buigproef positief, wat kan dat betekenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

buigproef positief, wat kan dat betekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 11:52

mijn stalgenootje haar pony staat te koop. pony is 14 jaar oud en heeft vroeger Z gelopen. In de tijd dat zij hem heeft (2,5 jaar) is de pony nooit kreupel geweest. hij is soms wel heel ietsje stijf met losrijden, maar dat kan goed met zijn leeftijd te maken hebben (het is echt niet veel).

nou zijn er vorige week kopers geweest die zeer enthousiast waren, het waren hele leuke mensen en hun dochtertje was een hele leuke combinatie met deze pony. Ze hebben hem laten keuren, en hij kwam tot 2 keer toe (2 verschillende veeartsen) niet door de buigproef heen bij 1 achterbeen. Deze mensen hebben hem dus niet gekocht.

nou is onze vraag eigenlijk, waar is de buigproef precies voor? wat testen ze er mee.. en als deze niet goed is, wat kan er dan in het achterbeen aan de hand zijn?

groetjes van sofie

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:47

ik zou niet zo veel waarde hechten aan een buigproef want bij wijze rijd het paard nog jaren door zonder dat hij last krijgt van zijn benen als je echt wilt zien wat er mis mee is zou ik foto's maken is veel duidelijker dan een buigproef

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:50

Als de buigproef niet goed is zou ik foto's laten maken of er een reden is dat het paard kreupel loopt. Want je kunt een paard ook kreupel buigen.
Een buigproef is gewoon zonder foto's te kunnen kijken of het paard ergens wat mankeerd. Op de foto's zie je alleen de botten en geen spieren of pezen.

Persoonlijk zou ik een paard op grond van een positieve buigproef niet laten staan.
Kan namelijk ook dat het paard een week later op dezelfde buigproef goed loopt.

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 14:14

bedankt voor de antwoorden in ieder geval!!
de buigproef is door 2 verschillende veeartsen gedaan, en er zaten 5 dagen tussen. bij de andere benen liep hij wel gewoon naar 2 of 3 passen weer helemaal goed. dus wij denken dat er wel iets mis is in dat ene been.

foto's laten maken wil de huidige eigenaar liever niet doen wegens financiele redenen. ze zoekt eigenlijk zo gauw mogelijk een goed tehuis voor de pony.

maar wat wij ons dus afvragen, is welke structuren in het achterbeen getest worden bij de buigproef.. pezen? spieren? spronggewricht? andere gewrichten?
bij welke aandoeningen is de buigproef positief? spat, artrose, HKO, peesproblemen enz.
of is het zo dat de buigproef ALLE structuren in het achterbeen test?

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:16

Ik denk dat je kunt aannemen dat de buigproef de pezen, spieren en gewrichten test in het hele been. In dit geval dus van de kogel tot het heupgewricht. Als het goed is kan je dierenarts aan de manier waarop het paard wegdraaft ongeveer zien waar het probleem moet zitten, dus ik denk dat je vriendin het beste de veearts kan bellen die hem gekeurd heeft. Voor een behandeling zou je toch eerst een oorzaak moeten hebben.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:55

Als hij kreupel loopt na de buigproef kan het een van de dingen zijn die jij noemt. Je kan zo nooit zeggen wat het is. Een foto kan evt. duidelijkheid geven. Loopt de pony wel goed zonder buigproef op de harde bodem? Vooral op de volte?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:46

Een buigproef is heel aspecifiek, het enige wat het zegt is dat er IETS niet lekker zit in dat been, en het kan inderdaad een weekje later weer beter zijn.