Zand/modder eten, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Zand/modder eten, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:56

Nou betrapte ik starlight er alweer op dat ze zand op staat te likken uit een opgedroogde plas. Dit is nou al de 2e keer dat ik het zie, maar sta er natuurlijk niet heel de tijd bij te kijken. Scheve mond Ze krijgt gewoon goed te eten, sportbrok, hooi, muesli, soms slobber en dag en nacht gras. Ze heeft ook gewoon een likblok (hoewel ze er amper ooit aankomt)

Het paard van mn tante had te veel zand gegeten, heeft zandkoliek gekregen en is hieraan overleden, vandaar dat ik toch wel schrok.

Waarom doet ze dat? Is het erg? En wat kan ik er aan doen?

Wie kan me helpen?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:14

De oorzaak kan toch een mineralen gebrek zijn of een te lege maag of verveling. Zand likken of eten kan erg schadelijk zijn. Neem toch nog een keer je voeding goed onder de loep, eet ze zand in de bak? dan haar niet meer los in de bak zetten, voer wat lijnzaadolie dat maakt de darmen goed schoon van achterblijvend zand.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:21

Mijne deed het eerst ook,
uit verveling ze wou uit de bak.
Maar nu zet ik haar er niet zo vaak meer in,
en dan doet ze het ook niet meer!!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 22:36

Uit verveling kan ik me niet voorstellen, ze staat niet in de bak, maar altijd op de wei. Ze kan als ze wil naar de wei lopen, ze kan dr stal in en ze kan voor gaan staan, daar ligt dus zand.
Dus ja verveling, het lijkt me dat ze dan beter gras kan gaan eten, en lege maag leek me ook zo vreemd als ze gewoon gras kan eten de hele dag.

Lijnzaadolie zal ik eens proberen OK dan! Is gelijk goed voor dr vacht Lachen

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:48

de mijne heb ik ook af en toe betrapt en die staat ook in de wei??? nu hebben we nog geen antwoord op de vraag van tostarlight

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:05

Ken ook een pony die dat doet, die kon naar de kliniek om leeggehaald te worden Scheve mond

Die deed het omdat ze haar gras te kort afgraasde en steeds zand meeat. In haar paddock deed ze het uit verveling.

Een bal erbij heeft goed geholpen