paard met epileptie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:00

Ja ik kende er ook 1 en mijn kat had het en mijn broer heeft het ook.
Dat paard was een manegepaard en werd, nadat ze het ontdekten, meteen op rust gezet. Werken is te gevaarlijk, zo'n paard valt op het ene na het andere moment om.
Mijn kat kon ermee leven, maar kreeg af en toe een aanval.
Mijn broer heeft er zware medicijnen voor en dat is absoluut geen pretje! en zo'n aanval is helemaal vreselijk om te zien...

Wat is epilepsie?

Alles wat een mens denkt en doet, wordt gestuurd door de hersenen. Zonder die aansturing kan hij of zij zich niet bewegen, niet horen, zien, ruiken of zelfs ademhalen. Hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen die voortdurend boodschappen aan elkaar doorgeven. Dat gebeurt via elektrische stroompjes (impulsen) en chemische stoffen (neurotransmitters). Soms raakt dit systeem verstoord. Er treedt 'kortsluiting' op. Een epilepsieaanval is het gevolg van overmatige elektrische aktiviteit in de hersenen, die het normale functioneren tijdelijk verstoort. Deze functiestoornis uit zich dan in een aanval. Pas wanneer iemand bij herhaling last heeft van dergelijke aanvallen kun je zeggen dat hij of zij epilepsie heeft. De plaats in de hersenen waar de storing begint, bepaalt wat voor soort aanval iemand krijgt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Marije

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:23

Ik heb op een manege gereden, waar achteraf een paard het ook bleek te hebben. Dat paard is met ruiter en al tegen een muur omhoog gelopen. (Ze liep er bij doorheen.) De ruiter heeft er een flink knieblessure aan over gehouden en het paard heeft daarna niet lang meer geleefd. Ik geloof dat het paard er ook een van een tweeling was. Haar zus heeft er nog wel wat langer gestaan.
Maar dat is al meer dan twaalf jaar geleden hoor! Toen was ik nog maar een broekkie dus het precieze weet ik er niet van...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:25

tjee, dat lijkt me erg zeg.
Mijn hond heeft het ook, maar met een paard lijkt het me gevaarlijk, als je erop zit. Een hond een aanval zien krijgen is geen prettig gezicht, maar ik wil niet zien als een paard een aanval krijgt hoor......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 01:26

Ik ben (helaas) erg bekend met epilepsie, mijn moeder heeft het in vrij zware vorm en ik zelf in een zeer licht vorm, mijn knuffel pret Shet Mister Freddie heeft het helaas ook.
Toen Mister Freddie nog bereden werd kreeg hij altijd een uur na het rijden een aanval, het gebeurde eigenlijk altijd tijdens het eten, hij probeerde dan te eten maar kon zijn mond niet meer open doen, vrijwel direct daarna begon hij hevig te kreunen, verstijfde dan helemaal en viel gewoon om! het is ontzettend zielig om zo'n beestje zo te zien liggen, zo'n aanval duurde bij hem een minuutje of 2 en dan stond hij weer op en ging weer een beetje eten, hij was dan wel een hele dag ontzettend zwak en erg koliek gevoelig.
In Utrecht werd ook epilepsie geconstateert en ik ben daar erg van geschrokken, inmiddels heeft Freddie al 6 maanden geen aanval meer gehad mede omdat hij niet meer wordt bereden, ik vermijd ook alle situaties waarin hij gestressed zou kunnen raken of zich niet op zijn gemak voelt, medicijnen krijgt hij niet, zou het zo erg worden dat hij er medicijnen voor moet krijgen denk ik dat ik hem laat inslapen, maar daar wil ik eigenlijk helemaal niet aan denken! Hij heeft al zo lang geen last meer dat ik denk dat mijn huidige aanpak voor hem goed werkt, hij is nu gewoon een knuffel pony en heeft een heerlijk lui leventje, dit blijkt te werken en we voelen ons er beide goed bij!
Ik ben de gelukkige eigenaresse van 4 paarden beesten en Freddie is mijn zorgen kindje en daardoor ook mijn grootste maatje, ik ben echt een mama voor hem en zo ziet hij dat ook, heerlijk! ik hoop hem nog lang bij me te kunnen houden!

Groetjes, Tanja.

Acapulco
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 21:19

Mijn oude wedstrijdpony heeft het ook. En dat is niet zo heel prettig. Als hij een aanval kreeg op stal dan stond hij vastgeplakt tegen de muur en grote plukken haar vielen uit. Ook is hij een keer in de bak achterovergeslagen tijdens een aanval.

groetjes

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:27

Hoi,

Ik begrijp heel goed hoe het is Acapulco, het is echt ontzettend naar om te zien!
Freddie is nog nooit haar kwijt geraakt (gelukkig) maar ik denk dat jouw pony het dan best al zwaar heeft.
Wordt hij nog bereden? Omdat het zo gevaarlijk is zijn wij er met Freddie mee gestopt en hij heeft er geen last meer van gehad. Gelukkig heeft Freddie het niet zo zwaar, ik zou me geen raad weten zonder hem!

Groetjes, Tanja.