[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:24

Heb vandaag m'n deken binnengekregen (Rambo Sweet Itch Hoody) Haha! qua pasvorm ben ik er zeer over te spreken (heb de 125/175). Heb Guy na het omdoen even in de bak gelaten waar ie als een bezetene heeft rondgerend, gerold, gebokt etc en de deken is geen centimeter verschoven. Super! Nu nog hopen dat ie er niet aan gaat zitten kauwen of krabben Tong uitsteken

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:43

Met mijn eczemer gaat het heel goed Haha! 2 jaar geleden had ze geen manen meer en nu al weer dit
Afbeelding
ze zijn hier nog nat omdat ik ze net gewassen had daarom lijken ze dunner Tong uitsteken

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:11

Wauw Yvank, dat ziet er supermooi uit...

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:22

ja Haha! ben zo blij dat het nu goed gaat Ja

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:40

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ziet er goed uit!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:52

Mischa4ever schreef:
Hoe en waar precies had je 'm ingenomen dan?


Aan de achterkant een stukje dubbelgevouwen en even onder de naaimachien door.
Je ziet er niks van en de pony heeft er ook geen last van. Je 'mist' zeg maar een extra lus achter op de deken dan.
Het scheelde in ruglengte een centimeter of 10.

Ik weet niet of je er wat mee kan, maar zie hier:

Afbeelding

Afbeelding

Deze deken bleef super liggen.

aikido24
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-08-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:41

ik heb een shetje dat heel veel schuurt.
sinds gisteren heb ik een plek gevonden zonder vacht op ( een muntstuk groot)
is dit zomereczeem??
ik denk van wel maar mijn moeder wil de dierenarts niet bellen Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig .
ik maak me er zorgen om , weet er iemand of het zomereczeem is en wat ik ertegen kan doen .
behalve een dekken kopen

pastel
Berichten: 727
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Pekela's

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:49

Er is een nieuw soort schimmel , ik vond zo een plekje ook op mijn shet, even het plekje behandeld tegen schimmel en het gaat weer goed.
Het zijn kleine ronde plekjes idd ter groote van muntstukken.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:42

Was even benieuwd, zijn er al mensen die Hippo-EX-Cema gebruiken? En zo ja, wat zijn de resulaten? Ben namelijk wel erg benieuwd!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:14

Ik weet niet of iemand dit al heeft geplaatst, maar misschien wil er iemand aan mee doen Lachen

https://www.vet.uu.nl/intravet/actueel/ ... _onderzoek
Citaat:
Meedoen aan staart-en-maneneczeem onderzoek
Staart-en-maneneczeem (SME) is bij veel paarden een groot probleem. Nog deze zomer wil de faculteit Diergeneeskunde, met studenten onder leiding van dr. Marianne Sloet, onderzoek doen naar mogelijke therapieën en nadere diagnostiek.

Voedingssupplement
De effectiviteit van een voedingssupplement, Hypo-Ex Cema®, met verschillende aminozuren en polypeptiden (natuurlijke onderdelen van eiwitten) dat door het voer gegeven kan worden bij paarden met SME, zal worden onderzocht bij 50 paarden of pony’s met SME. De fabrikant geeft aan dat er binnen twee weken een drastische verbetering waargenomen zal worden. Het supplement (bestaande uit een olie en een poeder) dient dagelijks door de voeding heen gegeven te worden gedurende 3 weken. De helft van de paarden zal het echte supplement krijgen, de andere helft een placebo (een middel dat er net zo uitziet maar geen werkzame bestanddelen bevat). De eigenaar (en de onderzoekers) weten van te voren niet welk paard het supplement krijgt en welke de placebo. Er zullen van te voren en na afloop foto’s van de paarden worden genomen om het resultaat vast te stellen. Daarnaast wordt aan de eigenaren gevraagd voor en na het onderzoek een enquête in te vullen.

Huidtest
Op dit moment zijn de diagnostische mogelijkheden om paarden met SME te herkennen beperkt. Door middel van een huidtest willen we onderscheid maken tussen de gevoeligheid van paarden met SME voor de twee meest voorkomende Culicoides soorten in Nederland (C. obsoletus en C. pulicaris). Wellicht zou dit in de toekomst kunnen helpen bij het toepassen van een meer gerichte therapie. Voor dit onderzoek zijn 10 koppels paarden nodig, waarvan telkens één paard lijder is aan SME en de andere zeker niet. Het is belangrijk dat paarden of pony’s van ieder koppel al tenminste 1½ jaar in dezelfde stal en weilanden gehuisvest zijn. Op de hals, onder de manen, zal een stukje huid van ongeveer 20 bij 5 cm geschoren worden, waarna enkele oppervlakkige injecties met extracten van de verschillende Culicoides soorten gegeven zullen worden. In totaal zullen 6 prikjes nodig zijn. De paarden zullen vervolgens na 30 minuten, 1 uur, 4 uur en na 24 uur bekeken worden om de huidreactie te beoordelen.

Corticosteroïden bevattende crème
De spray, Cortavance®, is momenteel geregistreerd voor gebruik bij honden met huidproblemen met ontstekingen en jeuk. Het middel bevat een stof (hydrocortisonaceponaat) die de ontstekingsreacties in de huid en de jeuk verminderen. Bij SME ontstaan ook huidreacties, die heftige jeuk geven. Door zijn samenstelling blijft het middel bij honden zeer oppervlakkig in de huid, waardoor de werkzaamheid groter is en er geen neveneffecten optreden. De verwachting is dat dit bij paarden en pony’s ook het geval zal zijn en het middel dus enerzijds zonder risico op hoefbevangenheid en anderzijds ook aan wedstrijdpaarden gegeven kan worden. De werkzame stof en zijn metabolieten zouden in het lichaam geen concentraties geven die hoog genoeg zijn om hoefbevangenheid of positieve doping test te veroorzaken. Wij zoeken voor dit onderzoek 10 paarden of pony’s met ernstige uitgebreide open schuurplekken. Een deel van de dieren zal met een normale dosering worden behandeld en een deel met een hogere dosering. Voor en na de behandeling zullen foto’s gemaakt worden om het effect van het middel goed te kunnen beoordelen. Ook worden er bloedmonsters genomen en wordt enkele malen spontane urine opgevangen om de concentraties van de werkzame stof en de afbraakproducten te kunnen meten. Het is dus nodig dat de paarden of pony’s ook kunnen beschikken over een stal met stro waar ze spontaan willen plassen.

Oproep
Wij vragen eigenaren van paarden of pony’s met staart-en-maneneczeem om zich aan te melden voor één van deze onderzoeken. Uit logistiek oogpunt zou het voor de onderzoekers handig zijn als meerdere eigenaren van eenzelfde stal/plaats willen meedoen, bij voorkeur in de provincie Utrecht. U zult door het meedoen aan één van deze onderzoeken op de lange termijn niet alleen uw eigen paard, maar ook andere paarden met SME helpen.

Voor meer informatie en voor het aanmelden voor één van bovengenoemde onderzoeken kunt u zich wenden tot:
- Voedingssupplement: drs. Susanne de Raat (s.f.deraat@students.uu.nl)
- Huidtest: drs. Iris Haggenburg (i.m.haggenburg@students.uu.nl)
- Corticosteroïdencrème: drs. Marijke de Pater (m.depater@students.uu.nl)


Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:02

Citaat:
Goedemiddag,



Ik heb gelezen dat er een onderzoek uitgevoerd word met het voedingssupplement hippo eczema. Ik zou graag aan dit onderzoek willen meedoen, als dat nog loopt, en anders op de hoogte gebracht worden van de resultaten. Ik heb een merrie en jaarling die allebei exceem hebben, de merrie in zo'n erge mate dat het hoofd en benen bezaaid zijn met kapotte plekken, ookal staat zij met een complete deken op.

Mijn dierenarts heeft mij verteld dat in het middel hippo exzema de zelfde stoffen zitten als in hydrocortiderm, wat niet werkt bij mijn paarden. Toch zou ik het graag willen proberen met voeding op te lossen.





Haha!

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:03

Lise81 schreef:
Was even benieuwd, zijn er al mensen die Hippo-EX-Cema gebruiken? En zo ja, wat zijn de resulaten? Ben namelijk wel erg benieuwd!



ik wilde het gebruiken maar de DA zegt dat het niet werkt bij mijn paarden...

Amerigov
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:51

VivaLaVida schreef:
Citaat:

Goedemiddag,



Ik heb gelezen dat er een onderzoek uitgevoerd word met het voedingssupplement hippo eczema. Ik zou graag aan dit onderzoek willen meedoen, als dat nog loopt, en anders op de hoogte gebracht worden van de resultaten. Ik heb een merrie en jaarling die allebei exceem hebben, de merrie in zo'n erge mate dat het hoofd en benen bezaaid zijn met kapotte plekken, ookal staat zij met een complete deken op.

Mijn dierenarts heeft mij verteld dat in het middel hippo exzema de zelfde stoffen zitten als in hydrocortiderm, wat niet werkt bij mijn paarden. Toch zou ik het graag willen proberen met voeding op te lossen.


Hi,

Volgens mij zitten er in Hydrocortiderm hormonen (zie link)(http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... iderm.html) . In Hippo-Ex-cema absoluut niet.
Hydrocortiderm moet je smeren, terwijl Hippo-Ex-cema voor inwendig gebruik is.
Ook mag je Hydrocortiderm niet voor langere tijd gebruiken, terwijl je Hippo-Ex-cema juist de gehele "zomerexceem"-periode gebruikt.
Ik heb dus mijn twijfels over de uitspraak dat er dezelfde "werkzame" stoffen in zitten.

AmerigoV

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:00

ik smeer de huid tussen de manen en de staartwortel in met een middeltje wat ik in België bij de apotheek koop en mijn merrie loopt nu vrolijk zonder jeuk en zonder deken rond. Ik heb dat middeltje via een vriendin van mij, die haar kwpn-er er ook mee insmeert.

Mijn merrie heeft altijd hele grote zwarte/kapotte plekken onder haar ogen en daar begint inmiddels weer haar op te groeien, ik ben echt heel blij met dit resultaat.

angelax

Berichten: 3355
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:01

hoeduur was dat dan ?

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:30

angelax schreef:
hoeduur was dat dan ?



€29,00 voor een fles van 1 liter

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:01

Wat is dat voor een spul Claudia?

irishag
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:17

in hippo eczema zitten zeker geen cortico's, die in hydrocortiderm wel zitten. hippo eczema is een voedingssupplement en bevat alleen eiwitten en aminozuren.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:01

deedee19 schreef:
Wat is dat voor een spul Claudia?


ik schrijf ff over wat er op de fles staat:

Prednisolone 1g
Bz. Benzolaat 100g
Propyleen Glycol Bt 5 Ad 1000 ml

Ja ik weet dus dat er prednison in zit, maar ik heb wel een jeukvrij paard in de wei staan en je smeert het alleen op de huid in de manen en bij de staart.
Het is dus ook geen "onschuldig" middeltje, maar ik heb liever een paard zonder jeuk die dan misschien (volgens de DA is dat niet zo, maar ok) iets korter leeft dan een paard wat in de zomer gek wordt van de jeuk.

En haar eczeemdekens worden elke keer gesloopt door Exel, plus dat dan nog haar gezicht elk jaar kapot en zwart is, de hoofdkap is geen oplossing, want die krijgt mevrouw elke keer zo gedraaid dat de oren onder haar kin zitten ofzo Koe

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:01

Ik heb nu nog een everline deken erbij besteld. Vind een hele deken toch fijner als een halsdeken in gebruik.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:12

deedee19 schreef:
Ik heb nu nog een everline deken erbij besteld. Vind een hele deken toch fijner als een halsdeken in gebruik.


wie heeft bij jou dan eczeem Wendy?

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:28

Ulvy, maar niet heel erg hoor. Ze schuurt alleen haar manen, maar wil het toch wel graag in de hand houden dus toch maar in de deken. Het kan ook gewoon irritatie van de vliegen zijn aangezien we aan de bosrand staan.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:35

Amerigov schreef:
VivaLaVida schreef:
Citaat:

Goedemiddag,



Ik heb gelezen dat er een onderzoek uitgevoerd word met het voedingssupplement hippo eczema. Ik zou graag aan dit onderzoek willen meedoen, als dat nog loopt, en anders op de hoogte gebracht worden van de resultaten. Ik heb een merrie en jaarling die allebei exceem hebben, de merrie in zo'n erge mate dat het hoofd en benen bezaaid zijn met kapotte plekken, ookal staat zij met een complete deken op.

Mijn dierenarts heeft mij verteld dat in het middel hippo exzema de zelfde stoffen zitten als in hydrocortiderm, wat niet werkt bij mijn paarden. Toch zou ik het graag willen proberen met voeding op te lossen.


Hi,

Volgens mij zitten er in Hydrocortiderm hormonen (zie link)(http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... iderm.html) . In Hippo-Ex-cema absoluut niet.
Hydrocortiderm moet je smeren, terwijl Hippo-Ex-cema voor inwendig gebruik is.
Ook mag je Hydrocortiderm niet voor langere tijd gebruiken, terwijl je Hippo-Ex-cema juist de gehele "zomerexceem"-periode gebruikt.
Ik heb dus mijn twijfels over de uitspraak dat er dezelfde "werkzame" stoffen in zitten.

AmerigoV


idd! heb al antwoord terug, waar mn paaren staan enzo. Als het goed is mag ik mee doen aan het onderzoek. Er zit totaal geen gelijkenis in die stoffen.. Leuk zo'n DA. Wa ook niet mijn eigen DA....

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:42

VivaLaVida schreef:
Lise81 schreef:
Was even benieuwd, zijn er al mensen die Hippo-EX-Cema gebruiken? En zo ja, wat zijn de resulaten? Ben namelijk wel erg benieuwd!



ik wilde het gebruiken maar de DA zegt dat het niet werkt bij mijn paarden...


Waarom zou het bij jou paarden niet werken? Vreemd dat je DA dat vooraf al kan vaststellen.


Ik gebruik het dus en een vriendin van me ook en bij onze paarden helpt het goed.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:09

Kan je dan nog steeds meedoen aan dat onderzoek?.

Mirjam