manen eraf bij zomereczeem pony, doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

manen eraf bij zomereczeem pony, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:39

zit even met een dilemma.
pony van mij begint nu toch weer licht te schuren.

vriendin van mij zei dat ik de manen eraf moest knippen, dit omdat je dan beter met zalfjes kan smeren, en omdat het zowiezo beter zou zijn.

maar ik zit te twijfelen, ik vind het heel erg lelijk staan die korte manen.
zal ik dan alles eraf moeten halen?
de mijne schuurt alleen van de schoft tot ongeveer 20 cm daarna dus tot bijna halverwege de manenkam.

ik weet t niet..
alles eraf?
dan is het een kort geheel. of gedeeltelijk eraf?
lijkt weer raar dan, maar is de rest wel mooi lang..


advies van jullie!!!
( p.s. bij mijn profiel staat wel een foto van mijn pony, kan je zien of korte manen hem wel staan.)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:44

Nee, absoluut niet doen. Zomerexceem ontstaat door de hele kleine muggetjes die graag in de manen en staart zitten en daar prikken. Als je de manen weg knipt kunnen juist dat die muggetjes hun gang gaan, waardoor er dus nog meer jeuk ontstaat. Het is zelfs aan te bevelen om NIET manen te trekken, maar te knippen. Zo hou je de manen goed dik, zodat er minder muggetjes erbij kunnen komen om te steken.

Was de manen soms met een shampoo met tea-tree. Haal bij de drogist of bij de Hema een flesje calendula olie. De olie is lekker goed smeerbaar en vloeit dan snel naar de huid tussen de manen. Als er periodes zijn als de jeuk heel erg is, houd dan je pony binnen als de muggetjes heel actief zijn. Spuit goed in met anti-muggenmiddel en hou de plekken lekker soepel met de calendula olie. Bij warm weer een een koude waterstraal een genot voor ponies op de jeuk plekken!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:44

de meeste zalfjes helpen toch niet echt, je kunt het beste een goede ecxeemdeken (BV IVANHOE) kopen, en de manen lekker laten zitten

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:49

hehe, thnx hier heb ik wat aan!

(vriendin vind korte manen zowiezo mooier...vandaar)