*help, paard accuut kreupel tijdens het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

*help, paard accuut kreupel tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 20:35

Hallo DA en medebokkers, graag even jullie advies!!! Ik kreeg net een telefoontje van mijn stalhoudster (die reed vandaag Escala voor me) dat Escala tijdens het rijden accuut flink kreupel is geworden... Frusty De bak was gewoon weer ontdooit en dus niet zwaar ofzo...ze had gewoon even lekker gereden, beetje stap, draf en galop gedaan en ze was weer aan het stappen en wou weer aandraven en toen was het dus niet goed. Even stukje gedraafd met licht rijden en weer terug naar een langzame draf en kreupel... Huilen Frusty Toen is ze afgestapt en wou met Escaal naar stal lopen om nog even de longe te pakken en zo te kijken hoe ze liep, maar naar de bak toe liep ze dus zo ontzettend kreupel dat dat niet meer nodig was...nou is mijn stalhoudster echt wel haar gewicht in goud waard en ze heeft meteen alle benen gecontroleerd, rug gevoeld etc. maar het was niet duidelijk waar het euvel nou precies zat...ik zenuwenpees heb ook Puckie even gebeld wat zij zou denken en daarna ook weer stalhoudster en het zou natuurlijk een verstapping kunnen zijn (toch???) maar we vroegen ons ook af of een paard tijdens het rijden accuut last van een reeds bestaande hoefzweer zou kunnen krijgen...DA of smid??? Zou dat eventueel ook mogelijk zijn?Wat denken jullie? Ik laat sowieso de DA morgen komen, maar evengoed zou ik ook graag jullie ideeen willen horen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:06

Het kan een hoefzweer zijn, soms krijgt een paard daar inderdaad opeens last van. Die hoef is dan meestal wel warmer dan de andere.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:31

Het zou inderdaad een hoefzweer kunnen zijn maar dat is eigenlijk niet te beoordelen vanaf hier. Wat een pech voor je meisje. Veel sterkte voor haar. Hopelijk is het niets ernstigs.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:37

Inderdaad kunnen ze acuut kreupel vallen.Beklop de wand en de zool even.Dit wordt meestal als zeer pijnlijk ervaren. en in de meeste gevallen zal, door de ontsteking, op de kogel de pols duidelijk voelbaar zijn. Meestal geen verhoging van lichaamstemperatuur. Ik zou toch maar even de DA erbij halen.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:32

Hoi!

Ik denk dat het niets met de hoeven te maken heeft hoor, maar dat hij last heeft van maandagziekte of tying up. Waarschijnlijk heeft jouw paard ook niet zoveel gedaan de laatste dagen ivm de bevroren bak, en was nu weer buiten. Dan kan er accute verzuring van de spieren optreden. Het paard wordt dan opeens heel erg kreupen en wil vaak ook niet meer lopen. Het ziet er heel eng uit. (Een pony van een meisje op de club heeft het meerdere keren gehad, ziet er echt uit alsof de pony ieder moment in elkaar kan zakken, en soms is hij gewoon erg stijf (dan is het dus minder erg).

Het heeft dus met beweging en conditie en voeding te maken. De pony van het meisje loopt altijd in de wei, maar werd toen, door haar studie alleen in het weekend gereden, en dan kreeg hij het. Ik zou in ieder geval de dierenarts even laten kijken. Hij weet ook wel wat hij moet doen. Ik zou hem vanavond in ieder geval niet teveel (liever geen) krachtvoer geven en proberen nog even met hem te stappen (voor de doorbloeding)

heel veel succes ermee!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 09:30

Inderdaad hoeft het niet een hoefzweer te zijn. Is ze trouwens belastingskreupel? Kenmerken zijn ; vallen op het gezonde been, bij neerzetten kreupele been hoofd omhoog, neerzetten gezonde been hoofd omlaag,. Achter wordt de kruishelft laag gehouden. Normale gang naar voren, belastingsfase verkort, minder doortreden in de kogel.
Het verkorten van de pas naar achteren. Bij wending zal het kreupele been verergeren. Op harde bodem het meest zichtbaar. Dan zit het meestal in de hoef

Bewegingskreupel; pijn bij voortbeweging, zit daan in gewrichten en spieren in hoger gelegen delen.
Kenmerk; moeilijk naar voren brengen, verlengde tijdsduur. In de wending het ergst kreupel als het kreupele been het buitenbeen is. Zachte baan erg kreupel. Kruis-dij en broekspieren minder ontwikkeld.

Kijk trouwens ook even naar de kleur van de urine.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:05

Heb je heel goed gekeken of ze niet in iets scherps getrapt heeft?
Het voorwerp kan er al weer uit zijn en het hoeft niet perse te bloeden!

Verstappen/verstuiken/verzwikken kan ook even flink zeer doen!

Tikt ze zichzelf wel eens aan?

Zitten je eventuele ijzers er nog goed onder?

Geen knellende beenschermers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:53

een heofzweer lijkt me onwaarschijnlijk omdat je paard dan ook wel kreupel de box uit was gekomen.
Het verhaal van Mariska klinkt wel heel erg annemelijk [helaas Verdrietig ]

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 20:52

Hallo, vanochtend ben ik zelf op stal geweest en ze liep lang zo kreupel niet meer als gisteren, ik dacht zelf toch ook aan een hoefzweer doordat de kreupelheid zo accuut was, maar zowel smid als DA zijn geweest (smid toevallig Haha! ) en het was geen hoefzweer. Het verhaal van Mariska is in ons geval ook onmogelijk omdat we ondanks de bevroren bak iedere dag wel buiten gewandeld hebben en ik zo voorzichtig ben met die dingen dat Escala eerst al minimaal een dag alleen gelongeerd (en dan ook nog eens alleen stap en draf) wordt voor er uberhaupt weer iemand op gaat...maar goed, de DA is geweest en heeft iedere mogelijke proef gedaan maar ze liep vandaag niet verschrikkelijk kreupel maar hij kon wel zien dat ze linksachter en rechtsvoor iets onzuiver liep...dat is echter na die proeven ook wel normaal voor sommige paarden dus hopelijk hebben we mazzel en heeft ze zich verstapt en had ze vandaag al een stuk minder last...voor de zekerheid wel ontstekingsremmers gekregen mocht ze toch elders in haar been een ontsteking hebben en een weekje stappen op het harde...daarna weer rustig beginnen en als ze dan weer onzuiver gaat lopen moeten we haar flink belasten en komt hij de dag daarna nog een keer kijken...maar duimen jullie met me mee dat ik hem niet meer nodig heb en dat ze zich gewoon alleen maar even verstapt heeft en dat ze over een week weer lekker loopt!!!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:28

Gelukkig.....het zou best kunnen hoor, ik heb ook zo'n 'pieppaard', als die zich verstapt en ze denkt dat ze misschien ergens last van heeft gaat ze ook twee dagen kreupelen. En daarna is het gewoon weer over.