Paardje met gevoelige buik....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Paardje met gevoelige buik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 19:24

Heey allemaal!!

Ik heb een arabiertje met een hele gevoelige buik. Ze is ook erg koliek gevoellig... Op advies van een paardenpsycholoog ben ik met hele zachte 5 mm spoortjes gaan rijden (dit ipv. het "harde drijven waarbij ze pijn in d'r buik krijgt) hier reageert ze erg goed op in de zin van dat ze goed loopt, ik schop er niet mee, maar ik tik er zachtjes mee aan, toch gaat ze soms erg in protest. Verward

Ook moet ik haar buik met zachte borstel poetsen omdat ik d'r ander pijn doe, en dan haalt ze soms uit.
Met (aan)singelen gaat ze helemaal uit d'r dak, dan gaat ze wel eens staan dribbelen op d'r plaats. Gister steigerde ze zelfs naar me toen ik d'r net had aangesingeld (en toen zat de singel nog vrij los) en haar mee naar de bak nam. Boos!

Wie heeft er tip, of wie kent er bijvoorbeeld een voedingssuplement waardoor d'r buik minder gevoellig wordt??

Groetjes Esther

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:45

Arabieren zijn sowieso heel gevoelig op hij buik enzol. Ze hebben een dun huidje en alles is wat gevoeliger. Mijn arabier houdt ook niet van poetsenen aansingelen. Ik vind de reactie van jouw merrie echter erg overdreven... steigeren Verward Ik denk dat ik haar maar eens zou laten nakijken als ik jou was door een fysio ofzo.

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 19:49

Ja dat is ook zo, aniek (anike hier) heeft ook een tijdje een arabier bij ons gehad en die had ook een gevoelige buik. Maar dat ze steigerde was ook pas je eerste keer......

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:06

Mijn arabiertje is ook erg gevoelig onder haar buik, en vind het moeilijk om tijdens het aansingelen stil te blijven staan. Ze heeft er ook moeite mee wanneer ik haar onder haar buik poets en wou dan in het begin nog wel eens slaan. Door haar consequent te benaderen en natuurlijk het slaan te verbieden is ze daar al een stuk toleranter in geworden.
Veel arabieren zijn nu eenmaal wat heftiger in de emoties en reageren dan heftiger dan je zou willen. Al moet ik zeggen dat steigeren een heel ander probleem is, wat je toch eens zou moeten laten onderzoeken door een fysio.

Wanneer dit geen oplossingen biedt, zou ik het toch gaan zoeken in de hormoonhuishouding, daar kan de da wel verschillende middelen voor geven.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:18

sommige paarden hebben een erg gevoelige buik, maar ik heb er nog nooit 1 meegemaakt dat ze helemaal gaan stijgeren.
beetje vreemde reactie, maar het is wel erg overgevoelig.. misschien moet je dat eens tegen de DA vertellen Verward

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 19:31

Mijn paardje heeft vooral problemen met overgangen terug, ze reageert hier vrij fel op. Ik heb een keer een zitles gevolgd waarbij mij is aangeleerd om niet met je hand halt te houden maar met je zit. Maar zorda ik me benen strek staat ze dus ook in een keer stil.

Ze druk eigenlijk alleen d'r rug omhoog bij vertragende overgangen, bij versnellende overgangen reageert ze eigenlijk altijd heel goed....(denk aan stap -> galop) dan ligt ze heel goed aan het been, en springt ze ook vrij ritmisch weg....

Toen ik haar 5 jaar geleden uit duitsland haalde had ze aan allebei de zijkanten van d'r buik singelwondjes, toen die genezen waren heb ik er herhaaldelijk kampfer-spiritus op gesmeerd, waardoor de huid daar wat stugger is geworden en dus niet meer open schuurt.
Toch zitten daar nu wel nog steeds vrij grote littekens, misschien heeft ze daar last van?????
Voor ik ga rijden trek ik beide voorbenen altijd naar voren zodat die litekens niet meer onder de singel zitten.... maar ze krijgt ook steeds meer de neiging om als ik haar voorbeen optil, opeens met d'r volle gewicht op dat been te gaan hangen....ook erg irritant dus...