peesontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:03

hallo,

mijn vriend en ik willen samen nog een paardje aan kopen omdat hij best wel te groot is voor mijn huidige pony van 1,36 en een man van 1,93 Scheve mond .
Nu hebben wij het perfecte paard gevonden hellaas kreeg ik gister mede gedeeld dat het paardje een peesontsteking heeft opgelopen?
We zouden haar inpreciepe zaterdag gaan halen, maar nu weet ik het even niet meer.
Wat zouden jullie doen?ze is veder helemaal gezond en volgens de da is het goed te genezen met twee weekjes.
Hoe moet je een pees onsteking behandelen en hoe erg is een peesontsteking?
De eigen naar spuit haar op het moment 4 keer op een dag af en smeert er twee maal daags een zalfje op.

graag jullie reactie!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:24

Ik zou het paard sowieso niet kopen tot de peesontsteking genezen is en als ik dan nog interesse zou hebben zou ik het paard eerst laten kopen door mijn (zeer kundige Haha! ) VA... maar eigenlijk zou ik het paard niet kopen, er zijn nl. genoeg leuke paarden die wel gezond zijn. Mijn merrie heeft ook een pees(schede)ontsteking gehad en dat duurde echt wel wat langer voor het hersteld verklaard was... en ook daarna moest de training met beleid opgebouwd worden (dwz, de eerste 3 dagen alleen 5 minuten stappen, daarna 3 minuten stappen, 1 minuut draven, 2 minuten stappen etc.... dat heeft weken geduurd). Je moet je ook afvragen hoe het paard aan die ontsteking komt... is het paard overgevoelig (door bijv. een verkeerde beenstand), heeft het een ongeluk gehad... etc. Kortom, mijn advies is niet kopen, niet een hand vol maar een land vol paarden hoor. Overigens zou ik zelfs een paard dat ik goed ken altijd iig minstens klinisch laten keuren.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:03

eigelijk weet ik ook niet zo goed wat het allemaal in houd daarom twijvel ik ook zo erg om haar te kopen.
Volgens de einarese is het niet zo erg en is het zo weer over..maar ik weet het niet Verward oja ze was ook gekeurt maar dta is inmidels al weer enkele maanden geleden. hoe kan een paard aan een peesonsteking komen?

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:14

Zij is enkele maanden geleden gekeurd?? In die maanden kan veel gebeuren hoor! Lastig, maar ik zou ook verder gaan kijken naar andere paarden. Peesproblemen kunnen vaak terugkomen en duren over het algemeen vrij lang. Was je wel van plan om je toekomstige paard te laten keuren??

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

Het kan er erg aan liggen wat een eigenaar met het paard doet... bij sommige paarden keert een peesontsteking regelmatig terug. Ik ken ook een eigenaar die te vlug toch weer teveel deed en dat paard kon toen een jaar op rust. Ik heb zelf trouwens een chronische peesontsteking die bij belasting steeds weer terug komt, dat zal bij paarden ongetwijfeld ook kunnen. Een peesontsteking kan ontstaan door oa overbelasting, wellicht ook door vuil dat via een wondje bij de pees komt. Dat de eigenaresse zegt dat het niet zo erg is vind ik logisch, zij wil haar paard immers verkopen... ik zou haar dus niet als obnjectieve bron kunnen beschouwen.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:26

ja zeker..wil wel een goed en gezond paard..ik d8 als de peesonsteking makelijk te genezen is dat ik wel zou nemen..maar als dat lastig word en er altijd last van zou houden heb ik dat liever niet natuurlijk..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:35

Het kan zijn dat het goed te genezen is met rust, maar dat hoeft dus niet... en bij sommige paarden komt het makkelijk terug. Scheve mond Dus nog even verder zoeken Lachen . Je komt vast wel een leuk geschikt paard tegen dat niets mankeert.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:13

Ben het helemaal met Vikki eens. Mijn paard heeft ook regelmatig last van zn pezen gehad en dat wil je echt niet meemaken! Als je pech hebt ben je dr zo een paar maanden druk mee. Dus nu je nog kan kiezen zou ik het zeker niet doen!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:32

Ik zou zelf ook verder kijken.
Ik vind 2 weekjes ook wel erg kort, wat die VA zei, maarja.
Wat meerder al zeide, sommige paarden krijgen het steeds weer terug en daar heb je dan niet veel aan, wat de andere ookal zeide zal ik porberen (als je toch het paard wilt hebben) erachter te komen hoe het is gekomen en of het al meerdere keren voor kwam.

Hoe je een peesontsteking moet behandelen?
Licht eraan hoe erg het is, anders word soms zelf weidegang afgeraden.
Er moet veel rechtuit gestapt worden op asfalt.
De pees moet sowiezo 4x rond de 15-20 minuutjes gekoeld worden