Ataxi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:57

het is meestal een beknelling van de zenuwen in de nek (wobblersyndroom) of ergens anders in de rug(gegraat). het paard heeft een evenwichtsstoornis in mindere of ergere mate. in het ergste geval moet je je paard ervoor in laten slapen. Ze kunnen op den duur er ook verlamd aanraken of omvallen. als je ze uit evenwicht trekt duurt het heel lang voor ze hun evenwicht herstellen. je kan ook je paard een slange volte laten lopen en dan zie je dat het buitenbeen heel erg uizwaait.
Vaak hebben ze ook geen gevoel in hun achterlijf (na de zenuwbekneling) en sloffen ze met de achterbenen.

Ik zelf had een 16 jarige merrie met deze aandoening bij de lendenen. bij die van mij kwam het door een val. bij haar was het in zo'n mate dat ze aan 4 benen kreupel was. En dat ze zomaar om kon vallen. Ze is mede door dat ze dit had ook in geslapen. (binnen een week kreeg ze
namelijk ook bloedvergiftiging)

Ik heb ook een 5 jarige zangersheide merrie gereden die dit ook heeft.
het paard kon haast niet galoperen. alleen als je haar heel erg hielp. aan een losse teugel viel ze echt. aan de longeerlijn kon ze ook niet galoperen. (alleen met een pessoateugel)

Ataxie kan ook komen door rhino


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:32

ik ken ook nog en fries die idd in haar groeiperiode wobbler heeft gekregen. het beestje zou nooit zadelmak gemaakt kunnen worden.


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:35

ja dat zou best kunnen. vooral moeilijk galoperen. je zou eens een stukje rechtuit moeten draven en dan hem uitbalans brengen en kijken hoe snel hij herstelt. binnen enkele passen moeten ze zich herstellen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:57

het lijkt me vesrtandig om er een veearts bij te halen. bij mijn paard kon het steeds erger worden. net zo lang tot ze verlamd zou zijn. (dit hebben wij dus niet laten gebeuren en het beste voor haar gekozen)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daphneeeej, DeGelukkige4, Earth, Hieperdi, LibertyLucky, M_Vainqueur en 31 bezoekers