kwaadaardige melanomen bij schimmels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

kwaadaardige melanomen bij schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:35

Vanmorgen ben ik bij de DA geweest met avalla voor een scan van haar baarmoeder. Goede nieuws is dat ze wsl donderdag wordt geinsimineerd, maar hij had ook nog minder goed nieuws.

Ze blijkt bij en in haar anus kwaardaardige melanomen te hebben. Dat is iets waar hij verder niets aan kan doen, en het wordt pas gevaarlijk als ze zich uit gaan breiden naar bv de longen. Hij vertelde dat dit een aandoening is die alle schimmels een keer zullen krijgen en dat ook alleen schimmels deze aandoening hebben.

Ik maak me er niet zo druk om aangezien ik een hele hoop schimmels ken en er nog niet een aan kanker is overleden, maar ik was eigenlijk nieuwsgierig of iemand hier al eerder van had gehoord en wat de ervaringen hier mee zijn.[/code]

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:56

*meldt zich*

ik heb een schimmel bijgerden (heel erg lang) en die zat onder dat soort tumoren.
De eigenaar heeft er 2 weg laten halen: eentje bij de koker, die zat in de weg en eentje op z'n hoofd, daar schuurde het hoofdstel altijd overheen.

Toen Figaro 14 werd (6 jaar geleden) werd er hoefkatrolontsteking geconstateerd, hij is toen een jaar naar een begrazingsproject gegaan en daarna naar een bejaardentehuis voor paarden en daar staat ie nog vredig te grazen momenteel! Stokoud en vol met tumoren......

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:20

Melanomen komen inderdaad voor bij schimmels, maar het is absoluut NIET waar dat ALLE schimmels het op een dag krijgen.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:26

Wij hebben een schimmelhengstje welsh a in moeten laten slapen, ivm met melanomen. Toen wij hem hadden gekocht kwamen we er pas achter.
Opgegeven moment ging er een stuk, leek wel verbrande olie.
Het begon overigens onder de staart het is uitgebreid naar zijn koker, maar na een paar jaar had hij vreselijk pijn met plassen, we hebben hem toen laten inslapen (moeilijk maar iets anders kan je dan niet)
Overigens niet alle schimmels krijgen kanker we hebben er ook een paar gehad van bijna 30 jaar oud!!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:31

Ken er eentje op de vereniging die dit ook best erg heeft! Mijn vriendin werkt op een paardenklieniek en wil om deze reden niet met een schimmel dekken, het zal toch best nog wel veel voorkomen!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:45

Oke, ze verdienen niet meer de schoonheidsprijs, maar ze kunnen er heel oud mee worden. Onze pony is bijna dertig geworden met melanomen, ze heeft er nooit last van gehad.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:22

Een vrienddin van mij heeft ook een schimmel met melanoom,
bij dit paard zit het op zijn been!
Al een paar keer is het weggehaald,maar komt telkens weer terug!
Nu moeten ze het afbinden met een elastiekje en valt de tumor er van zelf weer af!
Wel wordt de tumor steeds groter!
Paard is inmiddels ook afgekeurd voor de sport!
Wil je meer weten hoor ik het wel,zaterdag is mijn vrienddin hier en kan ze haar vertellen op bokt als daar intresse voor is!
Lundi

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:48

Misschien een domme vraag, maar hoe ziet zo'n melanoom er uit?
Ik heb ook een schimmel maar heb hier nog nooit van gehoord.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:18

Het ziet eruit als een zwart bolletje. Mijn schimmie heeft er ook een, maar er is nog nooit wat mee gebeurd.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:20

Morris schreef:
Oke, ze verdienen niet meer de schoonheidsprijs, maar ze kunnen er heel oud mee worden. Onze pony is bijna dertig geworden met melanomen, ze heeft er nooit last van gehad.


ken ook een wit shetje van ca 30 jr die nog vrolijk rondrent Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:13

Mijn eerste paard is 23 jaar geworden en die had er ook 2 onder zijn staart. Hij heeft hier nooit last van gehad.

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:54

Ik ken er ook eentje dat is een welsh schimmeltje ze heeft ze onder haar staart en ze is nu geloof ik rond de 30 jaar. En ze loopt nog vrolijk in de wei te sporten. Ze gaan wel eens open maar als je het maar goed schoon houd is er niks aan de hand het ziet er wel smerig uit hoor.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 07:43

lundi schreef:
Wil je meer weten hoor ik het wel,zaterdag is mijn vrienddin hier en kan ze haar vertellen op bokt als daar intresse voor is!
Lundi


graag.

alvast bedank voor alle reacties!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:18

Hum... ik heb dus ook een schimmel maar heb hier nog nooit van gehoord of het is me verder ook nooit opgevallen.

Hij heeft onder zijn staart een miniscuul klein zwart bultjes zitten wat lijkt op een onderhuidse pukkel, bedoelen jullie zoiets???

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:00

Cinzano schreef:
Hum... ik heb dus ook een schimmel maar heb hier nog nooit van gehoord of het is me verder ook nooit opgevallen.

Hij heeft onder zijn staart een miniscuul klein zwart bultjes zitten wat lijkt op een onderhuidse pukkel, bedoelen jullie zoiets???



jah en die kunnen ook naar binnen slaan en dan zijn ze wel gevaarlijk

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:01

De bultjes bij avalla zijn een stukje groter, maar dat zou het idd kunnen zijn. Ik had er hiervoor ook nog nooit van gehoord, vandaar ook mijn vraag.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:01

meissielief"]
[quote="Cinzano schreef:
Hum... ik heb dus ook een schimmel maar heb hier nog nooit van gehoord of het is me verder ook nooit opgevallen.

Hij heeft onder zijn staart een miniscuul klein zwart bultjes zitten wat lijkt op een onderhuidse pukkel, bedoelen jullie zoiets???



jah en die kunnen ook naar binnen slaan en dan zijn ze wel gevaarlijk
[/quote]


en HOE weet je echt of dat het is??
Is het gevoelig of pijnlijk? Of juist niet?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:13

even een stop lamgs de DA. Bij avalla is het niet pijnlijk, maar ik heb geen idee of dat representatief is voor alle soorten melanomen.

DA kan er toch niets aan doen als het wel zo is, dus ik zou het gewoon even vragen als hij er toch al is voor een enting of zo.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:15

Zal het dan idd maar gewoon even navragen, hoewel, als hij er toch niets aan kan dan, wil je het dan wel weten mocht het kwaadaardig zijn Verward

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:34

mijn mening is dat je het beter zeker kan weten

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:37

Zaterdag is mijn vrienddin hier en zal ik haar vragen een stukje onder mijn naam op bokt te zetten!
Nog even geduld dus!
Groetjes Lundi

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:59

Ik vindt het wel prettig dat ik het weet. Ik kan er dan wel niets aan doen op het moment dat het zich uit gaat breiden, maar op het moment dat ze ziek wordt weet ik waar ze naar moeten kijken. Ik kan er dan in elk geval rekening mee houden.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:52

Ik had bijna een paard gekocht(schimmel) met een melanoom onder zijn staart vlak aan zijn anus.Tijdens de keuring kwam dit naar boven en onze DA heeft ons toen gezegd dat we die niet mochten kopen.Want dat hij vroeg of laat dan niet meer kon mesten en dan moest worden afgemaakt.Het is niet zo dat alle schimmels het krijgen maar ze zijn er wel gevoelig voor.Ik zou het toch goed in het oog houden.