Droes!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Droes!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 14:16

Bij ons op stal is Droes geconstateerd!! Er staan ongeveer 80 paarden en er zijn er al een aantal flink ziek !! Mijn paard gelukkig (nog) niet, maar ik denk niet dat hij het zal krijgen. Zijn buurman had het echt heel erg en ze staan heel vaak te kroelen, dus dan had hij het al moeten hebben. Het is echt *pieppp* (om het even netjes te houden Schijnheilig ) , want als je langs een paard loopt doe je bijn automatisch even je hand over zijn neus, maar door het besmettingsgevaar moet je meteen je handen wassen en....pffff echt een heel gedoe Scheve mond ...

Ik had nog een vraagje: Wat kan je doen om de weerstand van je paard tegen droes te verbeteren...dan heb ik het over bijvoorbeeld een vitaminespuit, of weet ik veel....een huis-tuin-keuken middeltje bijvoorbeeld! Want de dierenarts spuit alleen antibiotica als je paard al koorts heeft, enz....

Wie helpt me OK dan! ??

[edit: Caps Lock uit titel gehaald, Jantien.]

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:35

hey elaine echt vervelend dat droes he Scheve mond

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 18:39

Ja, is echt niet grappig Boos!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:50

Weerstand: in ieder geval rustig met hem blijven werken (echt lichte arbeid) zodat zijn conditie niet achteruit gaat. Niet teveel doen of laten zweten want dat is juist weer slecht. Zorgen dat hij niet kou vat, maar wel in de frisse lucht komt. Denk dat je als de droespaarden zo dichtbij staan er verder weinig aan kunt doen; als ze het krijgen, krijgen ze het toch wel.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:55

Echinacea Force druppels geven, en zorgen dat hij in goede conditie blijft.

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:57

Twinklebel schreef:
Echinacea Force druppels geven, en zorgen dat hij in goede conditie blijft.


jah elaine die heb debby ook gehaald voor fasty (had de veearts voor gesteld)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:11

Met 80 paarden hangt het virus er gewoon.

Wij hebben vorig jaar ook droes gehad en ondanks de aardige afzondering van de besmette paarden is het de hele stal overgegaan.
Niet elk paard werd ziek.

Mijn fjord werd ziek en zijn 3 weidegenootjes niet.

Het enige wat je kunt doen is je paard goed in de gaten houden en mocht hij het krijgen even bij de da vragen wat te doen.
Antibiotica spuiten heeft geen zin, ze moeten het echt uitzieken.
Danno kreeg lekker 2kg slobber op een dag want hij had wel honger.
En hij heeft ruim 1,5 week aan de koorts remmers gestaan.
Bij Danno kwam het via de neus en dus moest ik zijn neus goed schoonhouden en insmeren met zalf(schrale neus).

EEn gezond sterk paard komt het virus wel te boven.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:40

Evt. kun je knoflook geven (bij depaardendrogist hebben ze een liksteen, Joris vindt hem erg smakelijk) en buitenlucht is erg belangrijk. Sterkte.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 22:38

Bedankt voor de tips!! Ik ga het maar eens proberen...

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:46

bij o.a. de paardendrogist, maar ook vele andere "paardenwinkels" is equivital vitamine stoot verkrijgbaar. dat is een hoge vitamine dosis in een soort ontworm spuit.

Waar ik ooit op stal stond kregen ze ook droes, die van mij is er wonderbaarlijk snel door heen gekomen, maar ik had dus inderdaad zowel voor als na dat ze het kreeg zo'n spuit gegeven.

Ik weet niet of het echt iets heeft uitgemaakt, ze heeft de droes wel gekregen en is er een week erg ziek van geweest, maar liep 1e dag dat ze geen koorts meer had, meteen te bokken en scheuren door het land! terwijl de andere paarden er erg lang over hebben gedaan om op te knappen.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 12:05

Ik ga het maar is proberen denk ik KusjeD

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:24

Op het moment dat er droes geconstateerd wordt, is de bacterie de stal al door. Isoleren heeft dan ook geen zin meer, de andere paarden zijn toch al besmet.
Waarom wel vaak isoleren wordt aangeraden, is omdat het vaak een rotgezicht geeft (die smerige pus die uit zijn keel komt) en om het idee dat je de infectie misschien tegen houdt, maar dat zit puur tussen de oren.
Dus weerstand nu nog verhogen heeft waarschijnlijk geen zin meer. Als er paarden met droes zijn, moet je de andere paarden op stal minstens twee maal daags temperaturen en als er een stijging van de temperatuur optreedt en de klieren zijn nog niet gezwollen, kan er antibiotica gegeven worden. Als er wel klierzwelling is, moet er geen antibiotica meer gegeven worden, ten eerste wordt de bacterie dan niet meer bereikt (die zit dan in de pus in het abces en pus in nauwelijks doordringbaar voor antibiotica) en ten tweede is er meer kans op complicaties.

Meestal loopt de temperatuur op, totdat de abcessen doorbreken (dit kan ook in de neusholte, dan gaan ze pussig snot op hoesten), zodra de abcessen doorgebroken zijn, behoort de temperatuur meteen flink te gaan zakken en zie je de meeste paarden vrij snel opknappen. Blijft de temperatuur hoog, is er een grote kans op 'verslagen droes' en kunnen elders in het lichaam lymfknopen geïnfecteerd zijn geraakt.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 16:47

Ok, bedankt! Vandaag weer een nieuw geval geconstateerd...wedstrijd van 6 juni is afgelast!!

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:05

bij ons o stal is ook droes geweest mar dars tonden geluuikig maar 12 paarden ofzo
de pony werd helmaal apart gezet en die pony die het had stond samen et mij pony ind e wei maar die van mij wordt niej zoo vaak zieke n is het dus ook niej geworden!!!war wel irri was dat ik dus op die pony red ie droes had en met die pony en de mijne zouden we op puzzelafschiedsrit van mn instructrice gaan maar dat kon dus niej!!:@:@:@:@:@:@
maar volgens mij kan je de weerstand nie verhogen!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:58

Als er eenamaal Droes heerst is de bacterie overal, De beste weerstand heeft jouw paard hiermee gekweekt, als hij nu geen Droes krijgt darrgt hij de bacterie wel maar wordt niet ziek, 1 keer in aanraking met de bacterie veroorzaakt NOOIT meer droes. Alle paarden die wel ziek zijn zullen het hierna ook nooit meer krijgen!

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:59

ow okeej

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:24

Ik denk dat die van mij het al gehad heeft...ik weet het bijna zeker, want zijn buurman was superziek en die van mij is nog helemaal in orde!!

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 10:23

Er zijn al een heleboel paarden weer beter, maar er zijn ook weer nieuwe gevallen bijgekomen .... Ik denk dat dit nog lang gaat duren Boos!

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:15

hey aardbei, ff een vraagje,

hebben lione en ulrike ook droes??

ik wist niet hoe ik een prive bericht moest sturen dus vraag ik t maar ff zo! :S

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:24

Issy schreef:
Als er eenamaal Droes heerst is de bacterie overal, De beste weerstand heeft jouw paard hiermee gekweekt, als hij nu geen Droes krijgt darrgt hij de bacterie wel maar wordt niet ziek, 1 keer in aanraking met de bacterie veroorzaakt NOOIT meer droes. Alle paarden die wel ziek zijn zullen het hierna ook nooit meer krijgen!


Dit is niet helemaal waar wat je hier typt.
Als een paard droes heeft gehad is de kans dat ze het nog een keer krijgen klein, maar ze kunnen het echt nog wel een keer krijgen.
Meestal zijn ze de tweede keer als ze droes krijgen ook minder ziek als de eerste keer, maar het is niet zo dat als een paard droes heeft gehad dat ze het nooit meer kunnen krijgen...

Sterkte met alle zieke paarden..

Groetjes Marcia

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 19:57

kiola schreef:
hey aardbei, ff een vraagje,

hebben lione en ulrike ook droes??

ik wist niet hoe ik een prive bericht moest sturen dus vraag ik t maar ff zo! :S


voor zover ik weet zijn ze allebei nog gezoend Haha!

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 19:59

Rodi"]
[quote="Issy schreef:
Als er eenamaal Droes heerst is de bacterie overal, De beste weerstand heeft jouw paard hiermee gekweekt, als hij nu geen Droes krijgt darrgt hij de bacterie wel maar wordt niet ziek, 1 keer in aanraking met de bacterie veroorzaakt NOOIT meer droes. Alle paarden die wel ziek zijn zullen het hierna ook nooit meer krijgen!


Dit is niet helemaal waar wat je hier typt.
Als een paard droes heeft gehad is de kans dat ze het nog een keer krijgen klein, maar ze kunnen het echt nog wel een keer krijgen.
Meestal zijn ze de tweede keer als ze droes krijgen ook minder ziek als de eerste keer, maar het is niet zo dat als een paard droes heeft gehad dat ze het nooit meer kunnen krijgen...

Sterkte met alle zieke paarden..

Groetjes Marcia
[/quote]

Dankjewel!!! Gelukkig is er in mijn gang met stallen 1tje ziek geweesy en de rest niet....dus we blijven hopen Haha!

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:58

aardbei"]
[quote="kiola schreef:
hey aardbei, ff een vraagje,

hebben lione en ulrike ook droes??

ik wist niet hoe ik een prive bericht moest sturen dus vraag ik t maar ff zo! :S


voor zover ik weet zijn ze allebei nog gezoend Haha!
[/quote]


gelukkig, zou je me kunnen vertellen als het anders is? maak me een beetje zorgen! thanks!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:24

Mijn dierenarts en ook de boeken geven aan dat als een paard ooit een keer droes heeft gehad ze voor hun levenlang imuun hier voor zijn, i.v.m de antistoffen die ze hier tegen aan maken.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:31

Paarden die droes gehad hebben worden niet nog een keer ziek, maar kunnen wel de bacterie met zich meedragen en anderen weer besmetten, dat is ook waarom het iedere keer weer uitbreekt op een andere plek.