DA of niet...stijf paard..hoefkatrol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

DA of niet...stijf paard..hoefkatrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 21:19

Ik ben sinds ong. een half jaar Norita aan het zadelmak maken. Dat ging allemaal erg goed. Maar nu tijdens het rijden valt het mij en mijn instructrice erg op dat ze gigantisch stijf is aan 1 kant. Zo stijf dat ze tijdens het rijden aan die kant het erg moeilijk vindt om op een volte te rijden (ik rij nog aan de longe). Men Wijers (fysio) is erbij geweest en kon niks vinden. Ook heb ik het idee dat ze geen fut meer heeft...ze is zo sloom tijdens het rijden, iets wat bij jonge paarden volgens mij vaak niet het geval is.
Ik zit zelf helaas te denken aan enge dingen....Zou het goed zijn om een klinische keuring te doen, of is dit allen geldverspillerij en is het beter om er weer een fysio bij te halen?

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:46

heey!
Ik denk niet dat je meteen iets ergs hoeft te verwachten (ik weet wat je bedoelt, ik vrees bij mijn paardje ook altijd meteen het ergste)
Wat ik alleen niet snap ik dat je na een half jaar inrijden nog steeds aan de longe rijd.... Aan een longe zit je namelijk altijd vast aan een volte, terwijl een paard van nature (als ie de keus heeft) recht uit loopt. Misschien dat je gewoon een keertje in een lange bak, of een uitgestrekte wei moet gaan werken, waarbij je paard lange rechte banen kan lopen.
Op deze manier kom je er ook makkelijker achter of ie kreupel is, en hoe dat komt. Op deze manier kan je paardje ook andere spieren sterk maken.

Wat betreft het lijkt of ze geen fut meer heeft, dat kan ik wel begrijpen dat krijgt verliest ieder paard, als hij herhaaldelijk het zelfde rondje loopt, en dezelfde beweging maakt

Verander zijn dagelijkse routine maar eens, ik weet zeker dat dat werkt!!

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:48

Rij je altijd dezelfde kant op aan de longe? Dat ze daarom aan 1 kant makkelijker loopt, beter is gegymnastiseerd?
Een hoop paarden hebben een makkelijkere en moeilijkere kant.

Misschien vind ze het saai worden, dat ze daarom geen fut meer heeft?
Wij deden de jonge paarden na een maand of 2-3 rijden vaak nog een poosje de wei op om alles verder te verwerken. Of we lieten ze iig een tijdje met rust met rijden. Dan konden ze alles rustig verwerken, en wat ze geleerd hedden, leerden ze echt niet meer af.
Dan blijven ze ook lekker fris in het hoofd. (Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij rijdt).

Een klinische keuring doe je meestal alleen maar voor de (ver)koop. Dus dat heeft geen zin lijkt mij. Je kan er wel een da gewoon naar laten kijken. Een fysio kan eigenlijk nooit kwaad, maar je zegt het zelf al: hij kan niks vinden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 21:50

Inderdaad... Bloos ik rijd nog heel vaak aan de longe. Dit omdat ik het vertrouwen in haar dolle buien nog niet volledig onder controle heb. Ik rijd haar zo´n 3 keer per week en probeer de andere dagen andere dingen met haar te doen, veel buiten wandelen en haar nieuwe dingen te leren om haar inderdaad niet af te stompen.

We zijn overigens begonnen aan haar makkelijke kant met rijden, en hebben dit inderdaad erg lang vol gehouden. Iets te lang naar mijn idee..

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:26

Dan zou ik idd toch maar proberen wat meer af te wisselen, voorzichtig wat meer figuren gaan rijden enzo. Dan leert ze meteen beter op haar eigen benen te lopen en zo krijg jij vanzelf wat meer vertrouwen. Als je het in het begin te eng vind, kan je toch gewoon ff iemand mee laten lopen de eerste keren?
Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:29

ze is gewoon scheef. Dit is een rijtechnisch probleem. Met een half jaar onder het zadel moet een paard eigenlijk al wel een goede B-L proef kunnen lopen.

Mijn advies, maar ik weet niet of je dat durft. Zorg voor een ouder betrouwbaar bospaard en ga maar eens 3 weken lang alleen maar buiten rijden. Alleen maar rechttoe rechtaan. Stap draf galop.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:33

Heb ik met die van mij ook gedaan en daar worden ze iig erg snel stukken sterker van!!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:35

ik adviseer je zsm naar de da te gaan,mijn paard heeft exact hetzelfde gehad...een jong paard mag niet stijf zijn!
mijn paard gaat volgende week naar de slager...zie mijn verhaal:VvdD
ze moeten dood(lang verhaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:56

timilon schreef:
ik adviseer je zsm naar de da te gaan,mijn paard heeft exact hetzelfde gehad...een jong paard mag niet stijf zijn!
mijn paard gaat volgende week naar de slager...zie mijn verhaal:VvdD
ze moeten dood(lang verhaal)



Jou paard had al heel wat meer medische problemen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:00

Een klinische keuring kan geen kwaad, maar of het nou perse nodig is... het is misschien verstandiger (al dan niet voor je portemonee) om de VA te bellen en het probleem specifiek uit te leggen... dan weet ie gerichter waar ie naar zou moeten zoeken... een fysio kan nooit kwaad.. Lachen

Mams heeft vrij zware artrose, ik weet niet of dat erfelijk is of niet?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:52

kreupelheids onderzoek kan nooit kwaad ,ik zou het gedaan hebben met duidelijk je verhaal erbij hoe je haar traint....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:24


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 13:33

Ik ga geloof ik toch eerst proberen om het advies van Pipo op te volgen, ik had zelf ook al door dat alleen trainen op de volte erg slecht is. Maar volgde de adviezen van mijn instructrice op. Ik zal vanmiddag wanneer het was rustig is op de weg maar eens onder begeleiding een lange stapwandeling maken.
Dit eerst proberen en wanneer hierna nog geen verbetering optreedt toch maar een DA. Ze is overigens in het land niet stijf te noemen, maar is in de bak duf en niet voorwaarts. Maar dit komt denk ik ook omdat het geheel nu toch wel allemaal erg saai wordt.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:13

Pipo"]
[quote="timilon schreef:
ik adviseer je zsm naar de da te gaan,mijn paard heeft exact hetzelfde gehad...een jong paard mag niet stijf zijn!
mijn paard gaat volgende week naar de slager...zie mijn verhaal:VvdD
ze moeten dood(lang verhaal)



Jou paard had al heel wat meer medische problemen.
[/quote]

ja,maar stijfheid,en vooral aan 1 kant is vaak een teken van hoefkatrol.
als je op de volte werkt,en dan wel beide handen,hoort een paard niet op 1 kant heel stijf te zijn.
een jong paard op de volte vind ik sowieso heel slecht,maar dat is ieder voor zich natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:34

timilon"]
[quote="Pipo"][quote="timilon schreef:
ik adviseer je zsm naar de da te gaan,mijn paard heeft exact hetzelfde gehad...een jong paard mag niet stijf zijn!
mijn paard gaat volgende week naar de slager...zie mijn verhaal:VvdD
ze moeten dood(lang verhaal)



Jou paard had al heel wat meer medische problemen.
[/quote]

ja,maar stijfheid,en vooral aan 1 kant is vaak een teken van hoefkatrol.
als je op de volte werkt,en dan wel beide handen,hoort een paard niet op 1 kant heel stijf te zijn.
een jong paard op de volte vind ik sowieso heel slecht,maar dat is ieder voor zich natuurlijk...
[/quote]

Als je het paard niet rechtricht zal deze alleen maar schever worden. JOnge paarden zijn vaak gewoon sterker aan een kant. Als je die kant blijft ontwikkelen worden ze schever en schever.

Als je dat 5 jaar volhoud krijg je klinische hoefkatrolontsteking. Op de foto niet te zien, maar wel kreupel. En daar kan Antione de Bodt je zeker mee helpen. Een gewone goede instructeur overigens ook.

Bij echte HKO zal het paard ook gaan kreupelen en is het duidelijk zichtbaar op de foto en op de buigproef. Paarden met hko struikelen meestal veel. Lopen een paar dagen prima en dan weer een paar dagen kreupel.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:33

casanova schreef:
kreupelheids onderzoek kan nooit kwaad ,ik zou het gedaan hebben met duidelijk je verhaal erbij hoe je haar traint....
dat zou ik ook zeggen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust, maar misschien is er wel echt iets mis. Zo duur is een klinische keuring niet, en dan weet je misschien waarom ze dit doet. Als het echt serieus een probleeem is, moet je er niet mee doorrijden!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:17

ook al zou het paar hoefcatrol hebben het is nog het einde van de wereld hoor..met de juiste bekaping en juiste training is het zo te verhelpen.
Ik denk eerlijk gezegt dat ze stijf is omdat je veel op de volte rijd.. een paard dat je zadel mak maakt moet nog leren jou te dragen en op zijn eigen bennen te lopen.. ik denk dat je het beste het advies van pipo op kan volgen want als je dat doet leer hij jou dragen en kan hij straks beter in de volte..suc6.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 10:53

Bedankt voor alle reaties. Norita is deze week mee geweest op een lange wandeling, eerst nog niet onder het zadel. Want verkeersmak is ze nog niet, dit ging erg goed, deze week ga ik proberen om haar gewoon onder het zadel mee te nemen op een buitenrit, om haar inderdaad lange rechte stukken te laten lopen.
Ik heb gisteren les gehad van iemand anders dan mijn ´eigen´instructrice. De longeerlijn moest er af, en ik heb zo lange stukken aan de lange zijden gedraafd, op beide kanten. Dat ging eigenlijk erg goed, advies van haar was ook de lange rechte lijnen oefenen. En toch meer door te zetten in draf, omdat ze zich lijkt te verzetten tegen mijn been en daardoor heel krampachtig gaat lopen. Met was hulp van een longeerzweep achter de kont, liep ze al een stuk beter.
Doordat ze zo krampachtig net beneden haar tempo gaat draven krijgt het een heel stijf, krampachtig beeld. Nu ik haar meer door laat lopen komt er zowaar meer ontspanning in.
Ik denk ook dat ik echt veel te laak vast heb gehouden aan die longeerlijn, en dat daardoor een groot deel van het probleen uit voort komt.
Een klinische keuring laat ik nog even achterwege, ik probeer de adviezen op te volgen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 20:47

Ik heb Norita deze dag toch laten ´keuren´door de DA. Er is niets vreselijks naar boven gekomen, de buigproef heeft ze met vlag en wimpel gehaald. Dus goed nieuws!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:56

Coby schreef:
Ik heb Norita deze dag toch laten ´keuren´door de DA. Er is niets vreselijks naar boven gekomen, de buigproef heeft ze met vlag en wimpel gehaald. Dus goed nieuws!!

Super! Lekker aan het rijden met haar dan!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:11

Pipo"]
[quote="Coby schreef:
Ik heb Norita deze dag toch laten ´keuren´door de DA. Er is niets vreselijks naar boven gekomen, de buigproef heeft ze met vlag en wimpel gehaald. Dus goed nieuws!!

Super! Lekker aan het rijden met haar dan!
[/quote]

Inderdaad, wel sneu voor haar, want ik ontzag haar de laatste weken nogal omdat ik me toch lichtelijk zorgen maakte..Nu zal ze toch echt aan het werk moeten, ook met dat achterbeentje.....