melanoom goedaardig???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blackjack
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-05-04

melanoom goedaardig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 13:43

Bij mijn paard (gitzwarte quarter) zit er een melanoom(gezwel door verkeerde deling van de huidcellen) op haar borst, de veearts zegt dat hij goedaardig is en dat als hij groter word moet worden weggesneden. Ze heeft er geen last van en het doet geen zeer.
Nu is mijn vraag, kan dit kwaad? Kan het kwaadaardig worden?
Bij schimmels komt dit vaak voor, en ik heb gelezen dat als het onder de staart en in de lies zit dit naar binnen kan slaan naar de ingewanden. Dan is er geen redden meer aan.
Wie kan mij hierover informeren?

alvast bedankt

groetjes blackjack

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:36

een melanoom kan goed en kwaadaardig zijn, Het is vergelijkbaar met de moedervlek bij een mens. 9 van de 10 zijn goedaardig, toch als het flink groeit kan het beter weggesneden worden, celdeling blijft doorgaan en er is een kleine kans dat het veranderd in een kwaadaardig gezwel. Hele witte dieren zijn bevattelijker voor melanomen of het nou om honden, katten, of paarden gaat. Wit is een slechte schutkleur, helaas reageert de natuur daarop met huidreacties te geven.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:21


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:45

Zijn idd meestal goedaardig, maar soms kwaadaardig. Als ze er geen last van hebben/ niet snel groeien laten ze ze meestal zitten. Als ze opengaan, moet het weggehaald worden. Topic van Laurae zal je wel wat aan hebben (staat al veel info in)