hoesten zijn er ook andere middelen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoesten zijn er ook andere middelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:50

MIjn vezorgpony (fjord) hoest heel de laatste tijd er maar nu kan ik niet aan die vrouw vragen of ze iets wil kopen want daar staat haar hoofd niet echt naar (haar man is 2 weken terug overleden) dus ja en nu ga ik het ook niet zelf betalen want ik betaal al bix en de wormenkuur dus ja ..
dus nu is mijn vraag aan jullie weten jullie misschien iets wat kan helpen tegen hoesten b.v mixje ergens van net zoals dat je wel azijn kan gebruiken tegen kneuzingen zoiets bedoel ik ! Lachen

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:01

De bekende middelen zijn sputolisyn en ventipulmin, beide van boehringer en engelheim (fabrikant) ik moet je alleen zeggen dat het geven van deze middelen, beide voor een andere type luchtwegaandoening, alleen zin heeft als je weet wat voor een type hoest het is. Droge hoest, met neusuitvloeiing wat voor een kleur neusuitvloeiing, heeft jouw fjord stofallergie. Doe verstandig aan om een da te bellen, hoesten mag niet onderschat worden! En die zal je de juiste medicijn voorschrijven en ga niet knoeien... Knipoog

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:14

Zolang een paard hoest mag je NIET werken met het paard dus ALLEEN stappen en zorgen voor veel frisse lucht, nat hooi en niet opstrooien op stal als het paard in de box staat. Nog beter is het om het paard even niet op stro te zetten.

Ventipulmin en sputolisyn zijn middelen die alleen door een dierenarts afgegeven mogen worden dus niet van anderen gebruiken omdat je er ook kwaad mee kunt doen.

Je zou je paard een gewoon drophoestdrankje voor mensen kunnen geven of wat stroop of honing om zijn keel te smeren. Of dat veel helpt? Ze zeggen dat foene griek ook een middel is wat helpt.

Maar let vooral op wat ik als eerst opgeschreven heb en als je twijfelt denk ik dat je ondanks alles toch even met de eigenaar moet overleggen. Ze zit er vast niet op te wachten om ook nog eens met een zieke pony te zitten die misschien wel dampig zou kunnen worden als jij te lang blijft wachten en door blijft rijden. Succes.[color=#][/color]

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:22

Dampo. Je paard lekker stomen met dampo helpt hem lekker schone luchtwegen te verkrijgen. Eetlepel dampo in de emmer, heet water erover heen, en voorzichtig onder de neus van je paard houden. Paard niet vastbinden! Ze moeten wel achteruit kunnen deinzen om aan de te hete walmen te ontsnappen.
Paarden vinden het lekker en het kost niet veel.

MAAR: het allerbeste is toch om minder medelijden met je beurs te hebben en er gewoon een dierenarts naar te laten kijken en snel helpende medicijnen te kopen! Blijven kwakkelen met goedkope middeltjes kan schade berokkenen aan de luchtwegen van je paard. De hoest kan chronisch worden en je paard kan dampig geraken. Dat wil je niet, want dan is het einde oefeningen voor je paard, en dat is eigenlijk veel sneuer. De verkoudheid moet zo snel mogelijk over zijn!
Ik zou toch proberen te overleggen met de eigenarese van de pony, die wil toch ook dat de pony gezond is en zich gelukkig voelt?!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:28

ivar schreef:
Zolang een paard hoest mag je NIET werken met het paard dus ALLEEN stappen en zorgen voor veel frisse lucht, nat hooi en niet opstrooien op stal als het paard in de box staat.


Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Volgens DA hier in de buurt moet je met een hoestend paard licht doorwerken en juist wat drafwerk doen zodat het los kan komen.
Niet zwaar werken natuurlijk maar wel beweging geven.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 02:19

Ventipulmin en sputolysin zijn bij ons in de handel gewoon verkrijgbaar en kunnen niet zoveel kwaad aldus een da. gr gabrycha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:47

... kunnen niet zoveel kwaad.... Mwoah, vandaar dat je er niet mee mag starten......

Het beste zou er toch een DA bij kunnen komen... Anders in ieder geval Foenegriek door z'n eten, dat zuivert de luchtwegen. Eventueel in combi met knoflook voor extra zuivering.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:10

gabrycha schreef:
Ventipulmin en sputolysin zijn bij ons in de handel gewoon verkrijgbaar en kunnen niet zoveel kwaad aldus een da. gr gabrycha


Nee joh, ben je gek? BTW Ventipulmin is niet vrij verkrijgbaar en het is overigens allebei troep.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:30

Ben het met je eens dat het troep is, in ventipulmin zit het hormon clentbuterol, maar je kunt het bij ons in groningen bij zowel de welkoop kopen als bij een ruitersportzaak. Anders zou ik het niet zeggen! gr gabrycha Knipoog

Hippolita
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:49

Het is heel simpel: een paar dagen achter elkaar een eetlepel jonge jenever!! Het helpt echt!!
Groetjes Hippie

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:55

PUCK schreef:
Nee joh, ben je gek? BTW Ventipulmin is niet vrij verkrijgbaar en het is overigens allebei troep.


troep of geen troep, ik ben hartstikke blij dat ik mijn paard afgelopen zomer ventipulmin heb gegeven want dat heeft haar toch het leven geret.
uiteraard moet je het niet zomaar voor de lol gaan geven maar dat geld trouwens voor alle medicijnen.

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:25

natterman werkt ook wel goed.
je moet wel een grote fles hebben Haha! Haha! , want het is zo op!!
de extra strong werkt het beste Knipoog
toedeledoki
gillian

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 01:56

wij proberen eerst met foenegriek (11 p/kg bij paardenwinkel) en daarna met resperaze (paardendrogist) en die paardendrogist heeft nog veel meer spulletjes er voor.

en anders toch maar ff de veearts er bij...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 02:21

Let ook op de mogelijke oorzaak ! Is de ventilatie voldoende zonder dat het tochtig wordt ? Ammoniak dampen kunnen slijmvliezen irriteren.
Konstant met de snufferd in de frisse lucht kunnen komen lost vaak meer op dan dure medicijnen. Bij twijfel: DA !!

En let op: wind en ventilatie is iets heel anders dan tocht. Moeilijk.. ik weet het.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:00

Die van mij heeft een keer gehoest en heeft toen op half werk gestaan. Anders zou hij alleen maar stijf worden.

Bij ons wordt er gewoon hoestdrank gevoerd. De paarden gaan dan half op rust (alleen longeren dus). Is het na 3 dagen nog geen verandering komt er een DA bij.

Succes en geen risico nemen met hoesten hoor als je twijfelt gewoon de DA bellen Lovers .

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:25

gabrycha, op de verpakking van ventipulmin staat onder andere uda en dat betekent uitsluitend door dierenarts af te geven. Dus de winkels waar jij ventipulmin kunt kopen zijn in overtreding en erg dom want uda staat er niet zomaar op. Het middel mag je ook niet te pas en te onpas gebruiken voor paarden die hoesten, dat kan schadelijk zijn voor de gezondheid van je paard. Dit is geen kat op jou, maar wees aub uiterst voorzichtig met het toedienen van dit soort produkten.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:07

hey .. je kan hem ook groene erwten geven.. dit geven ze bij ons op stal nl. en helpt ook goed.... succes ermee.. groetjes sandra!

ballo
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:24

het klinkt misschien heel erg gek maar bij ons op de manege staat een pony die heel erg hoeste en die hebben ze een paar dagen lang 's avonds een klein beetje jenever gegeven niet veel hoor maar na een paar dagen was het over en hij heeft nooit meer gehoest en zo is het met meerdere paarden gegaan. het helpt dus echt. (je moet je paard niet dronken voeren hoor). misschien vindt je het niks maar het is wel het proberen waard en het scheelt je een hoop geld.

succes. Haha!