Ringworm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 09:10

Mowgli heeft sinds 2 weken ongeveer ringworm. Eerst dacht ik dat het gewoon bijtplekken waren, totdat iemand zei:" nee joh, dat is ringworm!"
Ik heb gelijk woensdag Imaverol gehaald en gister hem daar voor het eerst mee behandeld.
Hij heeft 5 kale plekken op rug en flanken.
Hij staat samen met 1 andere pony.
Die heeft nog nergens last van. Mowgli kan het haast niet op mn stal hebben opgelopen. Ik heb hem nu 8 weken en heb hem bij een handelaar vandaan. Daar kan hij het opgelopen hebben, maar is die incubatietijd zo lang dan?
Gaat het bij die andere pony nu ook eerst 6 weken duren voordat hij het krijgt?

Hebben jullie hier ook ervaringen mee? Mowgli staat dag en nacht buiten en ik kan hem niet helemaal gaan wassen. Ik was alleen de kale plekken.

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:15

ik weet dat ringworm erg besmettelijk is dus probeer hem bij dat andere paard vandaan te houden.En was de spullen die je voor je pony gebruikt goed uit en gebruikt het niet bij een andere pony.
Hoe lang de incubatietijd is weet ik niet,maar ik denk dat de kans groot is dat die andere pony het ook krijgt.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:35

ik hoop het niet dat die ander pony het ook krijgt Boos! dat is namelijk Quinto. en ze kunnen niet uit elkaar omdat die haf van gerdien absoluut niet alleen kan staan Boos! Quin kan wel alleen staan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:17

Dat ringworm besmettelijk is, heb ik ook een keer mogen ervaren. Ik had het zelf gekregen van de koeien die bij mijn verzorgpony stonden (10 jaar terug). Ik had allemaal rode friemeltjes op mijn armen en toen maar naar de huisarts... Pilletje en zalfje en huisarrest van mijn moeder (zucht)
Gelukkig heb ik het daarna nooit meer gehad

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Zeer besmettelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:12

Mijn vriendins paard had het laatst, maar we wisten zelf eerst ook niet wat het was. Toen we wisten dat het ringworm (ook wel ringschurft genoemd), heeft zij hem gelijk behandeld. Toen het bij haar paard over was (na ong. 3 a 4 weken) kreeg die van mij het ook! Toen we wisten dat het besmettelijk was, hebben we ze wel appart gehouden, maar dat was natuurlijk al te laat!
Als het goed is krijgt elk paard het 1 keer in zijn leven (hoeft niet), maar als ze het eenmaal hebben gehad, komt het zelden meer terug!
Succes met het wassen!!!! Bleeeeehhhh! Misselijk

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 16:36

akerna schreef:
en ze kunnen niet uit elkaar omdat die haf van gerdien absoluut niet alleen kan staan Boos!


nou dat valt ook wel weer mee. toen quint gecastreert werd heeft mow ook de hele dag alleen gestaan.

maar bedankt voor de reacties

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:31

nou ik probeerde vandaag met Quin een stukkie bij de wei weg te lopen en mo kwam aardig tegen het draard aanhangen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:28

Mijn merrie heeft het ook ,nadat ik een hoofdstel had geleend van iemand die achteraf ook schimmel had Frusty

Nu heeft de merrie ernaast het ook al !
Ik smeer het er puur op want de verdunning werkte niet afdoende ,ben al meer dan 2mnd zoet Party!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:08

mo kan niet alleen staan dan gaat hij onder/door/ over het draad heen.
We hebben 'm die ene dag in de wandelwagen van de koeien gestopt.
daar doet ie ook gek maar das zo'n ijzerhekwerk kan hij absoluut niet uit.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:34

Wandelwagen van de koeien? Verward Wat is dat? Is dat Apeldoorns? Haha!

Kaminka had ook een schimmelinfectie toen ik haar de eerste keer kocht, het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat het echt definitief weg was. De paarden waar zij mee in aanraking is gekomen hebben het echter GEEN van allen gekregen.

Feit is dat een schimmelinfectie zoals bijv. ringworm pas tot uiting komt als de weerstand van een paard door bijv. een verhuizing of een verkoudheid sterk verminderd is. Best kans dat Mowgli allang al besmet was.

Ik heb ringworm vaker bij paarden gezien die pas van stal verhuisd zijn of pas aangekocht waren, stress speelt dus duidelijk een rol.

Als het mogelijk is dat Mowgli overdag een aantal uren in een stal kan staan, kun je hem wel degelijk in zijn geheel wassen met Imaverol, dan een zweetdeken op en op stal houden tot hij droog is. Met Imaverol haal je niet het huidvet weg, dus als hij eenmaal goed droog is kan hij gewoon weer dag en nacht naar buiten. Met alleen de plekjes aansmeren blijf je bezig, dat schiet niet op. Even rigoureus aanpakken!

Quinto kan, maar hoeft niet perse ringwormverschijnselen te krijgen, dat is dus even afwachten. Goed in de gaten houden.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:52

en waarschijnlijk heeft ie het dus wel.
heeft de laatste dagen ook wat stress gehad doordat ie naar de dierenarts moest , daar gecastreerd en weer naar huis. (en dus ook een nachtje op een andere stal gestaan bij de DA)
hij heeft nu midden op zijn hoofd, precies midden in een kolletje een kaal plekje Boos!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:12

Ik heb ook ervaring met ringworm maar dan met katten.
Ik weet dat het ontzettend besmettelijk is en dat een dier niet altijd ZICHTBAAR ringworm hoeft te hebben.
Bij mijn katten was het zo dat de 1 drager was en de ander lijder, bij de 1 was dus helemaal niets te zien en de ander zat vol kale plekken.
Ik moest toen van de dierenarts zelfs schone kleding aan trekken in het halletje als ik ergens naar toe wilde gaan, mocht absoluut geen contact hebben met andere dieren omdat het zo vreselijk besmettelijk is.
Bij ons op stal had een paard vorig jaar ook ringworm, ze zijn er 2.5maanden mee bezig geweest om het weg te krijgen en al die tijd heeft het paard in afzondering van de rest moeten staan.
Ik wil hier dus mee zeggen dat de andere pony het ook kan hebben maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn.
Vraag eens aan je DA of hij er een speciale lamp voor heeft, dan ben je er zo achter.
Dat is een soort van blacklight waardoor de plekken in een bepaalde kleur (ik geloof gif groen) oplichten. Daar kan hij dan de andere pony mee bekijken en dan weet je zo of die het ook heeft of niet, dan kunnen jullie die pony ook gaan behandelen en apart houden, mocht dat noodzakelijk zijn.

Succes!

Groetjes, Tanja.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 14:22

Mijn shetlander heeft het ook gehad, maar bij hem was het binnen 4 weken weg.

Helaas zijn er echt geen stallen over dus hij kan denk ik niet in een stal staan. Ik kan het nog eens vragen.

Bedankt voor de informatie

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:25

ik heb een paar jaar geleden ook ringworm gehad. ik was er heel blij mee want het was een vrij grote plek midden op mijn wang. na ongeveer anderhalve week was het ongeveer weer over.