Pijn bij het afspuiten van de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Pijn bij het afspuiten van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:35

Hallo iedereen! Ik heb een probleem met mijn 22-jarige Arabje.
Twee weken terug ben ik met haar in de trailer op stap geweest om een buitenrit te maken. Ik heb toen wat problemen gehad om haar weer geladen te krijgen om weer naar huis te gaan, en bij thuiskomt constateerde ik dat op beide voorbenen vocht zat, ongeveer ter hoogte van de kogel. Ik ben blijven doorgaan met haar benen afspuiten na het rijden, en van toen af doet ze lastig als ik dat wil doen. Als ik de waterstraal op haar voorbenen richt, trekt ze aan haar halster en tilt haar benen in de lucht, als om de straal water te ontwijken.
De DA is intussen langsgeweest (moest komen voor inenting en meteen even laten kijken), toen ze ongeveer een week met vocht stond. Toen zei ze dat ik het nog maar even moest aanzien en dat het kon komen door een combinatie van een nieuwe wei (ze is pas verhuisd, drie weken geleden), zich druk maken in de trailer en artrose (ze heeft een vrij serieuze vorm van artrose LV en een lichtere vorm RV).
Nu is het vocht op haar slechte been (LV dus) verdwenen, rechts blijft er echter een bultje wat lijkt op een beginnende gal, imo.
Kan het komen dat ze daardoor pijn heeft en wat moet ik dan doen? Niet meer afspuiten of met een sponsje afnemen? En hoe kan ik het vocht proberen weg te krijgen?

Zo zag het er trouwens vorige week woensdag uit
Afbeelding

Afbeelding

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:03

haj dat koelen lijkt me erg goed voor het been, maar gaat nogal lastig als ze dat niet fijn vind.. kun je dan niet een koud kompres omdoen? Niet te lang natuurlijk.. of van die speciale gel, bijv. van leovet, coldpack. Deze wordt warm en dan koud dat is goed voor de bloedsomloop!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 21:51

Van die gel heb ik idd! Het lijkt wel te minderen, haar "kuren". Ik heb het voor alle zekerheid aan de DA gevraagd en ze zei dat ik maar verder moest doen, dat het - Memuska kennende - een geval van aanstelleritis was...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:43

Ik zou een zachte straal gebruiken om te beginnen. Daarna kan je die eventueel altijd nog harder maken met je duim.
En ik zou dat gewoon consequent doordoen. Zij haar been omhoog, jij ook de slang omhoog. Het is misschien wat gevoelig, maar met een zachte straal ook aanstellerij natuurlijk. En het is voor haar eigen bestwil!

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:44

okee:
het afspuiten met water in dit geval is bedoeld als massage. door die massage breng je de bloedsomloop beter op gang en wordt het vocht op die plek beter afgevoerd.

het is geen onteteking dus de kou van het water is niet nodig! Haha!

oplossing:

laat het water maar weg, ga op je hurken naast je paardje zitten en gebruik je beide duimen en vingers om zachtjes die plek te masseren.
zo masseer je alles weg en wedden dat ze het heerlijk vind??

als er geen ontsteking is, is er volgens mij helemaal geen water nodig!

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:15

Mijn paardje heeft dit ook en dat komt doordat de doorbloeding bij oudere paarden wat slechter wordt.
De oplossing is gewoon koude compressen, daar hebben ze veel minder last van.

Ir111

Berichten: 11949
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:37

ellepel schreef:
okee:
het afspuiten met water in dit geval is bedoeld als massage. door die massage breng je de bloedsomloop beter op gang en wordt het vocht op die plek beter afgevoerd.

het is geen onteteking dus de kou van het water is niet nodig! Haha!


De kou van het water helpt ook de bloedsomloop beter op gang te brengen! Door een plek te koelen moet er meer bloed naar de plek gebracht worden door het lichaam om het te verwarmen. Ik ben met je eens dat je de waterstraal als massagestraal kunt gebruiken om de bloedsomloop te stimuleren maar ook de kou van het water doet dat.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:01

yepzz dat is ook weer helemaal waar.
Haha!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:20

Ir111 schreef:
De kou van het water helpt ook de bloedsomloop beter op gang te brengen! Door een plek te koelen moet er meer bloed naar de plek gebracht worden door het lichaam om het te verwarmen. Ik ben met je eens dat je de waterstraal als massagestraal kunt gebruiken om de bloedsomloop te stimuleren maar ook de kou van het water doet dat.


Dat is precies wat de DA me ook zei, het allerbeste is volgens haar ook de waterstraal. Indien ze echt zo "dom" bleef doen mocht ik wel eens van die koelende bandages proberen, maar het beste was gewoon de tuinslang.

Veta25
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:32

Ik zou zeker doorgaan met afspuiten. Laat iemand haar andere been optillen. stel haar gerust en begin met een zachte straal water. Misschien is het water ook wel erg koud? Dan kan je als je er warm bij kan doen, beginnen met louw water en dit steeds wat kouder maken.

Succes