Plashouding, maar niet plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Plashouding, maar niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 22:03

Vandaag stond Banjer in haar box een tijdje in de plashouding, leek net alsof ze haar best deed om te plassen, maar ze plaste niet... of iig... er kwam niks uit....

Kan dat kwaad?

Kanttekeningen: merk verder niet iets van of ze hengstig zou kunnen zijn, ze staat sinds een weekje of 2 eindelijk weer hele dagen op het land (daarvoor maar paar uurtjes).. met rijden was ze wel iets gevoeliger op mijn been, maar dat kan ook weer met de rustperiode te maken hebben...

Ik bel sowieso morgen de VA, maar ik wil weten of ik een heel erg domme vraag stel of niet...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:21

Het zou kunnen dat ze een ontsteking in de blaas of urinewegen heeft. Daardoor heeft ze wel aandrang, maar niet altijd urine om uit te plassen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 22:25

daar dacht ik zelf ook al aan imker.. maar ik wist niet of dat kon bij paarden...

Als ze dat heeft, kan ze dan wel gewoon het land op?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:32

blaalsontsteking, niertstenen, kramp dat zouden allemaal redenen kunnen zijn om zo te gaan staan zonder echt te gaan plassen

maar het zou evengoed hengstigheid kunnen zijn....
(hoort dit niet op medisch Knipoog )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 23:35

ik had het juist op VMR geplaatst omdat er nog niet iets medisch is vastgesteld... Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:37

daar zit wat in ja Knipoog

maar als ze het morgen nogsteeds doet, en je kan niet duidelijk zien dat ze echt hengstig is, dan even de DA bellen, die kan je met meer zekerheid zeggen wat het is

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 23:48

ik bel Meursing sowieso morgen op... ik wil alleen weten of ik me moet gaan schamen of niet... Schijnheilig Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:21

Het kan ook een spierkwestie zijn.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:18

Zeker de DA bellen hoor! Mijn paard heeft daar ook last van gehad.

Drinkt je paard genoeg? Doe anders water in een emmer om te zien hoeveel ie drinkt.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:43

Ik zou even de VA bellen, dan zit je iig zeker. Want dan klopt er waarschijnlijk iets niet. En is voor je paardje ook niet z fijn denk ik. Dus gewoon bellen, dan kan hij altijd nog even over de telefoon zeggen of het kwaad kan ofzo.

Party!!*2000ste berichtje*:#

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:06

Ik kan je niet echt helpen met dit probleem en ik denk dat je de da moet bellen als je zeker wilt weten wat het is. Maar ik weet wel dat het helemaal niet plassen wel heel erg is. Op die manier vergiftigd het paard zijn eigen lichaam. En dat duurt niet zo gek lang hoor.

Bij katers is het wel bekend dat ze niet kunnen plassen door nierstenen (plaskater), ben je er niet optijd bij dan is de kat binnen een paar dagen dood.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:14

ik heb de VA gebeld vanochtend tijdens het telefonisch spreekuur... Lachen

Kon verschillende oorzaken hebben, maar het meest waarschijnlijke leek dat ze koliekerig is geweest... ik moest het vandaag even aankijken en anders weer bellen.... Ik moest me iig maar niet al te veel zorgen maken... want het was vanzelf al overgegaan... Lachen

Vandaag plaste ze normaal, en haar box had ook de gebruikelijke piesvlekken.... en op het land heeft ze nog mooie drollen neergelegd, dus ze lijkt me niet koliekerig... ze eet ook normaal...

Het kan ook hengstigheid zijn... maar ik merk het nooit echt als ze hengstig is... in de 3 jaar dat ik haar nu heb, heb ik het pas 2x gemerkt... Verward

Stalgenootjes en de boer houden het ook voor me in de gaten, maar alles wijst erop dat het loos alarm was... gelukkig... Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:53

Destiny heeft het idd ook gehad na een lichte koliek aanval, dan hebben ze niet echt koliek, maar meer een soort van kramp

als ht nu over is, dan is het dat wrsch geweest, bijv nierstenen oid dat gaat niet met een paar daagjes vanzelf over, dus wrsch wat buikkramp gehad

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:37

Als er een verstopping of ophoping in de darmen zit, kan het zijn dat het dan tegen de blaas aandrukt, waardoor het paard steeds denkt dat ie moet plassen. Daarom gaan ze dan zo staan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 22:40

vandaag liet mevrouw zien dat ze toch ook wel zeer erg hengstig is.... dus dat kan het ook geweest zijn.. maar ik gok toch dat de VA gelijk heeft gehad... in combinatie met de hengstigheid... Lachen

Ze doet verder ook niet meer raar, en haar box heeft nog steeds de gebruikelijke natte plekken... er zijn iig genoeg stalgenootjes die het voor me in de gaten houden als Banjer o het land staat en ik op mijn werk zit...