Van singelplekje naar schimmelinfectie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Van singelplekje naar schimmelinfectie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 08:20

Ik heb mijn paard nu al een week op rust staan, omdat ze zich door had gelopen op de binnensingel van m'n tuig, er waren hierdoor 'onder haar oksel' kleine plekjes ontstaan waar de huid rood was geworden (echt van die schuurplekjes).

In plaats van dat alles na een weekje netjes over is zitten er nu 'onder haar oksel' allemaal kleine kleine schilfertjes, dunne wittige korstjes en kalige plekjes...

Toen ik gisteren bij de veearts was voor een ander paard heb ik hem gevraagd wat het zou kunnen zijn, en hij dacht dat het misschien een schimmelinfectie zou kunnen zijn...
Ik moet nu wat haren en korstjes op kweek laten zetten om er zo achter te kunnen komen.

Ik heb er foto's van gemaakt, maar daar zie je het niet zo heel duidelijk op jammer genoeg.
Wat denken jullie dat het zou kunnen zijn?
En heeft er iemand ervaring met schimmel of een andere huidaandoenig op die plek?

Afbeelding

Afbeelding

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:09

Ik heb helaas geen verstand van schimmel enzo, daar had ik dus een dierenarts voor Knipoog

Wat je wel zou kunnen doen is een singelbontje om de binnenste singel doen, de buitenste singel in de onderlus erbij hangen en aan 2 kanten aansingelen. Het voorkomt irritatie en plekjes. Toch raar dat de plekjes zijn doorgelopen in schimmel.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:21

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard! Hij heeft zich een aantal keer doorgelopen op de singel, niet echt doorgelopen maar na het rijden was er een verdikking van de huid te zien (als blauwe plek maar dan uiteraard niet blauw... Haha!). Na een aantal dagen was dat weg en kwamen er wat huidschilfers maar kon ik wel gewoon rijden. Overigens ben ik in die tussentijd wel aan het experimenteren geweest met singels en bescherming om herhaling te voorkomen!

1,5 week geleden heb ik een langere rit gemaakt en daar heeft hij helaas een opengeschuurd singelwondje aan over gehouden. Dat zag er onschuldig uit. Nu het aan het genezen is ziet het er erg rommelig uit. Overal korstjes en schilfers. Het lijkt wel alsof de plek ook iets groter wordt maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb de veearts er naar laten kijken omdat ik dacht (net als Nouvel) dat het misschien schimmel oid zou zijn. Hij zegt dat het niet zo is. Een schimmelinfectie begint als een kale plek en gaat daarna -eventueel- pas dik worden en schilferen ofzo. In mijn geval was het dus duidelijk geen schimmelinfectie.

Heb een zalf gekregen die ik er dagelijks op moet smeren. Ben er nu een weekje mee bezig er veranderd wel van alles. Zoals ik al eerder zei, het ziet er nu nogal rommelig uit waardoor het moeilijk is te bepalen of het echt beter wordt. De wondjes zijn in ieder geval wel dicht en het is nauwelijks gevoelig meer.

Ik denk dat ik voorheen te weinig tijd heb genomen om het goed te laten genezen. Dat doe ik nu dus wel, ik wacht tot het er helemaal gaaf uit ziet en wacht dan nog een week voordat ik er weer een singel ga gebruiken.

Nouvel, wil je me op de hoogt houden hoe het met jouw paard gaat?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:21

Ik heb er ook last van gehad in het begin met inrijden omdat mijn singel steeds naar voren gleed.
Eerst was het een schuurplek en hebben we het ook zo behandeld maar later werd het schimmel (was dus eigenlijk al te laat om het te kunnen stoppen met verspreiden) en heb ik het ook zo behandeld met imaverol.
Imaverol kan geen kwaad om het een keertje te gebruiken maar wel goed verdunnen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:29

Bedankt voor jullie reakties en ervaringen!

Irr111, welke veearts heb jij en wat voor zalf heb je gekregen?
Het lijkt inderdaad wel heel veel op wat ik bij mijn paard zie!

Ik ben na een paar keer stuk lopen (wat steeds erger werd...) op advies van velen (o.a. de veearts) gestopt met rijden om te plek rust te geven en kans te geven te herstellen.
Ik longeer haar wel en laat haar los bewegen om haar toch een beetje in beweging te houden.

Ik heb vandaag haartjes en korstjes afgepulkt, in een envelopje gestopt en naar de veearts gebracht om op kweek te zetten.
Over 5 dagen weet ik of het een schimmel is.
Tot die tijd... geen singel om...

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:52

Ik heb mokzalf gekregen ('homemade' by the veearts).

Nadat ik de plek echt open gereden had ben ik direct gestopt met rijden. Longeer, werk wat los, laat hem los balkjes draven en een sprongetje doen en rij af en toe zonder zadel (helaas zit ik niet stevig genoeg om echt te kunnen dressuren, dan moet je toch harder dan een sukkeldrafje... Haha!)

Ben echt onwijs benieuwd wat de uitslag van de kweek van jouw paard is! Duurt 5 dagen oid toch?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:58

komt ook vaak doordat het een zweetplek is en dus warm en vochtig.
daar doen de bacterien het prima op
na het rijden even afnemen met wat dettol wil ook wel helpen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:48

ja zo iets heeft mijn paard onder haar buik gehad, daar zaten allemaal schilfertjes, en als je daar over heen ging met een rosborstel kwamen er ook haren vanaf, het werd toch niet echt een klein plekje, ik heb het verholpen door een keer te wassen met betadine scrub, en dan heel goed afdrogen, en met imavrol te behandelen, bij mij heeft het erg goed geholpen