Ziek, en toch laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:34

Gaat het hele fokken van veulens niet om de soort te versterken/verbeteren ?? Moet je daarvoor in principe al niet met 100% materiaal beginnen??
En als de eerste 2 je al niet aanspreken: hoe zul je je voelen als je merrie de dracht niet aan blijkt te kunnen en er aan onderdoor gaat al dan niet mét veulen ??

Ik zou eerst zorgen dat de merrie in topkonditie is én blijft en dus eerst goed uitzoeken waarom ze deze 'kwaaltjes' heeft vóór ik er mee zou willen dekken.



DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:50

lowara schreef:
volgens de dierenarts is de dracht juist goed omdat ze dan geen terugvallen kan krijgen omdat haar buik gevuld is door het veulen=minder kans op schuivingen van de darmen...

Zo'n veulen zit er maar 11 maanden in, daarna heb je dus hetzelfde probleem. Dus is die oplossing ook maar tijdelijk, of je moet er een broedmachine van willen maken.

Overigens verdiep je eens in de term 'empty-bowl-syndrom'. Het schijnt dat er aardig wat merries zijn die juist koliek krijgen vlak na de bevalling.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:26

Zoals ik al eerder schreef : het empty-bowl-syndrom. Ik weet zo even niet wat de Nederlandse benaming daarvoor is (als die er al is). Haha!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:57

Waarom kan het na de geboorte wel en nu nog niet ??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokt990, Cloud, ComscoreBot, crow, hagelslag, ingvdh, Pova, tengeltje11, WendyKtH, WillemijnL en 35 bezoekers