hoe oud veulen ënten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoe oud veulen ënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:35

mijn vriendin heeft een veulen, nu heeft de ene dierenarts gezegd dat ze haar met 5 maanden moet laten inënten en de andere dierenarts zegt met 3 maanden.
Op welke leeftijd ënten julie in ,of is dit afhankelijk van het gebruikte vaccin?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:34

Als de merrie netjes geent is kan het veulen met 5/6 maanden geent worden.Zolang het veulen nog zoogt krijgt het de anti-stoffen van z`n moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:01

De merrie haar entingen zijn prima in orde.Dan is 5 maanden okè .
dank je.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:08

Onze DA adviseert te enten bij 6 maanden (basisenting) en daarna om het jaar.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:53

Het is belangrijk dat veulens in elk geval hun basisenting krijgen voordat ze afgespeend worden. Veulens die dus met vier maanden al gespeend worden, moeten ook dan hun enting al hebben gehad. Als ze langer bij de moeder blijven, is enten op 5 / 6 maanden prima.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:15

Ik ben het helemaal met Sabiy eens, niet zozeer het aantal maanden alswel het moment van afspenen vind ik belangrijk. Juist in deze toch meestal erg stress volle periode zitten de meeste toch iets minder in hun vel, zeker die gene die nog niet voldoende krachtvoer opnemen en dus wat terug vallen.
Er zijn hier in de buurt overigens diverse mensen, die al met 4 weken enten, maar of dat nu zo'n goed idee is?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:15

Eerlijk gezegd doe ik dat ook (op ca. 6 weken). Ik ben daar een paar jaar geleden mee begonnen omdat ik het zat was dat ik ieder jaar veulens had met snottebellen en hoestjes. Nu ik ze met 6 weken een influenzaprik geef, ben ik van die ellende af, en heb ik geen zieke veulens meer. De basisenting geef ik meestal op 5-6 maanden.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:18

Als veulenzijnde moeten ze toch eerst 3 entingen, en dan om het jaar ? hoe zit dat. mijne veulentje moet binnenkort ook.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:27

als de merrie goed geent is dan moeten ze pas een enting als ze worden afgespeent dus de eerste, dan na 4 tot 6 weken herhaling en dan na 6 maanden weer en dan over een jaar pas weer.zo is het met de mijne gedaan en die heeft ook een veulenprik gehad na de geboorte,maar dat is niet noodzakelijk.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:53

ebony schreef:
als de merrie goed geent is dan moeten ze pas een enting als ze worden afgespeent dus de eerste, dan na 4 tot 6 weken herhaling en dan na 6 maanden weer en dan over een jaar pas weer.zo is het met de mijne gedaan en die heeft ook een veulenprik gehad na de geboorte,maar dat is niet noodzakelijk.


Zo doen wij het ook met de veulens, alleen wel altijd met de veulenprik (binnen 24 uur).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:57

Sabiy schreef:
Het is belangrijk dat veulens in elk geval hun basisenting krijgen voordat ze afgespeend worden. Veulens die dus met vier maanden al gespeend worden, moeten ook dan hun enting al hebben gehad. Als ze langer bij de moeder blijven, is enten op 5 / 6 maanden prima.

Zo wordt het hier ook door de DA geadviseerd !

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:16

silvana schreef:
mijn vriendin heeft een veulen, nu heeft de ene dierenarts gezegd dat ze haar met 5 maanden moet laten inënten en de andere dierenarts zegt met 3 maanden.
Op welke leeftijd ënten julie in ,of is dit afhankelijk van het gebruikte vaccin?

Op de eerste dag doen wij normaal gewoon de veulenspuit en dan voor ze gespeend worden een basisinenting en dan 3 mnd later opnieuw.
Zeker is zeker bij die veulens!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:52

Veulen krijgt 'weerstand' mee in het biest melk maar dit is uitgewerkt tegen 3 maanden daarna is het noodzakelijk om in te enten tegen tetanus en influenza (en indien nodig in combi spuit: rhino). Deze eerste inenting MOET na 1 maand herhaald worden ! anders 'pakt' het niet.
Als uw merrie gezond is en ze samen niet veel of niet in contact komen met andere paarden kan je de inenting schema een paar maanden uitstellen tot maximaal 6 maanden. Dit is niet aan te raden maar het kan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:00

Wij op 5 maanden.
Dan herhalen na 4-6 weken, dan 1 x na 6 maanden en dan om het jaar voor tetanus (als je rhino en griep bijvaccineert om de 6 maanden). Dit laatste schema wordt voorgeschreven door de producenten en daar hoort de dierenarts zich aan te houden volgens de regels van de kunst.