wat voor gevolgen kan een broerte hebben voor een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

wat voor gevolgen kan een broerte hebben voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 14:03

Irene, de friese merrie die ik heb ingereden, heeft op 3jarige leeftijd een beroerte gehad en is daarna nog een keer uit de trailer gevallen.
Door die beroerte (en de val???) kan/kon ze geen rechte lijnen lopen, helemaal neit toen ik op dr begon, maar later begon hete r al een beetje op te lijken.
Ze kon wel goed wijken enzo.
Recht stilstaan was ook een probleem, ze stond altijd met dr kont naar binnen.
Nu is mijn vraag wat zijn de gevolgen van een beroerte, wat kan ze er dus echt van overhouden?
Ja geen rechte lijnen lopen in Irene's geval.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:04

Je beschrijft al precies de gevolgen van een beroerte: de balans (evenwicht) wordt aangetast.

Dit kan in de loop van de tijd verbeteren, ook door er op te trainen (onder speciale begeleiding), maar ik denk dit niet dat het ooit helemaal over zal gaan.

Buiten het bewegingsapparaat kunnen er ook andere dingen zijn aangetast, bijv. altijd blijven kauwen aan één kant. Hierdoor zullen de kiezen niet gelijk slijten.

Zoek eens via een zoekmachine naar: beroerte of hersenbloeding. Ik denk dat de gevolgen voor mens en paard niet zo veel zullen verschillen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Beroerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:28

Ik denk inderdaad zoals sugarmiss ook al zegt dat de gevolgen van een beroerte voor mens of dier vergelijkbaar zullen zijn.
De 'schade' die je paardje heeft opgelopen is voor een deel door oefening te verminderen, maar helemaal 100% genezen zal het bijna nooit. Wat je beschrijft over de problemen die je paardje heeft met haar balans is imo een karakteristiek voorbeeld van beroerte-gevolgen.
Andere gevolgen zijn oa (eenzijdige) verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en concentratieproblemen.
Het hangt van de ernst van de beroerte af in hoeverre je paardje last zal hebben van de gevolgen. Ook de leeftijd waarop het paard de beroerte krijgt is van belang.
Bij het herstel na een beroerte worden hersenverbindingen die door de beroerte zijn beschadigd in soms een ander deel van de hersenen weer hersteld. Bij een jong dier zal dit nog beter gaan dan bij een ouder dier. Wat dat betreft is het dus net zoals bij mensen.
Ik ken wel een paardje van 24 dat een aantal jaren geleden een beroerte kreeg. Zij is er niet meer bovenop gekomen. Was ervoor nog een kwieke tante, maar erna echt een omaatje. Problemen met eten en inderdaad ook die evenwichtsstoornissen. Kenissen van wie ze was hebben het beestje een paar maanden later laten inslapen omdat het niet meer ging.
Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je paardje er weer aardig bovenop is gekomen. Ik denk dat het evenwicht nooit meer helemaal in orde zal komen, maar met oefening zal het wel te verbeteren zijn.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:29

Ik ken een shettie dat heeft dat ook gehad, Hij was aan 1 kant verlamd ( gezicht) scheef oor, scheve mond, maar verder ontzettend gelukkig. Ik denk dat wanneer zo iets gebeurt is dat de kans op volledig herstel erg klein is, en ik weet niet of je een paard na zoiets moet blijven rijden ?

groetjes Lara

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 20:26

nou van het rijden zelf zou je neit zeggen dat ze een beroerte had, alleen rechte lijnen waen meoilijk.
Maar dat is opgeknapt, bovendien heeft ze dik een jaar op rust gestaan na dr beroerte, toen beleerd en toen weer 2,5 jaar op rust gestaan.