pilletje verdeeld over de dag geven (halfje 'smorgens en halfje 'savonds; dat scheelt ook in de bijwerkingen).

Overigens is het redelijk normaal dat ze juist de eerste 2 a 3 weken aan de pergolide moeten wennen en dan zie je ze dus soms ook echt even extra kwakkelen, maar gewoon volhouden, dan stabiliseert het zich op een gegeven moment weer. En daarna komt de echte vooruitgang dan Ach gut Ach gut
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-10-08 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:50

Kekavo wat ziet hij er super uit en wat fijn dat al die nare bijwerkingen van cushing mbt de hoeven enzo ook direct een stuk beter zijn. Leve de pergolide!!! Jullie paardje ziet er jaren jonger uit. fijn he als je hun oude karakter en streken terug ziet komen?! Dat hadden wij ook met Willy die "schreeuwde" ineens zijn hengstenschreeuw weer naar andere paarden als ie het zat werd als ze hem wilden plagen, hij kreeg echt weer praatjes, terwijl hij daarvoor teruggetrokken en een beetje angstig en afwachtend was geworden.